„Alea ECTA est.“ (v originále Alea iacta est. – Kostky jsou vrženy.) napadlo mne, když jsem se seznámil s materiálem, který vydala ECTA – sdružení na podporu liberálního rozvoje telekomunikačního trhu v Evropě. Parafráze známého latinského výroku by se tedy dala volně přeložit jako Rozhodnutí ECTA padla.
V loňském roce, tj. 2010, vydala tato organizace studii s názvem Regulatory scorecard 2009 (vyhodnocení regulátorů).
Jak podle ECTA dopadl náš národní regulátor, Český telekomunikační úřad (dále jen ČTÚ)? Žel, nijak slavně.
ČTÚ zaostává především v regulaci trhu, ale i dalších oblastech
Dle výše uvedené studie je totiž ČTÚ druhým nejhorším regulátorem v Evropě, z celkového počtu 22 sledovaných evropských zemí (z toho 19 členských zemí EU). A tuto nelichotivou pozici si víceméně udržuje již několik let. Proč?
Na skutečné důvody bychom se měli asi zeptat přímo někoho z úřadu. Nicméně je pravda, že hodnotící kritéria ECTA jsou nekompromisní. Celá studie pokrývá těchto pět oblastí:
A – instucionální prostředí – stanovuje především vláda a parlament, a má vliv na činnost regulačního úřadu
B – tržní prostředí – možnosti vstupu na trh, které ČTÚ přímo, či nepřímo ovlivňuje (jedná se o přidělování frekvencí, číslování a postihuje i vlastnická práva třetích osob)
C – vnitřní regulační procesy – nařízení a rozhodnutí, která ČTÚ vydává (účinnost úřadu při řešení sporů, vynutitelnost práva, analýza trhu, transparentnost vnitřních procesů)
D – uplatňování vnitřních regulačních nařízení – toho co vydá ČTǓ (jde o nediskriminaci a omezení vlivu, přístupy, dodržování podmínek odděleného účetnictví, provozní podmínky operátorů)
E – výsledky regulace a trhu – tj. oblast širokopásmových, úzkopásmových hlasových, obchodních a mobilních i bezdrátových služeb
Na obrázku vidíte ve kterých oblastech je náš národní regulátor slabý (červeně). Zcela červené, tedy úplně nejslabší, je právě kolečko týkající se oblasti tržního prostředí, kde sehrává ČTÚ významnou roli, protože mimo jiné přiděluje frekvence. Počet frekvencí není samozřejmě nekonečný, proto musí tento úřad existovat. Kde v této oblasti dělají úřednici ČTÚ chybu? Může to být způsobeno například tím jak tržní prostředí vlastně neregulují.
Není neznámou věcí, že ČTÚ se řadou svých vlastních rozhodnutích na základě tak zvané „analýzy relevantních trhů“ (ke stažení zde) fakticky vzdal kontroly nad tím na co by měl dohlížet a co korigovat. Přesněji, místo regulace jde cestou nejmenšího odporu a trh nereguluje, protože podle jeho úředníků je v ČR plně konkurenční. Myslím si, že i takový Český telekomunikační klastr má na věc jiný názor – viz také záznam přednášky na konferenci „Kam kráčí bezdrátové sítě Morava a Slovensko“ v Malenovicích letos v dubnu.
A není asi ani náhoda, že ČTÚ zaostává dle zprávy ECTA i v oblasti odvolacího řízení, nebo-li řízení o opravném prostředku. Zaostává plně i v dalších bodech – konkrétně D a E, tj. oblastech uplatňování regulačních opatření, které vydává, a která ve výsledku mají trh právě pozitivně regulovat.
Žádná regulace trhu = drahé volání
Myslíte si, že utrácíte za telefon moc nebo málo?
Pokud jste odpověděli kladně na první část otázky, tak kdo má na drahém volání svůj podíl? Ano, je to ČTÚ. Názory, které z tohoto úřadu zaznívají totiž tvrdí, že regulace trhu neprospívá nám zakázníkům, a znovu zopakuji úřední mantru: Prostředí v ČR je v oblasti telekomunikací plně konkurenční.
Důsledkem tohoto postoje je, že operátoři drží ceny na nejvyšší možné úrovni a nejsou ochotni příliš snižovat. Podle Zprávy o vývoji trhu elektronických komunikací za rok 2010 by se mohlo zdát, že dochází ke snižování cen, jenže opak je pravdou. Analytici ČTÚ vhodně přiohnuli údaje společnosti Teligen, která pro všechny evropské operátory používá jednotnou metodiku založenou na srovnání cen tzv. „koše volání“. Jedině tak lze totiž srovnat jinak mnohdy velmi nepřehledné tarify.
Schválně, kdo z vás se vyzná v tarifu svého operátora? Já se přiznám, že s tím mám problém.
Podívejte se sami na několik srovnání, která připravil například server Mobil.cz. A nebo ještě lépe si znovu přečtěte náš článek z letošního dubna. Tam vidíte jak se chová Telefónica k zákazníkům v Německu, vůči kterým by si nedovolila to co si dovoluje na domácím trhu a v ČR.
Drahé volání je už tak veřejným tajemstvím, že se mu shodou okolností věnovala během pondělí 17.10.2011 i veřejnoprávní Česká televize v tomto příspěvku, ke kterému odvysílala i zpravodajskou relaci.
Co vy, podpoříte petici Stop drahému volání?
Vyjádřete se i Vy v komentáři k tomu co si myslíte o fungování ČTÚ, nebo o cenách za volání. Pokud vás téma bude zajímat hodně, připravíme obšírnější článek.
Diskuze k článku
turby, 24. 10. 2011 (18:06):
Jistou alternativou je napriklad http://www.voocall.cz s pomerne levnym volanim na mobil za 1.50Kc vcetne DPH a sekundovou tarifikaci. Ale dokud nebudou plnohodnotne virtualy, tak se levnejsiho volani pres GSM nedockame.
A az se nejaky virtual prokouse k cili, tak budou CTU stanoveny takove velkoobchodni ceny, ze vyrazneji slevit nebude schopen. Stejne jako to dopladlo s velkoobchodim ADSL od O2. A operatori a CTU se pak budou bit v prsa jak meli pravdu a ze umoznili vstup virtuala a presto se volani nezlevnilo. Aby ne, kdyz vyrtualm bude velkoobchodne nakupovat drazeji nez O2 prodava koncovym uzivatelum – napriklad krajskym uradum.
krakonoš, 23. 10. 2011 (13:09):
Add Petice: Naprosto zbytečná snaha! Mnohem lepší je, najít levnější schema, t. j. mobil s anonymní předplacenkou na příchozí a nouzové volání (Ale nezapomenout u příslušného opa zablokovat všechno, kromě volání a SMS!) A VoIP pro odchozí volání, t. j. sekundová tarifikace, bez paušálu, volání ve vlastní síti zdarma, bonus za příchozí hovory a pokud je VoIP klient v notebooku, jedete podle těchto parametrů ze kteréhokoli místa na světě, čili žádný roaming!
krakonoš, 23. 10. 2011 (13:04):
Proboha, co se divíte? ČTU je státní orgán, takže zcela logicky hájí zájem státu, čili co nejvíc peněz z výběru DPH. A protože našim zlodějským politikům ještě nedošlo, že je lepší tisíc kapek pořád, než kbelík jednou za měsíc a mobilní operátoři jedou podle nepsaných kartelových dohod, je, podle ČTÚ všechno v nejlepším pořádku a na předražené mobilní služby si můžete stěžovat leda na Wilsoňáku na lampárně! Dokud v této zemi nedojde k totálnímu bojkotu všech předražených telekomunikačních služeb, nic se k lepšímu nezmění, i když je otázka, jak moc by se takový bojkot občanů s předplacenými kreditkami na kontech opů projevil.
Miloslav Sova, 19. 10. 2011 (15:33):
Škoda, že se Martinovo článek o jeden den minul s vystoupením pana Marka Eberta z ČTÚ v České Televizi, který do roztrhání těla hájil zájmy mobilních operátorů. Mě osobně zaujala 30 minuta video záznamu, kde pan Ebert vysvětluje proč mu zas tak nevadí účtování po minutách a nedochází mu, že půl-minutka při jednom hovoru sice nikoho nezabije nicméně při 50 hovorech měsíčně už dá dohromady velmi slušnou sumičku. A také telefonát diváka z Rakouska v 47 minutě byl krásnou tečkou na závěr. http://www.ceskatelevize.cz/porady/10252839638-hyde-park/211411058081018/video/