V minulém článku (více zde) jsme si naťukli, kdo to vlastně jsou youTubeři, tedy nové hvězdy internetu, kteří významně ovlivňují dnešní mládež. Na rozdíl od starší generace jsou online v podstatě 24 hodin denně a internet a sociální sítě jsou pro ně nepostradatelnou nutností jak trávit volný čas, tak se i sebeprezentovat. Podle studií navštěvuje sociální sítě 80 % uživatelů českého internetu a nejsilnější uživatelskou základnou je věková skupina 15-29 let. Nejčastěji se pohybují na serveru YouTube a Facebook, přičemž YouTube je v České republice nejsilnější sociální sítí. Podle posledních údajů čeští uživatelé měsíčně zhlédnou 1,9 miliardy videí, na které se dívá 5,2 milionu unikátních diváků (více zde). To ovšem neznamená, že si pod pojmem youTuber máme představit pouze tvůrce, kteří tvoří obsah pro náctileté. Pod tento pojem se dnes dá zařadit výrazně širší spektrum osobností, než jaké jsou obvykle zmiňovány (více zde).
Zdatní obchodníci
Díky tomuto serveru se brzy z amatérských videí začali rekrutovat zdatní obchodníci. Jak říká nejznámější český youTuber Jirka Král: „Když jsem začínal, každý večer jsem natočil video, v noci jsem ho sestříhal, abych ho mohl uploadovat, než půjdu ráno do práce. Celý rok, každý den vycházelo jedno video, než jsem dostal první dva tisíce korun. Nikdo mi neřekl, že když to budu poctivě dělat, dostanu za rok první tisíce, a když to budu dělat opravdu dobře, vydělám si statisíce. Ti, co začínají dneska, už vědí, že se tím dá uživit. Hodně dobře uživit“ (rozhovor zde).
V roce 2015 časopis Forbes sestavil žebříček 77 Čechů, kteří mají největší vliv na sociálních sítích. Jen v první patnáctce se kromě známých jmen umístilo sedm youTuberů (více zde). Úspěch youTubera ovšem podle Jirky Krále není ani tak v kvalitě nabízených videí, jako ve vytrvalosti a pravidelnosti. „Je nutné naučit se pořádně a systematicky pracovat. Je to jako v každé jiné práci: když podáte skvělý výkon, ale pak týden nepřijdete, nebudete zrovna přínosný zaměstnanec. Uspěje jen ten, kdo bude chodit každý den a bude svou práci dělat na dvě stě procent,“ tvrdí Král (více zde).
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=L1pLMEOgm-I]
A právě marketingový potenciál, který youTubeři mají, je důvodem, proč se o ně čím dál tím víc zajímají různé firmy. Někteří úspěšní youTubeři (např. Kovy) mají až patnáct nabídek za týden (více zde). Podle průzkumů už jsou ke klasické reklamě především mladší uživatelé čím dál více apatičtí. Na internetu ignorují reklamní bannery nebo si do počítače instalují programy, které reklamu blokují. Z tohoto důvodu hledají firmy nové způsoby, jak správně svoji reklamu zacílit. A právě spolupráce s tzv. influencery na sociálních sítích se jeví jako velmi vhodný komunikační kanál. Přitom první reklama se na YouTube objevila už v roce 2007. Od té doby jsou i běžní uživatelé placeni za obsah, který na YouTube nahrají, pokud mají vysoký počet sledujících. Tak se vlastně začali objevovat první youTubeři.
Youtubeři podle témat
Prvními tvůrci videí, kteří se na YouTube objevili, si získali oblibu tzv. let´s play videi, která jsou i po několika letech stále nejpopulárnější. YouTubery tak vlastně můžeme rozdělit podle publikovaného obsahu, který na server nahrávají. Každý youTuber se zabývá určitým tématem, a podle toho získává nebo ztrácí fanouškovskou základnu. Díky tomu si buduje komunitu, která se pak dá využít ke komerčním účelům. Často se ale stává, že se témata tvůrců prolínají nebo spolu dokonce youTubeři spolupracují.
Let’s playeři – jak již bylo řečeno, jsou to tvůrci videí, jejichž obsahem je hraní počítačových her jako například Minercraft, World of Warcraft, Sim city, apod. Popularitu získali díky komentování her a trikům, které svým fanouškům ukazují, například jak postoupit do dalšího kola. Často se u hraní i sami natáčejí, takže uživatel sleduje nejen samotnou hru, ale i reakce hráče. Celá komunita je zaměřena především na mužskou populaci různého věku.
Fashion a beauty vlogerky – pokud je let´s player mužskou doménou, je tato kategorie naopak tvořena výhradně ženským pohlavím. Tvůrkyně těchto videí dávají tipy ohledně líčení, kosmetických úprav a přípravků, cvičení nebo módních trendů a outfitů. U této kategorie můžeme dále formy příspěvků dělit ještě na tzv. hauls (ukazování nově nakoupených kousků oblečení), unboxing videa (vybalování kabelek, bot a dalších věcí z krabic, přičemž diváci jsou první, kdo danou věc uvidí – dokonce ještě dříve než autorka videa), make-up tutoriály (podrobné návody na vytvoření určitého líčení), 10 facts about, … (10 faktů o kosmetice, dietách, cvičení atd.) nebo my BF does my make-up (přítel vlogerky ji před kamerou líčí).
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=gwViK1_FYzo]
Enterteineři – tato kategorie videí je převážně dělána pro všechny. V jejich videích mohou uživatelé vidět různé zábavné scénky, kde se glosují jiná videa, parodují různé situace, točí tzv. pranky (neboli) „chytáky“.
Klasické vlogy (bodybuildeři, mama kanály, cestovatelé atd.) – tvůrci natáčejí vlastně internetové deníčky, kde se youTubeři dělí o své každodenní zážitky i starosti a ukazují svým fanouškům, jak tráví svůj čas. Vlogy jsou populární především tím, že je natáčejí všichni youTubeři napříč kategoriemi, protože fanoušky nejvíce zajímá, jak žijí a chovají se. Ztráta soukromí je v práci youTubera prostě nevyhnutelná daň. Videa se musí často měnit, což kanál stále oživuje a udržuje neustálý zájem fanoušků. A v tom je právě jejich mimořádný marketingový vliv, protože je jejich fanoušci berou jako své kamarády, důvěřují jim, protože se s nimi dělí pravidelně! o své zážitky a problémy, ale především je pustí do svého soukromí. To je ovšem oboustranné, fanoušci svému youTuberovi své soukromí otevírají díky komentářům také, což může být velmi nebezpečné (více o tématu zde).
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=iO-2PbBD9QI]
Odkud tečou finance?
A za co jsou vlastně youTubeři placeni? Především z příjmů z videoreklamy umístěné na YouTube a placenou spoluprací se značkami. Tvůrci videí mohou mít příjmy i z vlastního merchandisingu nebo účasti na různých společenských akcích. Napříkad Jirku Krále neživí jen YouTube, ten tvoří cca 20 % jeho příjmů, dalšími zdroji financí je merchandising (prodej triček, kšiltovek, komiksu), kavárna Zetko, reklamní spolupráce s vybranými firmami a investice do různých společností a projektů (více zde).
Všeho s mírou
Ovšem každá strana má dvě mince. A v tom je problém i s reklamou, kterou youTubeři prodávají. Především u nich platí všeho s mírou, a pokud toto heslo poruší, jejich fanoušci je za to tvrdě potrestají rychlým odchodem z jejich kanálu. YouTubeři si proto musí zakázky pečlivě vybírat, aby si svou tvorbu nezahltili reklamou, což může být u hodně mladých tvůrců, kteří do této marketingové mašinerie naskočí, velkým problémem (více zde).
Poslední dobou se s výdělky youTuberů začalo řešit, jak se skrytou reklamou, která se u nich často úmyslně vyskytuje, nakládat. V podmínkách YouTube se totiž uvádí, že každá placená spolupráce musí být přesně označena jako product placement, přičemž věta na začátku nestačí. YouTubeři si jsou toho dobře vědomi a zatím tedy jedou na tajňačku. Jak říká youTuber Kovy: „Ale to v Česku není legislativně vyžadováno. I když je určitě fajn to tam dávat.“ Sám uznává: „je nespravedlivé, že tradiční média jsou přísně regulována a proti nim existuje platforma, která kontrolována není vůbec. Takže aspoň ta povinnost označování videí a nedělat spolupráce na tajňačku,“ a dodává „teď to budu mít u nejnovější kampaně a budu to do budoucna používat. Zpětně dooznačím stará videa. Chci být otevřený. Už nedělám nárazové propagace, ale dlouhodobé věci. A ty budou označené“ (rozhovor zde).
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=jM4Wx0fJrmQ]
Nová témata nebo konec?
Tak jak se youTube scéna proměňuje a čím dál víc se nejznámější youTubeři profesionalizují, přistupují k reklamě i k volbě témat stále odpovědněji, úměrně získávanému věku i zkušenostem. Je také možné, že s přibývajícím věkem a proměnou zájmů jejich kariéra youTubera skončí nebo naleznou nová témata, která je budou bavit a dokáží oslovit úplně jiné publikum, než pro jaké točila svá videa doteď.
Diskuze k článku