Již celé roky sníme o inteligentních autech. O navigaci, která se bude řídit dopravou, ukazovat aktuální problémy na trase nebo si pamatovat kudy jezdíme radši. V průmyslu, který se 15 let od masového rozšíření USB rozhraní domnívá, že na autorádiu oceníte především CD přehrávač, se inovací zřejmě nedočkáme. Cesta tedy vedla oklikou přes navigace jako zařízení, až po stále rozšířenější specializované aplikace pro tablety a mobilní telefony. Jednou z nich je i Waze. Stále váháte mezi zařízením nebo aplikací? Přečtěte si zamyšlení od Honzy Březiny.
David a Goliáš
V roce 2009 se Uri Levine v Izraeli pokusil o něco nevídaného. Vytvořit navigaci, která by konkurovala gigantům, jako jsou mapy Google nebo Apple. A to bez počáteční mnohamilionové investice do vytváření map. Waze je spojením geosociálních sítí (chcete-li vědět více jak fungují geosociální sítě přečtěte si článek Jiřího Kysely), navigace a herních prvků a opensource map. Celé je tak založené jen a jen na uživatelích, kterých je v současnosti po celém světě více než 36 milionů. A Česká republika je jedním z nejaktivnějších evropských států. Projekt také získal za dobu své existence několik investic, které v současnosti dosahují 65 milionů dolarů.
Jak to celé funguje
Základem je mobilní telefon nebo tablet s připojením na internet. Podporováno je velké množství platforem jako jsou Apple, Android, Symbian, Windows Mobile i BlackBerry. Po instalaci aplikace se připojte pomocí svého Facebookového účtu. Waze také umožňuje vytvoření vlastního účtu, ale pokud nejste osamělý vlk a chcete využívat sociální funkce navigace, propojení účtů vás stejně čeká. Některým se může zdát tento krok zbytečný, nebo si ho dokonce nepřejí. Politika Waze je ale neúprosná. Chcete-li přátele, musíte je mít i na Facebooku. Kdo je vaším přítelem na Facebooku, bude vaším přítelem i na Waze. Tečka. Popis rozhraní odpovídá aplikaci pro Apple a pro jiná zařízení se může lišit.
Po přihlášení si Waze začíná pamatovat nejen vaše nastavení, ale také nasbírané body, ujeté trasy a úpravy map. K čemu je to vše dobré si postupně ukážeme. Než vyjedeme, je ale praktické trochu si nastavení vyparádit. Klikněte na autíčko v pravém dolním rohu a ozubené kolo nastavení.
- Obecné: Chcete-li aktivovat hlasové navádění, zvolte v nabídce ‚Obecné‘ jazyk. Waze si stáhne příslušný balíček lokalizovaných pokynů. Praktická je také aktivované „Zabránit zhasnutí displeje“
- sociální sítě:
- Foursquare – při použití Foursquare účtu se vám rozšíří vyhledávání o takzvané „venues“. Nemusíte si tak pamatovat ulice, stačí vám místo, na kterém se váš známý přihlašuje.
- Twitter – připojení na umožňuje sdílení vašich hlášení na Twitter účet. Vaše sledující tím ale spíše otrávíte. Přidávání nebo vyhledávání osob pomocí účtu na Twitteru bohužel podporováno není.
- Zobrazení: Zajímavá je položka „Tachometr“ jenž zobrazí reálnou rychlost vypočtenou pomocí GPS. Máte tak větší jistotu při průjezdu měřeným úsekem. Barevné schéma a různé varianty barevných autíček jsou příjemným zpestřením.
- Zvuk: Funkci hlasového navádění je možné vypnout, budete tak při jízdě upozorňováni pouze na označené hrozby a blížící se radary. Poněkud zavádějící je položka „Zvuk do reproduktoru“. Když je aktivní znamená to, že vaše zařízení nebude používat reproduktory ve voze, ale pouze reproduktor telefonu.
- Čerpací stanice: umožní nastavit provozovatele benzínky nebo preferovaný typ paliva, jehož cena bude zobrazena.
- Rozšířené: zajímavou funkcí je „Učit se z užívaných cest“ Z navrhované trasy mi stačilo odbočit pouze jednou. Při dalším průjezdu mě už navigace vedla podle mé vlastní.
Můžeme vyrazit
Úvodní zobrazení je v celku minimalistické. V levém dolním rohu najdete nabídku funkcí, které můžete při jízdě potřebovat. Navigaci, okolní benzínové pumpy, sdílení polohy nebo trasy, personalizovanou část nastavení a další funkce. V pravém rohu jsou vaše oznámení, která vás během jízdy budou zajímat nejvíce: kolony, policie, nehody a další.
Navigace
Waze umožňuje vyhledávání nejen podle adresy, Foursquare venue, ale také pomocí Googlu, Bing nebo vašich kontaktů. Zajímavou možností je také vyhledávání oblíbených míst nebo kategorií: nejbližší kavárny, benzínové pumpy, bankomaty… Možností je nepřeberně. Po aktivaci navigace přibudou v nabídce další funkce, například zadání zastávky nebo volba trasy. Velmi zajímavou funkcí pro navigaci je Vyzvednout. Odešle emailem nebo sms zprávou odkaz s žádostí o určení polohy. Po odeslání polohy ve webovém prohlížeči uvidíte na mapě pohyb vozu, za jak dlouho bude auto na místě, a řidič přesně ví, kde vás hledat. Po dojetí do cíle se vám na displeji zobrazí ikonka parkování. Vaše poloha se tak bude zobrazovat uživatelům i po vypnutí aplikace.
Hlášení
Hlášení jsou hlavní předností Waze. Během jízdy vám stačí kliknout na bublinu Hlášení. V tu chvíli dojde k uložení vašeho směru, polohy a času. Stačí vybrat typ upozornění a potřebné informace můžete vyplnit v klidu až po zastavení na semaforech a nemusíte se bát, že se na mapě zobrazí jinde. Je-li vůz v pohybu, aplikace vám tak jako tak nedovolí psát (můžete aktivovat „spolujezdce“ a požádat někoho s vámi ve voze). Když hlášení nevyplníte do 10 vteřin, dojde k jeho odložení, aplikace zobrazí mapu a vaše událost je k dispozici v levé části mapy k doplnění a odeslání. Odložit hlášení jde samozřejmě také ručně. Všechny ikonky jsou velké, přehledné a srozumitelné a není třeba si je podrobně vysvětlovat. Při zadávání informace pro protijedoucí řidiče si jen dejte pozor na určení správného směru jízdy. Aplikace také mapuje vaši rychlost průjezdu jednotlivých úseků a ulic a podle nich automaticky zobrazuje průměrnou rychlost ostatním uživatelům.
Body
Jste-li hraví, dělá z jízdy takzvaná gamifikace, neboli zapojení hry do aplikace, zase o trochu větší prožitek. Body získáváte za ujeté kilometry, hlášení, komentování, projetí nezmapované trasy nebo projetí bonusového bodu bonbonů, koláčů a podobných drobností, které se na mapě náhodně objevují. Do ujetí prvních 160 km jste nemluvně s dudlíkem. Po postoupení na úroveň dorostenec se vám rozšíří možnosti například o změnu ikonky podle nálady. Podrobnosti a možnosti jak zvýšit počet nasbíraných bodů plněním různých úkolů najdete v sekci Mé Waze / Hodnocení.
Webové rozhraní
Na počátku byla fotka…
Na začátku jsem řekl, že Waze vzniklo bez mapových podkladů. Všechny cesty, odbočky, místa, křižovatky totiž zadávají a opravují uživatelé sami. Narazíte-li na chybu, můžete místo nahlásit, nebo v „Hlášení / Chyba mapy / Válcovat“ zapnout mapování nové cesty. Pak přijde na řadu webové rozhraní, které najdete na world.waze.com. Do systému se přihlásíte pomocí svého Waze jména a hesla.
Světlá oblast znázorňuje místa, která můžete editovat.
Nás bude zajímat v Live Maps položka Update map, kterou najdete v levém horním rohu mapy. Podle vámi ujetých tras a nasbíraných bodů máte přidělenou úroveň editace map. Čím vyšší úroveň, tím větší vzdálenost od ujetých tras můžete editovat. Mapy se tak chrání před úmyslnými změnami nebo poškozování mapy. V české republice bohužel zatím nejsou podporována čísla popisná, ale vývojáři avizují jejich spuštění v brzké době. V případě potíží zkuste před hrubým načtením celé stránky nejdříve tlačítko Permalink v pravém dolním rohu pro obnovení mapového podkladu, často pomůže. Mapový editor umí být často náladový a vypisuje chyby, které nejdou opravit. Při práci proto doporučuji časté ukládání, aby v případě obnovení stránky nedošlo ke ztrátě vašich úprav.
Způsob editace map hezky vysvětluje sada instruktážních videí v angličtině. Odkaz najdete v levé části obrazovky. Pomoci vám může toto fanouškovské video v češtině. Další informace poskytne také české Waze fórum.
Většina cest (obzvláště ve větších městech) je v současné době velmi dobře zakreslena. Horší je to s takzvanými POI (body zájmu). Bankomaty, kavárny, restaurace, parkoviště, úřady, zastávky hromadné dopravy, stezky pro pěší a podobně na většině míst chybí úplně. Nebojte se obětovat pár minut času a zakreslit své nejbližší okolí, vy ho znáte ho nejlépe.
Život s Waze
Nikdy jsem nebyl zastáncem autonavigací. Jsem hrdý, že se umím zorientovat a tak nějak po čuchu najít cestu domů. Občas ale musím zabrousit někam, kde jsem nikdy nebyl, někoho vyzvednout, nebo navést přátele na místo setkání. Na Waze mi vyhovuje možnost jízdy bez navigování s aktuálními informacemi z okolního provozu, kdy jsem stále informován o změnách v provozu a optimální trase, ale nemám zbytečně rušené například přehrávání hudby. Aplikaci tedy používám téměř neustále, byť jsem na trase, kterou velmi dobře znám. Kdo zná nepředvídatelnou proměnlivost pražského provozu (magistrály, nábřeží nebo jižní spojky) nedokáže si po pár jízdách svůj život bez Waze představit. I na malém městě stačí 2 – 3 uživatelé, kteří navigaci používají, a snaživá hlídka městské policie má příště smůlu.
Waze je neustále online a potřebuje tak mobilní datový tarif. Pro někoho překážkou, především v zahraničí. Spotřeba dat je však velmi nízká i v hustém provozu. Spousta práce ještě čeká webové rozhraní pro úpravu map. Mezi zápory tak za sebe řadím pouze nemožnost práce s kontakty a závislost aplikace na připojení na Facebook. S tím souvisí také zbytečně složité žádání o polohu nebo sdílení polohy waze uživatelům pomocí sms nebo e-mailu. Díky možnosti „neviditelnost“ mi však v zásadě sdílení nevadí.
Šťastnou cestu!
şişli escort
mecidiyeköy escort
şişli escort
taksim escort
ümraniye escort
istanbul escort
beşiktaş escort
bomonti escort
maslak escort
ataköy escort
bakirköy escort
beylikdüzü escort
ataşehir escort
kadiköy escort
tuzla escort
bağcılar escort
beykoz escort
kartal escort
maltepe escort
bebek escort
levent escort
pendik escort
Diskuze k článku
lukáš, 30. 3. 2013 (10:05):
Waze je sqělá nav. – jen mi chybí na WinPhone !!! :,o(((
petk0, 27. 2. 2013 (01:00):
-forum je na https://world.waze.com/forum/viewforum.php?f=22
v clanku je odkaz na wiki.
-ceska fb stranka je na fb.com/waze.cz
-video navody s novym editorom, zatial bez dabingu, sa spustia pred prihlasenim do editoru, alebo aj na youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=Gqdy1jLlf50&list=PL0C9FD01D87B5FD66
-datova spotreba je minimalna, cca do 2MB za den pri 300km. Cez wifi sa to da este znizit, ak sa trasa planuje doma. Viackrat jazdene trasy sa uz nestahuju, len trafic info a opravy v mape.
-editovane zmeny sa do mobilu, pre vsetkych, dostanu zhruba do tyzdna. Obcas aj skor.
-facebook nemam vobec pripojeny a jazdim uz viac ako rok.
Inak skvely clanok. Dakujem.
GinBook, 26. 2. 2013 (15:25):
Použité video je na starou verzi editoru.
fotrik, 26. 2. 2013 (14:17):
Doplnění a upřesnění:
– Aplikaci lze pohodlně používat i bez Facebooku, stačí použít přímou registraci samostatného Waze účtu. To ostatně doporučuji i z důvodu, že s registrací přes FB je vám pro Waze přiděleno nicneříkající uživatelské jméno world_xxxxx, které se v žebříčcích moc nevyjímá. A Facebook propojit až následně. Když Facebook vůbec nepoužijete, jediné o co přicházíte, je aktualní informace o přátelích na cestě. Vše ostatní funguje i bez toho.
– Waze umí pracovat s kontakty. Je možné, že s tím aktuální verze 3.5.3 má problém, někde jsem tu informaci zahlédl, ale aktuální betaverze a v nejbližších dnech vypuštěná verze 3.6.0 je už zase v pořádku. Stačí do vyhledávacího pole zadat jméno a dole přehodit metodu vyhledávání z Waze na Kontakty (poslední ikona vlevo) a nabídne to všechny vyhovující položky z adresáře. Pokud je u kontaktu vyplněna adresa, lze pak na ni spustit navigování.
– V souvislosti s chystanou verzí 3.6.0 si dovolím nalákat na novou možnost hlášení uzavírek.
– Oceňuji, že autor si všiml, že hlavní síla Waze je v pomoci hledání aktuálně nejrychlejší trasy při běžných cestách do zaměstnání, které přece každý zná nazpamět. Zvláště ve velkých městech s hustým provozem však v případě, že jeden uživatel uvízne v zácpě, okamžitě ostatním pomáhá hledat cestičky okolo. Děkuji za výborný článek!
GinBook, 26. 2. 2013 (13:45):
Wau!