„Být na Facebooku“ už není společenská povinnost mladých lidí. S otázkou, zda být aktivní na sociálních sítích, se ale stále častěji setkávají i živnostníci a malé firmy. Mnohdy však zůstane u zbožného přání nebo prázdného profilu. Co byste vy měli vědět, než spojíte své podnikání s touto sociální sítí?
Jak už jsme zmínili v prvním díle mini seriálu, raději žádný profil nežli prázdný. U některých sociálních sítí lze zamhouřit oči, u Facebooku je však nutnost věnovat se budování komunity ještě výraznější. Pojďme si projít několik zásadních otázek, které byste si měli položit dříve, než se rozhodnete začít:
Kdo
Výběr osob, které se budou o profil na facebooku starat, je nejdůležitějším krokem ve vašem rozhodování. Hledejte toho, kdo je vaší firmě nejlépe informovaný. Někoho, kdo má přehled o novinkách v oboru, je tvůrčí a umí se vyjadřovat. Takzvaný Insider neboli „člověk uvnitř“ musí být osoba, která rozumí proč, co a jak ve firmě vytváříte, chápat její vizi a mít přístup k zákulisí. Ideální osobou pro tuto pozici je někdo z manažerů, který má přístup do všech oblastí firmy.
Jak
V případě, že máte zvoleného svého Insidera, je třeba dohodnout si pravidla. Chcete být formální nebo klienty oslovovat křestním jménem? Mají být obsahem zábavné věci, nebo seriózní informace a články? Pokud bude profil spravovat více lidí, domluvte se na jejich povinnostech. Osoba z obchodního oddělení často neumí poradit s nastavením zařízení a technik nedohledá ztracenou objednávku. Při výběru správců se zamyslete nad různými oprávněními. Manager může spravovat oprávnění ostatních osob, případně dokonce stránku smazat nebo odebrat vaše oprávnění. Nakládejte proto s oprávněními obezřetně.
Za kolik
V případě, že chcete brát Facebook alespoň trochu vážně, je dobré určit si rozpočet. Kolik peněz chcete měsíčně investovat do reklamy a zviditelnění příspěvků? Jaké možnosti má správce při vymýšlení soutěží, případně „uplacení“ nespokojeného klienta? Vaše facebooková stránka si „pamatuje“ fakturační údaje. Hlídejte proto pečlivě nastavení reklam a jejich rozpočtu.
Zvážili jste předešlé kroky a přesto jste odhodláni pustit se do správy svého Facebook profilu? Máte svého insidera, rozpočet na reklamu, vytvořenou firemní stránku? Jak vytvořit věrnou komunitu, je už jen na vás. Přesto vám zkusíme nabídnout několik tipů, jak stránce vdechnout život a přivést první fanoušky.
1) Informace
Prvním krokem je doplnění základních informací o firmě, kontaktní adrese, nahrání prvních fotografií… Vytvořte si úvodní obrázek a logo firmy použijte jako profilovou fotografii. Pokud již máte nějakou historii, můžete přidat velké milníky v historii firmy. Otevření pobočky, rozšíření prostor, zakoupení nového zařízení, rekonstrukce prodejny… Zavzpomínejte na své velké kroky. V případě, že jste na trhu jen krátce, můžete se podělit o své zkušenosti se zakládáním firmy, úpravy prostor podnikání, postupné dovybavování.
2) První fanoušci
Pozvěte na stránku své přátele, známé, kolegy a klienty. Prvních 30 fanoušků vám zpřístupní přehled aktivit, který vás bude provázet vaším profilem a poradí, které příspěvky jsou mezi vašimi fanoušky nejpopulárnější. Analytics nabízí velké množství informací o fanoušcích, jejich věku, místu odkud pocházejí, zda jde o studenty nebo pracující… Při nastavení reklamy se zaměřte na různé cílové skupiny, své fanoušky nebo naopak budoucí zákazníky. Mějte na paměti, že reklamní obrázek nesmí obsahovat více jak 20% textu. Budoucím komplikacím s autorskými právy se také vyhnete, pokud vytvoříte své vlastní.
3) Buďte interaktivní!
Obecně platí, že nejúspěšnějšími příspěvky jsou videa, pak fotografie a nejméně zobrazení má prostý text. Najděte k textu vtipný obrázek, vytvořte ho v grafickém editoru nebo vyfoťte. Šance na sdílení se mnohonásobně zvýší. Připravte jednoduché soutěže o ceny. Při jejich zadávání mějte na paměti podmínky soutěže nastavené tak, abyste byli schopni určit jednoznačného vítěze. Častou chybou je cena pro určité pořadí fanoušků (600. fanoušek dostane… ), kterou nedokážete zpětně vysledovat. Měňte pravidelně úvodní fotografii. Nebojte se ani velkého množství příspěvků nebo jejich případné občasné zopakování. Většina ze zveřejněných informací kvůli algoritmům Facebooku neprojde na zeď stejnému uživateli.
4) Buďte pohotoví
Největší špičky na sociálních sítích se předhánějí v průměrném čase odpovědi. Ti nejlepší mají průměr okolo 45 minut a 97 % zodpovězených dotazů. Občasné nahlížení na firemní profil by se pro vás mělo stát stejně přirozené, jako je kontrola emailové schránky. Vaši zákazníci očekávají na sociálních sítích stejný přístup jako při mailovém nebo telefonickém kontaktu.
5) Ne tak tvrdě
Nestavte své hodnocení na množství fanoušků. Mnohem důležitějším ukazatelem pro vás je jejich zapojení a dosah, ke kolika lidem se vaše sdělení dostalo.
Vytvoření Facebook komunity je běh na dlouhou trať a hledání toho správného kompromisu mezi vámi a vašimi klienty může být často flustrující. Správa sociálních sítí vyžaduje vytrvalost, originalitu a velkou míru sebereflexe. Nebojte se podělit o každodenní příhody a snažte se Facebook používat v souladu s atmosférou ve firmě. Pokud se vaši zákazníci rádi zastaví v kanceláři na kus řeči nasbírat nejnovější vtipy, budou si pro ně chodit rádi i na váš profil.
Na závěr se nechte nechat inspirovat těmi nejlepšími. Máme pro vás infografiku socialbakers o nejvýraznějších firmách první poloviny roku 2013.
Co jsou tedy nejvýraznější znaky úspěšných firem? Podle Socialbakers je důležitá především vaše interakce s fanoušky, otevřenost ohledně problémů a zákulisí firmy, odpovědi na dotazy klientů a rychlost vaší odpovědi. Za poslední 2 roky vzrostlo množství zodpovězených otázek z 5 % na více než 60 %. Nejvýraznějšími hráčí na poli socíálních sítí jsou aerolinky, bankovní instituce a telekomunikační operátoři. Aerolinie vedou i v rychlosti odpovědi zákazníkům, která se u těch nejlepších blíží 45 minutám. Překonejte je! Soustavnou péčí a správou svých sociálních sítí můžete získat nejen nové zákazníky, ale také vlivné zastánce v případě negativních reakcí na vaši práci.
.
Diskuze k článku