Na jedné straně zákazník s mobilním telefonem v ruce, na straně druhé obchodník, který chce prodávat. Geolokační a sociální sítě mohou být způsobem, jak najít jeden druhého. Co pro to ale musíte udělat a které vybrat? Ukážeme vám 3 sítě, které prostě musíte mít!
Možná si říkáte, že sociální sítě pro svůj obchod nepotřebujete. Kvalitně zpracovaná prezentace firmy nemusí vést jen k novým zákazníkům z ulice, ale slouží také jako pomocná ruka pro stávající klienty. Každý z nás se snadno dostane do situace, kdy potřebuje znát telefon, přesnou polohu či otvírací dobu. Rychlé vyhledání kontaktů je je klíčové nejen pro klasické obchody a firemní pobočky, ale také pro kanceláře, dílny a další drobné živnostníky. Všichni jsme také někdy museli řešit vybitou autobaterii, zlomený podpatek nebo hledali další otevřený bar. Běžné vyhledávání a webové stránky jsou pro mobilní prohlížení často náročné a nepřehledné, navíc kvůli placené reklamě a optimalizaci stránek je pravděpodobné, že nenajdete přesně to, co hledáte. Řešením pro vás mohou být sociální sítě. Předpokládáme, že na jejich správu máte omezený čas, finance a zkušenosti, proto jsme pro vás našli tři nejdůležitější podle náročnosti a času nutného na jejich správu.
1. Google +
- v ČR: od roku 2011 (2006)
- uživatelů v ČR: 300 tisíc
- náročnost: nízká
- vhodné pro: všechny, kteří zvou klienty do vlastních prostor
Ačkoli Google + jako sociální síť vyvolává na tváři mnohých spíše shovívavý úsměv, má výhodu, o které se ostatním může jen zdát. „Plus“ totiž není levoboček krčící se v koutě, ale plnohodnotná součást Googlu. Síť je tak možné využívat pouze jako informační stránku a věnovat se jen občasné aktualizaci informací jako je pracovní doba či kontaktní údaje. Pro drobného podnikatele to znamená řadu výhod:
- Vyhledávání – registrací získáte specifický profil ve vyhledávání Google. Zobrazí název firmy, místo na mapě, adresu a kontaktní telefon. V případě, že použijete k vyhledávání mobilní telefon, je možné na uvedené číslo jedním kliknutím zavolat. Nejdůležitější informace tak dostane váš klient jako první. Jednoduše a přehledně. Po vytvoření profilu bude na vámi uvedenou adresu odeslán dopis s ověřovacím kódem, kterým potvrdíte svůj účet. Google + je také možné využívat pouze jako informační stránku a věnovat se jen občasné aktualizaci informací jako je pracovní doba či kontaktní údaje.
- Google maps – jak můžete správně hádat, registrace v Google + přinese i zanesení do Google maps. Nejen že jde v České republice o jednu z nejrozšířenějších online map , ale její vyhledávání využívají i další aplikace, například mobilní navigace Waze. Umožňuje také vyhledávání podle klíčových slov a je výborným pomocníkem pro vaše budoucí klienty.
- Optimalizace pro mobilní prohlížeče – spolu s vytvořením profilu na Google + vznikne také webová stránka přizpůsobená pro displeje přenosných zařízení. Máte tak jistotu, že se zákazníci k vašim informacím dostanou a bez problému je zobrazí na jakékoli platformě.
2. Foursquare
- v ČR: od roku 2010
- uživatelů v ČR: 46 tisíc
- náročnost: nízká
- vhodné pro: služby, hotely, penziony, stravovací zařízení, bary, restaurace, kluby…
V současnosti nejrozšířenější geososciální síť má v České republice dle posledních informací zhruba 46 tisíc uživatelů. Vedle herních prvků jako je získávání odznáčků a starostů služba skvěle slouží jako zdroj vyhledávání, výhod a slevových nabídek. Ačkoli je možné, že jste o ní doposud neslyšeli, vaše místo již v databázi pravděpodobně dávno je. Založení místa (Venue) je totiž otázkou několika kliknutí a založit ho může kdokoli.
A váš podnik? Zda je pro vás Foursquare zajímavou sítí, do které máte investovat čas a energii, nebo zda se vyplatí pouze vyplnit důležité informace pro náhodné kolemjdoucí, si můžete ověřit na interaktivní mapě. Ta zobrazuje přihlášení ve vašem městě za poslední 3 měsíce. V případě, že se v blízkém okolí pořádá pravidelně nějaká významnější událost, rozhodně neváhejte. Právě v takové situaci se Foursquare rozhodně vyplatí. Pokud se chcete o místo přihlásit a spravovat ho, je nutné projít ověřením které zahrnuje platbu kartou a telefonát. Co tím získáte?
- Informace – potvrzením Venue můžete spravovat vzhled stránky, informace o místě, otvírací době, cenové nabídce a pod.
- Specials – služba umožňuje vytvoření speciálních nabídek. Chcete ocenit nově příchozí? Nebo raději stálé zákazníky? Představivosti se meze nekladou. Pro používání není potřeba žádné zvláštní vybavení. Zákazník po splnění všech podmínek speciálu pouze ukáže na displeji oznámení o získané slevě. I vytvoření jediného speciálu označí váš profil a vynikne tak mezi ostatními, nespravovanými místy.
- Vyhledávání – Foursquare je výkonný nástroj pro vyhledávání služeb. Zobrazí nejen nejbližší místa, ale také nejlépe hodnocené nebo třeba podle otvírací doby.
3. Yelp
- v ČR: od roku 2013
- uživatelů v ČR: ?
- náročnost: střední
- vhodné pro: stravovací zařízení, ubytování, bary, restaurace, kluby…
Nováček na českém trhu geolokačních sítí je v západním světě velmi oblíbeným nástrojem pro turisty a cestovatele. Pokud jsou vašimi zákazníky především cizinci, máte jedinečnou možnost vyniknout nad ostatní a přilákat je díky službě, kolem které zatím ostatní jen opatrně našlapují. Můžete také získat náskok v množství hodnocení a ve vyhledávání budete od počátku na prvních příčkách. Nenechte se odradit ani vaší lokalitou. Praha není jediným cílem zahraničních turistů a rádi se podívají i do malebných měst českého venkova. Yelp na rozdíl od Google + a Foursquare, které můžete založit a nechat žít vlastním životem, vyžaduje reakce na komentáře a hodnocení. A výhody Yelp?
- Interakce – Na rozdíl od jiných sociálních sítí je možné příspěvky komentovat, můžete se tak vyjádřit ke konkrétním výtkám a připomínkám jednotlivých uživatelů.
- Registrace – registrace podniku bezplatná.
- Rozšíření – mezi českými podnikateli je využívána minimálně ačkoli má silnou uživatelskou základnu.
- Apple maps – podle některých zdrojů je Yelp databáze podkladem pro tvorbu Apple map.
Sociální sítě jsou nejjednodušším způsobem, jak na sebe a své podnikání upozornit. Finanční investice se pohybují v řádu desítek korun a ty, které jsme vám dnes představili, je možné využívat bez časté kontroly a aktualizace. Je jen na vás, zda se o vytvoření a nastavení profilů pokusíte sami, nebo práci přenecháte někomu z řady Social Media expertů.
Diskuze k článku