Generace mladých, kteří vyrostli v online prostředí se pomalu mění v dospělé kupující. Na druhé straně podnikatelé a živnostníci jsou často ti, kteří se internetu dlouho vyhýbali. Přinášíme vám tedy několik základních rad, kterak podpořit vaši firmu na sociálních sítích.
Moderní internetové prostředí nabízí spoustu cest jak se zviditelnit, zaujmout a ukázat právě na sebe a své podnikání. Mnozí se mu ze strachu vyhýbají, sociální sítě zkouší a znovu opouštějí. V první části seriálu o sociálních sítích pro firmy si řekneme několik základních pravidel, které vám pomohou proplout nekonečnými vodami internetu.
V podstatě nezáleží na tom, jestli jste kadeřnice, základní škola, prodejna potravin nebo jen doma pletete copánky. Někteří lidé tvrdí, že jejich práce není pro sociální sítě vhodná. Najdou se i české výjimky, které tuto fámu s přehledem vyvracejí. Věřili byste, že i takový brašnář může získat přes 5 tisíc fanoušků?
Na sociálních sítích se může prezentovat prakticky kdokoli. Co tedy na sociálních sítích všeobecně platí?
1) Profil raději žádný nežli prázdný
Častou chybou je, že firmy na internetu ztratí o sociální síť zájem. V záchvatu nadšení „budeme moderní“ založí profil a po 2 dnech bezradného snažení myšlenku opustí. Zamyslete se nad vašimi stránkami a pokud je nemáte v plánu aktualizovat a starat se o ně zvažte jejich smazání. Nic nerozladí zákazníka víc, než když jde několik bloků do kavárny, která je navzdory informacím na internetu ještě zavřená.
2) Asertivita vždy na prvním místě
Jednou z mála věcí, které se vám na sociálních sítích nesmí stát, je vyhrocený konflikt. Omluvte se pokud je zákazník nespokojený. Projevte lítost za jakékoli situace. Obhajujte se, ale neshazujte cizí názory. Pokud máte pocit, že se vám konflikt nepodaří zažehnat, zkuste ho převést do soukromých zpráv. Pamatujte si, že informace jednou zveřejněná je na sociální síti „nesmrtelná“. Pokud je příspěvek sprostý a urážlivý nahlašte ho. Přemýšlejte, než reakci zákazníka smažete a pokud se tak opravdu rozhodnete, udělejte si screenshot příspěvku jako případný důkaz o jeho nevhodnosti. Cenzura je něco, co umí na internetu rozhořet nelítostný boj. Pokud ale budete slušní a vstřícní, lidé se za vás v další kauze rádi postaví.
3) Buďte lidští
Udělal vám dnes někdo radost? Máte narozeniny? Nové zboží? Povedl se vám skvělý účes? Proč se o to nepodělit na sociálních sítích? Ukažte svému okolí v čem jste dobří a co vás baví. Lidskost a příběhy jsou cesta k vytvoření takzvané Love Brand. Značky, kteřé jsou ostatní věrni kvůli přístupu, vstřícnosti a přátelskému prostřední. Přišla vám kolegyně na mateřské ukázat miminko? Podělte se! Každý chce přece vědět kam zmizela jeho oblíbená prodavačka. Lidé mnohem raději komunikují s těmi jejichž příběh znají. Tento vztah vám přinese dlouhodobé a věrné zákazníky.
4) Chvalte, a budete chváleni
Podělte se o úspěchy ostatních. Hledejte nové informace ze svého oboru. Najděte témata, která vás zajímají a které sdílí i vaši zákazníci. Otevřeli jste si kavárnu? Najděte články o kávě, podělte se o interierový design vyhlášených světových podniků. Lidé zájem ocení a rádi se podělí i o váš úspěch. Ve svých příspěvcích vytvářejte odkazy na zmiňované produkty a jejich stránky.
5) Buďte struční
Pravidlo 160 znaků sice platí pouze na Twitteru, je ale dobrou školou pro jakoukoli sociální síť. Zkuste být co nejstručnější, osekat sdělení na krátké, vtipné a výstižné. Lidé každý den přečtou podobných zpráv desítky, šetříte tak nejen svůj čas, ale i jejich. Pokud se rozhodnete psát popisky ke zboží nebo mít na stránce vlastní blog, snažte se držet normy cca pěti vět na odstavec a maximálně 4 odstavce dlouhý text.
6) Buďte interaktivní
Příspěvky vždy formulujte tak, aby se na ně dalo reagovat. Dá se na něj odpovědět palcem nahoru nebo srdíčkem? Ideální. Oblíbenou fintou jsou věty tázací: Souhlasíte s námi…? Líbilo by se vám…? Co říkáte na…? Na komentáře reagujte a odpovídejte v co možná nejkratším čase. V moderní době mobilního připojení a chytrých telefonů se můžete o reakci na váš příspěvek dozvědět během několika vteřin. Lidé také mnohem více ocení multimediální obsah. Pokud to jde, připojte fotografii, ilustrační obrázek nebo videoklip. Zaujmete tak nejen lidské oko, ale i algoritmus zobrazování příspěvků.
7) Nic se nemá přehánět
„Prastaré“ marketingové pravidlo sociálních sítí říká, že maximálně každý třetí příspěvek má být reklamní sdělení. Lidé budou sledovat vaše profily ze zájmu. Pokud se stanou sociální sítě pouze prostředkem jak prodávat vaše zboží nebo služby, rychle skončíte ve virtuální verzi papírové krabice na nechtěné letáky.
Sociální sítě jsou velmi křehkou a osobní záležitostí a jejich správa externistou je velmi složitá a náročná záležitost, protože postřehnout každodenní novinky a náladu ve vaší firmě i na venek je z venčí prakticky nemožné. Stále se na sociální sítě necítíte? Najděte si specializované školení. Skvělé kurzy pořádá v Praze například Michelle Losekoot pod záštitou projektu Naučmese.cz. Další možností je najmout si odborníka, který vás a vaše kolegy přímo ve firmě proškolí a po určitou dobu nad vámi bude dohlížet. Každá síť má svá specifika a určitá pravidla, kterých je vhodné se držet. Pod jeho vedením zabráníte nejen připomínkám nespokojených uživatelů, ale také riziku zablokování a smazání stránky.
Které konkrétní sociální síti se věnovat? Které pro vás mají smysl? Jaké mají přínos pro podnikání? O to se s vámi podělíme v pokračování seriálu.
Diskuze k článku