Kopat do odcházejícího ministra průmyslu a obchodu by bylo snadné a já osobně bych měl X důvodů. Ale ať si svou frustraci vyřeší na Evropské. Pojďme dál – co za úkoly a nášlapné miny je před novým ministrem průmyslu a obchodu?
Předseda vlády České republiky oznámil, že odvolá ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka.
Věta, která má šanci zatřást českými telekomunikacemi. A třeba taky nadcházejícím sjezdem sociální demokracie. A možná i některými dluhopisy obchodovanými na londýnské burze – a to zdaleka ne v souvislosti s telekomunikacemi. Interpretací, zdůvodnění, drbů a analýz se objevilo a objeví hodně.
Arogance MPO out…
Něco jsem slyšel a něco si myslím, nicméně jediné, co můžu potvrdit, je osobní zkušenost. Jan Mládek vždy na setkání se zástupci telekomunikačního sektoru potvrdil, že sektor má v zásadě pravdu a že je třeba jeho požadavky respektovat. A Mládkovi podřízení pak většinou tuto dohodu ignorovali a čekali na eskalaci průmyslu k ministrovi nebo přímo k předsedovi vlády.
Když se ke mně dostaly informace o tom, že Jan Mládek stejnou představu o dodržení slova předvedl předsedovi vlády Sobotkovi, který ho dlouho hájil, aby se dočkal porušení slova (a nešlo jen o telekomunikace, ale o celou problematiku oligopolů a dotování služeb pro firmy z příjmů od domácností), čekal jsem, co Bohuslav Sobotka udělá…
Oznámil, že odvolá Jana Mládka. V době, kdy píšu tento článek, schytává Sobotka kritiku za návrh daňových sazeb a liberální pes by si od něj kůrku nevzal, ale osobně se odvážím prohlásit, že odvoláním Jana Mládka dal Bohuslav Sobotka šanci českým telekomunikacím, že se mohou vyvíjet normálně. Ale zadarmo to nebude a nalajnované to zdaleka není. Ta šance tady ale je a za poslední tři roky zdaleka největší.
Jedeme dál…
Komentovat činnost ministra průmyslu a obchodu, celé instituce a klíčových osob na ministerstvu by bylo jistě zábavné. Ale to si nechejme na jiné příležitosti, kde můžeme sdílet historky z arogantního jednání s panem poradcem/náměstkem, který neváhal vyhrožovat, že pokud někdo požádá o informace přes zákon 106, tak na něj podá trestní oznámení. Dejme mu pár týdnů pochybné slávy a pojďme se radši bavit o tom, co bude dál.
Předseda vlády Bohuslav Sobotka musí nejprve najít vhodného kandidáta na pozici ministra průmyslu a obchodu a především musí ustát grilování od prezidenta. Čistě technicky, do voleb může pověřená osoba na MPO dovládnout i bez jmenování prezidentem, ale sektoru by to vůbec neprospělo. Ale přežili bychom to.
Kolik mají stát mobilní data?
Mají čeští zákazníci zaplatit za tarif s neomezeným voláním a 1,5 GB dat zaplatit ceníkových 30 €, zatímco v drahém a alpském Rakousku stojí násobně víc dat 10 €? Nebo jsme fakt specifický trh, kde firmy a státní instituce platí pár euro za opravdu neomezené tarify, zatímco matka samoživitelka zaplatí za to, aby vůbec mohla zavolat svým dětem ze směny na pokladně, měsíčně desetinu výplaty za mobilní služby? A cenami, které platí, zadotuje směšně levné tendrované nabídky od mobilního oligopolu O2, T-Mobile a Vodafone, který se v mateřských zemích (kromě O2) chlubí dokonalým CSR a div neprodává své tarify jako Fair trade?
Ať už bude novým ministrem průmyslu a obchodu kdokoliv, s touto mediálně vděčnou problematikou se bude muset vypořádat hned na začátku svého úřadování. A ze strany předsedy vlády Sobotky bude obden dostávat dotazy, zda kromě koncových cen řeší i přelévání zisků z domácností ke službám pro firmy a následnému exportu dividend. To mediálně vděčné řešení je velmi jednoduché, zatímco to skutečné řešení narazí na neskutečné tlaky.
A kdo vlastně bude regulovat?
Součástí sporu Jana Mládka s veřejností a potažmo předsedou vlády Sobotkou bylo, kdo může za předražená data. Upřímně řečeno, není to MPO, ale pravomoci tady nemá ani ČTÚ a zprostředkovaně do problematiky může zasáhnout jen ÚOHS – nikoliv nařízením koncových cen, ale řešením oligopolu. Do čehož se ÚOHS nechce. Mimochodem, případy vytlačování z trhu (margin squeeze) „řeší“ ÚOHS dlouhá léta, již od dob, kdy jsme s Mílou Sovou řešili v roce 2003 velkoobchodní nabídku ADSL. No nic, já bych od ÚOHS radši nic nečekal – ostatně v Brně se modlí, aby jejich případy radši převzala Evropská komise a nemuseli nic řešit.
Otázka z mezinadpisu otevírá před budoucím ministrem průmyslu a obchodu dva úkoly. Prním, tím asi jednodušším, je navrhnout vládě nového člena Rady ČTÚ. Radnímu Ondřeji Malému totiž končí mandát. Tím složitějším úkolem je popasovat se s představou vytvoření obdoby německé Bundesnetzagentur, tedy superregulátora všech síťových odvětví.
Jak na rychlý internet?
Jako nadlidský úkol se pro současné MPO jeví výstavba sítí nové generace (NGA). Ministerstvo se dlouho nedokázalo vypořádat s požadavkem na sepsání strategie (momentálně je schválená vládou i Evropskou komisí) a nyní zápolí s vypsáním konkrétních výzev, pro které má připravené 14 miliard z EU. Mediálně byl avizován březen, v oficiálních dokumentech MPO se pracuje se zářím.
Ať už půjde o září či březen, v každém případě má Česká republika několikaleté zpoždění ve vypsání výzev, ale i plnění cílů strategie Europe 2020. Nový ministr průmyslu a obchodu se s tímto problémem nemůže z časových důvodů plně vypořádat, ale alespoň by mohl nasměrovat aktivity správným směrem. To se totiž dosud nedělo.
Nebude to jednoduché, protože v českých sítích NGA/NGN je skryté minové pole. V backhaulu, který MPO odmítalo řešit. Bez silného backhaulu a především konkurenci v něm nebude rozvoj NGA, natož poddimenzovaných sítí LTE. A o 5G si pak můžeme nechat jenom zdát a číst v prezentacích. Zde se asi všichni shodneme, že je třeba nechat vývoj trhu. Jenže trh je dnes paralyzován legislativou a samosprávami a jedinými ministerstvy, které můžou situaci odblokovat, je MMR, které se o problematiku nezajímá, a MPO, které by mělo předkládat návrhy a žádat vládu o řešení, ale doteď situaci neřešilo.
V oblasti backhaulu nejde vyřešit problémy během měsíců, zvlášť když Parlament do voleb nedokáže schválit zásadnější legislativu. A nejde jen o transpozici směrnice 2014/61 o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací. Větší problém je v našich normách a zejména stavebním zákonu.
A co spotřebitel?
Přišel vám předchozí výčet aktivit na jednoho ministra relativně těsně před volbami dost nabitý? Tak se podívejme na kompetenční zákon a uvidíte, že kromě pro nás, čtenářů Internetu pro všechny důležitých telekomunikačních věcí, je v kompetenci MPO ještě ochrana spotřebitele a podpora hospodářské soutěže. Cítíte tam ty průšvihy? A propojení s dalšími agendami? Ministr Mládek to ignoroval, případně bojkotoval, ale pro nového ministra to bude na programu hned po mobilních datech…
Byť v české diskusi může být spotřebitel a jeho práva někde na konci, v podvečer každého telekomunikačního workshopu, pro Evropskou Unii jde o zásadní věc, podpořenou řadou Směrnic a nově i Nařízení. Nařízení je přitom evropská právní norma, na rozdíl od Směrnice přímo účinná, bez ohledu na to, zda ji lokální parlament dokáže zanést do právního řádu.
Dovolte mi zase osobní zkušenost. Pamatuju dobu, kdy se zakládalo ministerstvo informatiky a Vladimír Mlynář (dnes PPF) byl nositelem pokroku. Dnes je sice nositelem paragrafů, jejichž vložení do eKlepu přispělo k vyhození Jana Mládka z vlády, ale to, co tenkrát prosazoval – tedy integrovaného pohledu na digitální agendu – je platné i dnes a to, že ministerstvo informatiky chybí, poškozuje státní správu do dnes.
Evropa?
Bez ohledu na to, co jsem dosud vypsal, mnohem víc české telekomunikace ovlivní evropská legislativa. A nový ministr průmyslu a dopravy se bude muset v evropské legislativě vyznat. Nechci předjímat, kdo by se minstrem měl stát, ale znám jen dva lidi ve státní správě, kteří by to zvládli. Myslete si o potenciálním kandidátovi na ministra cokoliv, ale věřte mi, že jeho tým by přesně tuto agendu zvládnul.
A těch evropských agend není málo. Ochrana osobních údajů? Kybernetická bezpečnost? Přeshraniční služby (= blokace geoblockingu)? Autorské právo? Týká se to primárně jiných resortů, ale koordinace je na MPO. Mimochodem, co myslíte, že ministr Mládek a jeho telekomunistická suita nezvládli v oblasti sdílené ekonomiky?
Závěr…
Bude líp? Bude, ale není jisté, pro koho…
Telekomunikační firmy několik let bojovaly s MPO o to, aby mohly normálně fungovat. A vedle toho hodně tvrdě bojoval oligopol mobilních operátorů o zakonzervování trhu (viz kauza zpoplatnění WiFi), byť je třeba poznamenat, že v tématu výstavby NGA byly všechny čtyři společnosti (O2, resp. CETIN, T-Mobile a Vodafone) velmi konstruktivní a přispěly k dohodě celého sektoru. Kdo to bojkotoval, bylo MPO.
To se může změnit a jsem optimista. Všichni na trhu chtějí podnikat a umí se nakonec dohodnout na nastavení konkurenčních podmínek. Dokud na MPO vládnul telekomunismus bývalých zaměstnanců SPT Telecomu a ministerstev spojů, nebyla šance pro rozvoj a zákazníci i podnikatelé trpěli.
Neříkám, že se mávnutím kouzelného proutku něco změní, ale jsem optimista. Máme šanci a pojďme ji využít. Využijme té příležitosti, která se otevřela a posuňme trh dál. Navzdory tomu, že regulační hydra z devadesátých let to ještě párkrát neúspěšně zkusí…
Diskuze k článku