Nedávná aukce frekvencí pro rychlá mobilní data LTE budila vášně, ale zbytečně. Tato technologie řeší spíše problémy operátorů než aby přinášela něco extrémně nového pro běžné zákazníky. I když mobilní internet zrychlí a může se rozšířit tam, kde se o něm dnes nedá mluvit.
O technologii LTE se v České republice už dlouho mluví a je očekávána s napětím. Mluví se o ní jako konkurentu internetu přes telefonní linky (ADSL) a každý článek zmiňuje úžasnou přenosovou rychlost. Abychom tedy nezůstali pozadu, určitě zmiňme teoretických 299 Mb/s downlinku a 75 Mb/s uplinku. To zní na první pohled úžasně…
Jenže jde o teoretické údaje, které můžou občas nastat v laboratoři, v ideálních podmínkách využití celého 20 MHz spektra, v konkrétní anténní konfiguraci, v optimální vzdálenosti od vysílače… V reálu se pojďme bavit o pár desítkách Mb/s downlinku a pár Mb/s uplinku, v zatím relativně málo zatížených sítích.
O LTE se často mluví jako o revoluci v mobilních datech, přestože už sám název technologie říká něco jiného – Long Term Evolution. Navíc nejde o žádnou technologii 4. generace – LTE je založena na sítích GSM/EDGE a UMTS/HSPA a když ji budeme označovat jako lepší 3G, budeme sice v rozporu s marketingovými materiály mobilních operátorů a dodavatelů technologií, ale budeme lépe popisovat skutečnost.
LTE potřebují spíš operátoři než zákazníci
Proč se o LTE tolik mluví? Protože je možné tuto technologii marketingově využít. V každém případě až si koupíte smartphone nebo modem, který LTE umí využít, tak budete mít rychlejší mobilní internet. Pokud tedy u vás bude dostupný a budete v oblasti pokryté LTE. V tomto ohledu vás nemusí trápit, že LTE je v České republice spuštěno na pár místech a jsme za vyspělými telekomunikačními trhy pozadu. Pokud nemáte iPhone 5 nebo nejdražší smartphony s Androidem (Samsung Galaxy S3, S4, HTC One, LG G2 apod.), tak si stejně LTE neužijete.
Z pohledu mobilních operátorů má LTE spoustu výhod. Především jde o čistě datovou síť. Takže není třeba řešit žádnou kombinaci s hlasovými hovory jako v GSM/EDGE nebo 3G (UMTS/HSPA) sítích. To datové přenosy výrazně zrychluje a zlevňuje. Samozřejmě z pohledu mobilního operátora; vy budete platit pořád stejně a možná víc, protože „používáte nejmodernější technologii mobilního internetu“. Tady hledejte tu „revoluci“ – bohužel než z vašeho pohledu…
Mobilní operátoři mají s novými frekvenčními bloky určenými pouze pro LTE konečně šanci pořádně rekonfigurovat nebo dokonce přestavět svoje sítě. Ty byly navržené na přelomu tisíciletí, podle standardů a požadavků pro GSM sítě. Jejich topologie dnešním, a už vůbec ne budoucím potřebám, nevyhovuje. Objem a potřeba hlasových hovorů v budoucnu rozhodně neporoste. Jenže množství přenesených dat se bude znásobovat. Takže se sítěmi je potřeba něco dělat. Dělá se to ale blbě, pokud stejná síť musí vyhovět rozdílným požadavkům na přenos hovorů a dat.
Vývoj růstu objemu datových přenosů oproti hlasovým hovorům.
Pro potřeby hlasových hovorů v přijatelné kvalitě totiž není potřeba tak hustá síť vysílačů. Kvalitní hovor dnes umí mobilní sítě spojit a udržet na relativně velkou vzdálenost. I když všichni známe pár míst, kde se prostě uprostřed velkého města volat nedá, tak to v zásadě z pohledu celé sítě není problém.
Kvalita a rychlost datových přenosů ale klesá s rostoucí vzdáleností od vysílače a především se v 3G sítích snižuje v závislosti na vytížení konkrétní buňky. Stará technologie EDGE (nebo přinejhorším GPRS) těmito problémy tolik netrpí. Přestože je LTE také 3G technologie, fakt, že využívá vlastní frekvence a datový přenos je oddělený od hlasového, umožňuje síť navrhnout a postavit tak, aby byla pro data optimalizovaná a maximálně se využily dostupné frekvence.
Takže jde zahustit LTE síť ve městech (kvůli rychlostem a kapacitě) a velmi levně nabídnout rychlý internet v menších sídlech a mít pokrytí i mimo města a vesnice. A to je s největší pravděpodobností strategie, kterou naši mobilní operátoři zvolí.
Video – problém blízké budoucnosti
Na co vlastně potřebujeme rychlejší internet? Pohled mobilních operátorů už jsme si popsali. Potřebují vyřešit především zvýšení kapacity a optimalizovat provoz svých sítí. K tomu se jim LTE velmi hodí. Jejich zákazníky můžeme rozdělit do dvou skupin. Ta první má teď mizerné pokrytí mobilním internetem. Buď má EDGE nebo je na okraji UMTS/HSPA buňky a rychlost se od EDGE příliš neliší. Tito zákazníci potřebují jakýkoliv rychlejší internet. Bez ohledu na to, že nejspíš mají doma nebo v práci Wi-Fi.
Druhou skupinou jsou ti, kdo už rychlý mobilní internet mají, používají ho a chtěli by používat služby, které jsou dnes pomalé. Tzn. chtěli by v mobilní síti plnohodnotně sledovat video. UMTS/HSPA síť dnes – když nejste zrovna na okraji buňky – plně postačí pro běžné používání webu, sociální sítě, e-maily a také pro poslech streamované hudby. Ale videoslužby mají přece jenom jiné nároky na přenosovou rychlost. A pokud hrajete online hry, oceníte i rychlou odezvu sítě – latence v LTE se umí dostat pod 5 ms.
Objem videopřenosů v mobilních sítích poroste, a jestli teď tvoří celosvětově pětinu až třetinu mobilních datových přenosů, během pár let to bude přes polovinu objemu všech dat přenesených v mobilních sítích. A tento trend se rozhodně nezastaví – naopak poroste. A to už není problém jen samotné přenosové rychlosti, ale především transportních kapacit v mobilních sítích. Pro mobilní operátory je tak nezbytné mít do budoucna oddělené mobilní datové sítě, protože jinak by se jim ty klasické 3G přetížily a snížila by se i kvalita hlasových hovorů.
Podíl typů obsahu/využití na celkovém objemu dat přenesených v mobilních sítích.
Mobilní sítě se musí tomuto trendu přizpůsobit a na přenos videa optimalizovat. Většina zákazníků totiž nezpůsobí operátorům problémy tím, že si budou pouštět krátká videa na Youtube. Potíže vznikají tehdy, když se lidé budou chtít podívat v jednom okamžiku na streamovaný pořad. Většinou půjde o sport, zpravodajství nebo kulturní událost (předávání Oskarů, například). Samozřejmě to bude hodně lidí najednou…
Teoreticky je popsána spousta způsobů, jak tato data efektivně přenést od zdroje ke koncovému uživateli. Prakticky na to ale žádná – ani pevná – síť není připravená a i když bude mít spoustu dobře umístěných cache a odbavovacích serverů, stále půjde o přenosy point-to-point a ne ideální point-to-multipoint. Navíc k uživatelům, kteří se můžou pohybovat (kde jinde sledovat napínavý sportovní zápas než na cestách, že?). Přeloženo do češtiny – při sledování živého streamovaného videa vám to i v LTE bude padat, bude se to zasekávat a kvalita se bude měnit, i když výrazně méně než v 3G (UMTS/HSPA) síti.
Distribuci videoobsahu budou muset mobilní operátoři řešit. Pálí je to mnohem víc, než pevné operátory, kde je kapacita s trochou nadsázky neomezená. Transportní kapacita uvnitř těchto sítí je obrovská a o drát (telefonní linku) k vám domů se s nikým dělit nemusíte. V mobilních sítích jakékoliv technologie se ale o rádiovou frekvenci vždy musíte s někým podělit a proto nikdy mobilní datové přenosy nebudou bez FUP. Alespoň dokud někdo nepřijde se skutečně revoluční technologií. Zatím se o ní neví…
Simulace pokrytí signálem LTE.
Když budete pátrat v prezentacích dodavatelů technologií LTE, najdete zmínky o spoustě pokročilých videoslužeb. Jako jsou například personalizované streamované videopřenosy s kontextovými informacemi. Třeba u fotbalu si budete moci zobrazit informace o hráčích, tzn. totéž, co nejspíš uděláte se smartphonem v ruce a Googlem a Wiki už dnes, při sledování TV přenosu… Taky můžete dostávat reklamu na míru (kontextová reklama).
Těchto vizí budoucnosti se ale nemusíte bát. Kontextovou reklamu vám Google servíruje už dnes. Nicméně troufnu si tvrdit, že mobilní operátoři se nebudou chtít s nikým o potenciální reklamní balík dělit, takže Google do svých sítí hned tak nepustí. A tím pádem nezískají dostatek inzerentů, aby mohli reklamu personalizovat. Možná to nevíte, ale už dnes nabízejí inzerentům možnost posílat vám personalizované reklamní SMS. Jenže to neumí prodávat, takže vám zatím nic nechodí.
O kontextových informacích především ke sportovním přenosům se taky mluví dlouho, a není to doménou jen budoucích videopřenosů v mobilních sítích. Že jste to zatím ani se svou SmartTV nepotkali? Logicky, on by totiž někdo musel ty kontextové informace do živého videopřenosu zakomponovat. Takže se toho možná v budoucnu dočkáte u přenosu ze SuperBowlu, a do té doby se na to můžete dívat v počítačových sportovních hrách. Ve svém smartphonu se toho ale nejbližších pár let obávat nemusíte…
Typy datových přenosů podle jednotlivých platforem (PC, tablety, smartphony).
S čím by ale mohli mobilní operátoři zabodovat, je služba, kterou můžeme nazvat mobilní televizí. Sledování videa v LTE vám dnes velmi rychle vyčerpá FUP, a to i když by objem dat ve FUP výrazně narostl. Placené sledování televizních kanálů přes síť LTE, které se nepočítá do FUP, by u některých kanálů mohlo mít úspěch. A to i těch kanálů, které můžete mít zdarma v digitálním vysílání DVB-T.
Protože smartphony DVB-T neumí. A co si budeme povídat, především sportovní fanoušci si umí zaplatit za sledování přenosu v pohodlí. I když, dnes to nejspíš řeší přes domácí Wi-Fi, takže i tady se prostor pro nabídku mobilního operátora velmi zužuje. Je to ale zřejmě jediná cesta, jak vydělat na LTE i na něčem jiném, než jen na poskytování mobilního internetu.
LTE a peníze
To co bude zajímat každého, jsou peníze. O výhodách LTE pro mobilní operátory jsme si již řekli. I když teď budou muset zaplatit za licence a budou muset nakoupit nové technologie, LTE jim odlehčí zátěž GSM/EDGE a UMTS/HSPA sítí a umožní jim nabízet levněji rychlejší internet, a zvýší se jim i celková kapacita mobilní datové sítě.
Žádné zlevnění pro koncové zákazníky ale nečekejte, přestože by to nebyl až takový problém. Zkušenosti ze světa ukazují, že prakticky všude je přístup k internetu přes LTE dražší, než přes UMTS/HSPA síť. Má to logiku – zákazník dostane rychlejší internet, takže by měl platit víc. Až se ale připojení přes LTE stane za pár let standardem, ceny klesnou na současnou úroveň.
V sítích LTE je samozřejmě nutné mít jiný objem FUP. Největší podíl na objemu přenesených dat v mobilních sítích mají smartphony. Ty dnes v průměru přenášejí stovky MB za měsíc; během pár let to podle odhadů (podle výzkumu Ericsson Mobility Report) budou jednotky GB. Když dnes vezmeme „neomezené“ tarify našich mobilních operátorů (1,5 GB základ, 3-4 GB uhádáte, když pohrozíte odchodem jinam), tak ty by stačily.
Počet smartphonů; průměrný objem přenesených dat za měsíc; celkový objem přenesených dat. Celosvětově.
Protože ale mobilní operátoři nebudou chtít svoje tarify příliš zlevňovat a víc volných minut do „neomezených“ tarifů už nabídnout nemůžou, budou přidávat data a příští rok se základní i „uhádaný“ limit FUP bude pohybovat někde mezi 3-6 GB. To bude i s LTE náročnému zákazníkovi a sportovnímu fanouškovi se smartphonem stačit.
Horší je to ale s mobilními routery a počítači připojenými přes modem k mobilnímu internetu. Tito zákazníci dnes spotřebují pár GB měsíčně a to jen proto, že mnohem více dat přenesou přes Wi-Fi v práci nebo doma. Dnes preferují Wi-Fi, protože toto připojení je rychlejší než UMTS/HSPA. Ve chvíli, kdy budou mít po celý den k dispozici rychlejší LTE, ale můžou svoje chování rychle změnit a pak budou schopní v mobilních sítích přenést i několik málo desítek GB dat za měsíc. Jen aktualizace softwaru a pár filmů v HD rozlišení to udělají za víkend…
Pro mobilní operátory tak je LTE – odpusťte mi ten marketingově-byznysový newspeak – nejen technologickou, ale hlavně obchodní a marketingovou výzvou. Nejenže by v ideálním případě měli „překopat“ svoje mobilní sítě, ale rozhodně se budou muset podívat úplně jiným pohledem na svoje ceníky. A vypořádat se s tím, že chtějí nabídnout služby majitelům smartphonů (to zvládnou už teď), ale také si chtějí ukousnout větší podíl z celého telekomunikačního koláče. A tam se současnými tarify v současné konkurenci nemají moc šancí.
Šíření signálu LTE v moderních kancelářských budovách s pokovenými skly.
Doteď neměli technologie, kterými by tyto zákazníky uměli oslovit. S LTE už přece jenom konkurovat můžou. Není to ještě ono, ale když skutečně pokryjí oblasti mimo velká města, což je vyjde levněji než jakéhokoliv pevného operátora, můžou k sobě získat dost zákazníků. Pořád budou bojovat s kapacitou, ale to je částečně a velmi rychle řešitelné.
Musí ale velmi dobře zvládnout segmentaci zákazníků, pochopit jejich potřeby a přizpůsobit tomu svoji nabídku. Tedy něco, co nikdo z nich pořádně nikdy nedělal, protože fakticky nepůsobili na konkurenčním trhu a zájem o jejich služby těžil z technologického náskoku (mobilní vs. pevný telefon, mobilní internet skoro kdekoliv). Jinou možnost, jak růst, ale nemají.
Diskuze k článku