Kyberbezpečnost nejen v prostředí youTube

Prázdniny se nám pomalu blíží ke konci a ratolesti opět budou nastupovat do škol, kde se svými vrstevníky budou diskutovat nejrůznější témata, která zažila během trávení svého volného času o dovolených, na brigádách či táborech. Určitě ale také budou srovnávat své nové objevy na internetu, které sledují a vyplňují jejich volný čas. V minulých dílech o youTuberech (viz zde a zde) jsme se zabývali tím, kdo to vlastně youTuber je a jaký má vliv na svoje vrstevníky a mladší generaci. V dnešním článku se zaměříme na bezpečnost, tedy jak své děti přimět se zamyslet nad svým chováním na sítích, co o sobě sdělují, ale také o uvědomění si, jaké nenápadné marketingové nástroje youTubeři používají, aby své fanoušky zaujali.

Příprava na virtuální prostor

 Často si rodiče svých dětí kladou otázku, kdy koupit dětem první mobil, tablet či počítač a jak je ochránit před vlivem reklamy a nebezpečím, které se na internetu vyskytuje. Na rozdíl od masmédií typu rádio, televize a noviny, je regulovatelnost obsahu na internetu a například nejpopulárnějšího kanálu s videem – youTube, velmi problematická a dosud nijak nevymahatelná, takže prozatím se zde daří všelijakému obsahu, od nejnevinnějšího po velmi závažný obsah. Samozřejmě myslet si, že rodič dokáže své dítko odfiltrovat od všech nekalých praktik a videí, která se na internetu objeví, je nemístná iluze. Ovšem jak se dnešní rodiče dbající na blaho svých dětí, mají ujistit, že pro své potomky udělali to nejlepší a připravili je na tento virtuální život? Zákazy k ničemu nevedou, akorát donutí děti vymýšlet různé strategie a finty jak zákazy obejít, jelikož internet se stal natolik součástí života nás všech, že ho z něj již nelze vymýtit.

Naopak, potomstvu je důležité vysvětlit klady a zápory, které na ně na síti čekají. Je to jako v jiných aspektech lidského života, kdy informovanost je nejlepší prevencí. Prevence by měla být hlavně nenásilná, přirozená, přiměřená, pozvolná, aktuální a pravidelná. (např. zde rodiče najdou příručku Pravidla bezpečného používání intenetu pro rodiče ).

Na youTubu se děti a mladiství pohybují jako ryby ve vodě a nalézají zde mnoho užitečných a dobrých rad a informací. Mnohdy ale videa skrývají také nevhodný obsah, který by měl zůstat jejich zraku skrytý. Na webech o bezpečnosti najdeme mnoho rad, jak své potomky chránit, ovšem nejdůležitější je být s dětmi v kontaktu a komunikovat s nimi otevřeně o tom, co je zajímá, proč se na tyto videa dívají a diskutovat s nimi o tom. Důležité je ale také nechat dětem část soukromí, aby se zase necítili, že mají lidově řečeno rodiče stále za „zadkem“. Čím dřív ale rodiče své děti poučí o bezpečnosti, jak se chovat na internetu, co o sobě nemají nikdy sdělovat, tím lépe. I dospělí často sdělují informace, které by neměli vůbec zveřejňovat a jsou velmi naivní a důvěřiví vůči lidem, které vůbec neznají. Dnešní děti a mladiství se v tomto ohledu mohou poučit, aby si základy bezpečného chování v sobě zažili již od chvíle, kdy dostanou do ruky mobilní zařízení.

Online projekty 

Překvapivě jim v tomto může pomoci i jeden z nejznámějších českých youTuberů a influncerů Jirka Král, který ve spolupráci s firmou Avast vytvořili projekt nazvaný Buď safe online (více o projektu zde: www.budsafeonline.cz). „Děti ke všemu přistupují s naivitou, stávají se oběťmi útoků na internetu, chodily mi zprávy od fanoušků, že neví, jak odvirovat počítač, nebo jak získat ukradnutý profil na instagramu zpátky, proto jsme přišli s tímto projektem,“ říká youtuber Jirka Král o svém novém vzdělávacím projektu.

Známý youTuber se společně s kolegyní z Avastu baví o různých nebezpečích, které se mohou dětem a mladistvím na internetu přihodit a radí jim, jak se nejen na sociálních sítích pohybovat. Projekt také objíždí školy, kde mají studenti možnost se s Jirkou Králem potkat a o tomto tématu se pobavit. Je to jedna z prvních vlaštovek, kdy si youTuber uvědomuje svůj vliv na okolí a snaží se ho pozitivně předávat dál. Web není vhodný jen pro mládež, ale i pro rodiče, aby se poučili jaké nástrahy na dnešní miléniány čekají.

Pokud bychom měli vybrat alespoň několik důležitých obecných bodů, které by měli rodiče své potomky (ale v mnoha případech i sami sebe) naučit, tak by se jednalo o tyto:

  1. Nesdělovat svoje osobní data – např. datum narození, bydliště, fotky průkazů, karet, atd. – co na internet jednou dáte, už tam navždy zůstane! Chcete to???
  2. Nikdy, nikde a nikomu nesdělovat svá hesla, vytvářet složitá hesla.
  3. Komunikace na internetu – nikdy nevíte, kdo je na druhé straně počítače.
  4. Kyberšikana, kyberstalking, kybergrooming, sexting, webcamtrolling, falešné profily (např. viz zde).
  5. Zabezpečení počítače, WiFi sítě, ochrana proti hackerům a virům – stahování a sdílení souborů, phishing, bezpečné prohlížení webových stránek.
  6. Internetové nakupování.
  7. Proč trávím svůj čas na internetu, co mi to přináší?

Pokud se potomek s některými problémy setká, je důležité mu být oporou, vyslechnout ho a hledat vhodná řešení, jen tak se naučí tyto problémy řešit a i vztah rodič – dítě získává na důvěře a kvalitě.

Jak si ohlídat youTube

 Co se týče youTube, platí zde stejná pravidla, které jsme uvedli výše, rodiče ale mohou dále na všech zařízeních ve webových prohlížečích zapnout režim pro ochranu dětí (např. v Chrome  jde o tzv. omezený režim), tedy upozornění na přehrávaný obsah, který je nepřístupný divákům pod 18 let nebo naučit děti, že závadný obsah mohou sami nahlásit. Dobrým tahem je také odebírat videa oblíbeného autora, takže víte, na co se dítě dívá a zbytečně nevyhledává nevhodné obsahy. Ideální je také sledování youTube ve sdíleném prostoru, takže i vy máte přehled, podobně jako v televizi, na co se potomek dívá a následně můžete o videu diskutovat (více zde).

 Skryté nebo přiznané reklamy?

 Fenomén, kterým se youTube kanál stal, samozřejmě nepřináší pouze problematiku bezpečného chování na internetu, ale nutí nás k zamyšlení, jak reagovat na různé podprahové reklamy či přímo přiznané reklamní spoty. Je důležité si uvědomit, jaké nenápadné marketingové nástroje youTubeři používají, aby své fanoušky zaujali, a že jejich projev na youTube není jen o sebeprezentaci, ale někdy také o velkém businessu. Každý youTuber se prezentuje jiným životním stylem, jinými názory, jiným stylem vyjadřování a především jiným obsahem a tématy videí, a proto v tomto ohledu mají firmy možnost vybírat, komu svůj produkt k propagaci svěří. Kateřina Tauchenová ve své práci (viz zde) zmiňuje mezi nejčastější formy propagace tyto:

1) Pasivní product placement  – často bývá tato spolupráce skrytá, a většinou se objevuje ve videu pravidelně jen tak mimochodem. Jedná se o dlouhodobý sponzoring youTubera určitou značkou.

2) Product placement v rámci vlogů  – do těchto video deníčků lze zakomponovat v podstatě jakýkoliv produkt nebo službu poměrně nenásilnou formou. YouTuber samozřejmě tvrdí, že tento produkt používá a záměrně ho vychvaluje.

3) Propagace her – pomocí let´s play videí, za které youTubeři dostávají od výrobců počítačových her. Například Gejmr, který hraje hru Minecraft.

4) Nákupní videa neboli „hauly“ – nejčastěji ji využívají fashion vlogerky a blogerky, které představují nové produkty, jež si youTuberka pořídila během posledních nákupů, často sponzorované firmou, kterou prezentuje.

5) Unboxing videa, testování produktů, recenze – tyto videa spočívají v tom, že youTubeři  rozbalují a představují produkty konkrétních firem, pointa těchto videí spočívá v tom, že fanoušci jsou první, kdo daný produkt vidí. 

6) Zážitkové recenze – populární pro všechny strany, tedy youTubery, firmy i fanoušky.  Více zde – https://zpravy.idnes.cz/youtuberi-stat-czech-tourism-ceske-drahy-akademie-ved-generace-youtube-13u-/prilohy.aspx?c=A170515_170947_domaci_mcn

7) Soutěže – jsou fanoušky dobře přijímány, protože daný produkt mohou také vyhrát.

8) Challenge  – tyto video výzvy spočívají v tom, že youTuber splní nějaký úkol a vyzve k tomu samému některého ze svých kolegů. Příkladem kampaně, která využívala řetězové předávání výzvy mezi youtubery, byla kampaň #ukazcoctes vytvořená pro společnost Albatros. Ta odstartovala poměrně nenápadnou zmínkou o čtení v jednom z videí Johnyho Machette.

9) Ambasadorství  – tato spolupráce je zcela veřejná a youTuber ani značka ji nijak netají, v podstatě je její tváří.

Poslední dobou se začíná řešit i problematika transparentnosti spolupráce youTuberů a firem, samotní youTubeři cítí tlak ze strany fanoušků a pomalu začínají sami reklamy a spolupráce označovat (více zde , či zde).

Závěr

Server youTube dnes poskytuje nejen velmi dobrý marketingový nástroj, jak firmám pomoci jejich produkt popularizovat, ale přináší i problémy, se kterými si dnešní diváci musí umět poradit a to především s vnímáním kybernetické bezpečnosti a vnímáním virtuálního prostoru s prostorem reálným a naučit se v něm bezpečně pohybovat a nenechat se v něm manipulovat.

 

Štítky: , .

Diskuze k článku

Diskuze ke článku je uzavřena.

Kategorie Internet, Technologie.

Štítky: , .

Diskuze: Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Kyberbezpečnost nejen v prostředí youTube

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Nový podpredseda Telekomunikačnej únie SR chce zlepšiť spoluprácu v regiónoch

, 21.6. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Nový podpredseda Telekomunikačnej únie SR chce zlepšiť spoluprácu v regiónoch

Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

, 21.9. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

, 28.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

, 22.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Více bleskovek →

Články

S vysielačkou a spájkovačkou sa zapojili do SNP

, 20.8. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem S vysielačkou a spájkovačkou sa zapojili do SNP

Je budovanie optiky na elektrických stĺpoch príležitosť alebo hrozba?

, 2.8. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Je budovanie optiky na elektrických stĺpoch príležitosť alebo hrozba?

Pozvánka na workshop Kam kráčajú bezdrôtové siete Vyhne 2024

, 30.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop Kam kráčajú bezdrôtové siete Vyhne 2024

Ohlédnutí za workshopem Kam kráčí bezdrátové sítě – Mlázovy 2024

, 20.6. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ohlédnutí za workshopem Kam kráčí bezdrátové sítě – Mlázovy 2024

Prečo sused kričí gól a ja vidím len útok?

, 9.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Prečo sused kričí gól a ja vidím len útok?