Nejdřív bych chtěl čtenářům přiblížit současnou situaci. Následující pasáž by měla sloužit
pouze jako jakási rekapitulace a pozorně by jí měli číst zejména zodpovědný činitelé z ČTc
a také zaměstnanci dvou nezávislých institucí ČTÚ a UOHS.
Hlavní výhody
ADSL, aneb co slíbili a neplní 🙂
Toto jsou pasáže v kterých Český
Telecom a někteří alternativní operátoři vyzdvihují některé hlavní výhody ADSL.
Alternativním operátorům se však v této pasáži věnovat nechci, protože oni jsou bohužel
odkázaní na to, co jim ČTc poskytne a ocitli se tak v roli obyčejných dealerů (bohužel si
za vzniklou situaci můžou velkou měrou sami, kdyby při jednáních postupovali razantněji a
hlavně jednotně, nemuseli být dnes odkázáni na to, jestli se některý z hlavních plánovačů
vyspí dobře nebo špatně) Na stránkách
ČTc tedy naleznete v současné době zhruba toto:
Nepřetržité připojení
24 hodin denně
ADSL znamená nepřetržité vysokorychlostní připojení, které
umožňuje okamžitě reagovat na příchozí emailové zprávy, surfovat bez nutnosti vždy nově
sestavovat spojení a hlavně odstraňuje čekací čas, který je nutný pro klasické modemové
sestavení a uvolnění telefonní linky při občasném připojování.
Toto spojení
má nejhorší Uptime ze všech internetových služeb většiny operátorů. Mnohahodinové výpadky
nejsou výjimkou. I kdyby to nová nabídka řešila, pak stejně zůstává jistá pachuť v ústech
– můžete mít sice ADSL 24 hodin denně, ale jako skutečné vysokorychlostní připojení jej
můžete využívat pouze několik dnů v měsíci a pak už musíte platit znovu a znovu. To už pak
můžeme za „nepřetržité připojení“ považovat i dial-up – také můžeme být připojeni třeba
celý rok, ale platit budeme jak mourovatí.
Vysokou rychlost připojení
Tímto dojde k významnému zkrácení doby potřebné k přijetí a odeslání
všech informací na připojeném počítači.
Většina uživatelů minulý týden s
aplikací overbookingu zažila nižší rychlost, než byli zvyklí na modemu, či kterou si mohou
pořídit koupí levnějšího připojení přes GPRS.
Neomezený objem přenesených
dat
Objem přenesených dat není limitován a je pouze na rozhodnutí
uživatele, kolik dat přenese.
V nové nabídce nikoliv. Z dosavadních
zkušeností vyplývá že víc než 90 procent uživatelů využívá první dvě nejlevnější varianty
ADSL s vysokou agregací – a právě pro tyto zákazníky připravil ČTc limitované
varianty.
Jednoduchá a přehledná kontrola nákladů
ADSL
nabízí připojení za fixní měsíční poplatek a tím odstraňuje potřebu neustálé kontroly
spotřebovaných finančních prostředků za připojení podle délky připojení nebo množství
přenesených dat.
V nové variantě už opět musíme neustále kontrolovat
spotřebované finanční prostředky za množství přenesených dat.
Nepřetržitý provoz
telefonní stanice nebo přípojky euroISDN2
Technologie ADSL umožňuje používat v
neomezeném rozsahu nově zvolenou službu i klasické telefonní služby současně.
Když už
mám ISDN, tak mohu používat stejně druhý kanál, jinak když si pořídím jinou – levnější,
kvalitnější a neomezenou formu připojení – kabelovku, GPRS, bezdrát – tak budu moci svůj
telefon využívat také v neomezeném rozsahu.
S jakými návrhy vstupuje
ZUI do jednání
1) – celkově snížit cenovou hladinu ADSL v
ČR
Cena za nejlevnější přípojku ADSL s DPH, s poplatkem za modem a s
poplatkem za telefonní linku se pohybuje okolo 1800 Kč. To je cena pořád příliš vysoká na
to, aby si tuto službu mohla dovolit domácnost s průměrným příjmem.Navíc do této ceny
pořád není započítána vyšší sazba DPH, které se se vstupem do EU stejně nevyhneme. Bez
poklesu koncové ceny pod 1 tisíc korun včetně všech zmiňovaných poplatků nemůže dojít k
opravdu masovému rozvoji ADSL v ČR (to, aby byl počet uživatelů ADSL co největší by měl
být také zájem akcionářů ČTc) ADSL totiž není jen o počtu uživatelů a objemu vybraných
peněz za tuto službu. Opravdu masový rozvoj ADSL totiž umožní i rozvoj jiných služeb
(multimediálních portálů, půjčoven videa a muziky, celoživotního vzdělávání, zábavného
průmyslu atd.) a zde se může významnou měrou realizovat i Český
Telecom.
2)- výrazně zlevnit přípojky určené pro méně náročné uživatele
(event. i s existencí objemových limitů)
Tak zde je požadavek jasný. Už
několik let dochází ve světe k snižování cen za ADSL tak, aby byla tato služba dostupná
opravdu každé domácnosti s pravidelným průměrným příjmem a nečinila velkou zátěž v
rodinném rozpočtu. Samozřejmě stlačování ceny pod 1000 Kč přináší jistá omezení (vyšší
hodnotu agregace nebo případné limity na objem přenesených dat). ZUI v zásadě není proti
těmto omezením ovšem musí být použity s rozvahou a také cena takto degradovaného ADSL musí
odpovídat kvalitě nabízeného produktu. Přeloženo do srozumitelné řeči – Telecom by
neměl nabízet za 1800 Kč připojení s vysokou hodnotou agregace, s limitem 10 GB –
když v téměř každém státě EU lze za stejnou cenu koupit službu bez limitu,mnohdy s vyšší
rychlostí a nižší agregací. Na druhé straně, když takto „limitovanou“ službu
nabídne za nejnižší možnou cenu, zpřístupní tuto službu opravdu široké veřejnosti a je zde
naděje, že z průměrného uživatele se postupem času stane uživatel zkušený, který přesedlá
na službu o něco málo dražší ( a samozřejmě kvalitnější).
3)- výrazně
snížit cenový gradient, tak aby rychlejší a kvalitnější přípojky (s nižší agregací) nebyly
o tolik dražší, jako dnes. Požadujeme stejný gradient, jaký je běžný v zemích
EU.
Tak tento požadavek osobně považuji za nejdůležitější. Český Telecom
totiž místo aby si náročných uživatelů vážil označí je za „stahovače“ (
Stahovač obecný – téměř kriminální živel, který se snaží co nejvíce využít svojí
přípojku ADSL a tak poslouchá od rána do večera rádio, stahuje si filmy – nejčastěji
porno, MP3-ky, různé nelegální prográmky a samozřejmě nemá na to, aby si koupil
kvalitnější, rychlejší variantu ADSL v podání Českého Telecomu za víc než 10 tisíc Kč).
Těchto podle ČTc 10 procent uživatelů utlačuje ty méně náročné uživatele a tak je musíme
nějak umravnit a zavést rovné podmínky pro všechny ( zavedením limitu). Řešení ČTc nese
název „Fair User/Usage Policy“:
U nového portfolia
Carrier Broadband Plus jsme uplatnili moderní princip tzv. Fair User/Usage Policy. Tento
princip je postaven na spravedlivém přístupu k zákazníkům. Základním principem je
uplatnění Fair User/Usage Policy po přenesení 10 GB dat u rychlosti 512/128 kbit/s a 20 GB
dat u rychlosti 1024/ 256 kbit/s. Tento datový kredit je nastaven mnohonásobně výše, než
je současný průměrný provoz, a dle našich statistik jej plně nevyužije 90-95 % koncových
zákazníků. Pouze 5-10 % koncových zákazníků tyto hodnoty překračuje a byl by jim naúčtován
poplatek za dodatečný datový balíček.
Takto vypadá současný stav v síti ČTc při
počtu zhruba 8000 uživatelů.
K řešení „Fair
User/Usage Policy“ se ještě vrátíme. Hlavní argument ČTc má na první pohled jednu
vadu na kráse. Z těchto grafů není dost dobře patrné, jestli se zde uváděný počet
„stahovačů“ týká pouze nejlevnějších variant ADSL s vysokou agregací. V
případě, že grafy zahrnují všechny varianty dostupné na trhu, dopouští se zde ČTc dost
podstatné chyby – protože těch několik málo procent uživatelů linek o rychlosti 512
a 1024 kb/s s nižší agregací a s možností tyto linky sdílet – dokáže zřejmě
vyprodukovat provoz daleko vyšší a tak trochu pozměnit celou statistiku.
Připusťme
však, že na těchto grafech něco je (osobně si myslím, že se nejedná o nic nenormálního a
podobné rozložení využití služeb ADSL je i v jiných státech EU), připusťme také, že
stahovači jsou pro síť ČTc vážnou hrozbou. Musí se však tato situace řešit limitem
na objem přenesených dat? V státech EU jsou totiž nejlevnější přípojky určené
opravdu široké veřejnosti a náročnější uživatelé Internetu si „nějaké to Euro“
připlatí za varianty kvalitnější. Výraz „nějaké
to Euro“ jsem myslel doslovně, protože za kvalitnější a rychlejší variantu si
obvykle náročnější uživatel připlatí něco kolem 20 Euro. U nás je situace poněkud
jiná. Náročnější uživatel v současnosti zaplatí za variantu 512 kb/s zhruba 6000 tisíc Kč
za variantu 1024 kb/s zhruba 10 000 tisíc Kč. To si to opravdu dobře rozmyslí objednat si
„něco lepšího“ a tak se snaží ze své přípojky vymáčknout co nejvíc.
Právě proto by se měl Český Telecom zamyslet na současným stavem, nepromarnit svojí šanci
jako to udělal u technologie ISDN a výrazně zmenšit rozdíly mezi jednotlivými variantami
ADSL, aby tak motivoval náročné uživatele k přechodu na kvalitnější verze svého produktu.
4) Aby konečně bylo dosaženo ADSL na bázi propojení – aby si mohli
alternativní operátoři sami určovat jednotlivé parametry služby a nebyli odkázáni na to,
co jim nabídne Telecom!
Neudržitelnost současného stavu v plné síle odhalilo
zavedení agregace ze strany ČTc a představení nových modelů. Zákazníci kteří volali na
linky svých operátorů slyšeli totiž stále jednu a tu samou odpověď „Za všechno může
Telecom, my nemůžeme vůbec nic dělat“. Rovněž si nedokážu představit jednotlivé AO
jak budou vysvětlovat vznik nových modelů a zánik těch starých všem těm zákazníkům, kteří
uzavřeli se svým operátorem smlouvu na konkrétní variantu na nějakou delší dobu.
Alternativní operátoři musí mít možnost sami nabídnout svojí vlastní rychlost,
hodnotu agregace, nebo případný datový nebo časový limit – jenom to přinese
skutečnou konkurenci na náš trh s vysokorychlostním
připojením.
Nešťastná agregace
Na toto téma už se
toho napsalo opravdu hodně. Agregace byla sice 8.8.2003 pozastavená , ale opět má
být spuštěna 15. října, tedy přesně měsíc poté, kdy uvede na trh nové přípojky Plus – sice
nominálně rychlejší, ale s objemovým limitem a se stejnou agregací 1:50, která dnes
způsobuje takové problémy. Není mi dost dobře jasné co se do té doby změní? Za dva měsíce
stoupne zanedbatelně počet uživatelů, řekněme na 10 tisíc a ani struktura uživatelů se
výrazně nezmění. Lze tedy předpokládat, že agregace bude mít stejný účinek jako před
týdnem a vzbudí oprávněnou nevoli uživatelů. Nechce se mi věřit, že by Český Telecom
počítal s tím, že už se nebude agregovat přípojka o rychlosti 192 kb/s, ale přípojka o
rychlosti 512 kb/s takže zde i při markantním poklesu rychlosti přece jen nedosáhne
skutečná rychlost hodnoty Dial-upu jak tomu bylo pře nedávnem. Aby uživatelé měli
představu jak vypadá agregace jinde ve světě dovolím si použít tabulku, kterou už před
nedávnem publikoval server ISDN.cz a která jasně ukazuje, jak je to s rozdílem mezi
deklarovanou a skutečnou hodnotou rychlosti u přípojek 512/256 kb/s. Na serveru ADSLGuide dochází k pravidelnému měření u všech
větších poskytovatelů ADSL (menší jsou z porovnání vyloučení, protože zde není zajištěn
dostatečně reprezentativní vzorek). Toto měření je prováděno už více než rok (od června
2002) a při letmém pohledu na po sobě jdoucí žebříčky 10 nejrychlejších operátorů je
zajímavé zjištění, jak se postupem času zvyšuje průměrná skutečná rychlost. Zatímco v roce
2002 nejnižší průměrná rychlost dosahovala hodnoty 418 kb/s, dnes dosahuje nejpomalejší
rychlost hodnoty 433.5 kb/s. Pro objektivitu je třeba dodat, že se jedná skutečně o 10
nejrychlejších z několika desítek operátorů, kteří se do žebříčku nevešli (buď byli
pomalejší nebo neměli dostatečné množství uživatelů).
Fair User Policy
– rovnost všech uživatelů
Fair-User Policy je alespoň podle mého
názoru v podobě jak ji hodlá uplatňovat ČTc nejhorší možné řešení, které pouze zhorší
celou situaci. Několik uživatelů celkem správně v diskusích poukázalo na fakt, že každému
uživateli začíná zúčtovací období někdy jindy. Takže neustále tu bude někdo, kdo se bude
blížit ke konci měsíce a bude mu zbývat spousta dat do vyčerpání limitu. Jelikož si však
službu řádně zaplatil, začne prostě poslední dny využívat službu daleko intenzivněji než
po celý měsíc. Zrovna tak ten, kdo třeba udělá 10,2 Gb (moc nevěřím systému varování,
který představil Český Telecom, jedná se o sérii upozornění které by uživatel dostal
formou e-mailu při vyčerpání 70 a 90 procent svého limitu) a bude muset zaplatit další
peníze navíc za přečerpání limitu, samozřejmě se bude chtít nějak „zahojit“ a
tak prostě zapne nějakou P2P síť nebo stráví při hraní online FPS her ( FIRST PERSON
SHOOTER) například Quake místo obvyklých 2 hodin celou noc, prostě se těch zbylých 9,8 Gb
bude snažit využít – přece nezaplatí 300 Kč za 200 Mb, to by to měl dražší nežli dial-up.
V případě, že Telecom bude trvat na tomto řešení, bude důležité, aby princip Fair
User Policy uplatňoval ISP a ne poskytovatel přístupu! Rovněž je velmi důležité, aby byl
tento nástroj využit pouze u nejlevnější varianty ADSL. Když už jsem vzpomenul
hráče – je to taková zvláštní komunita, kterou si všude ve světě hýčkají jen ČTc o ně
zřejmě nemá zájem. Opravdu aktivní hráč který stráví hraním několik hodin denně je schopen
vygenerovat měsíční provoz od 2 do 5GB dat. To je však pouze provoz vytvořený hraním her,
kde jsou ostatní aktivity? Při zavedení agregace u přípojky 512 kb/s lze předpokládat
pokles až na hodnoty zhruba 150 – 200 kb/s, alespoň podle „testu“, který
ČTc minulý týden provedl a to je rychlost téměř srovnatelná s dnešní
„neagregovanou“ 192 kb/s variantou.
Metody použitelné pro
masové rozšíření ADSL
Už v několika článcích (tady a také zde) jsme zmínili metody, které se úspěšně používají ve světe na podporu
rozvoje ADSL služeb. Mezi velmi účinné metody, které využívají nejen v Americe a Anglii,
ale např i ve Francii, patří podpora ADSL ze strany státních institucí v lokalitách, kde
domácí uživatelé nedosahují počet,který je potřebný pro zavedení této služby. V menším
městečku nebo vesnici si tak ADSL objedná radnice, místní továrna, škola případně
nemocnice a umožní tak namontování DSLAM na místní ústřednu. Existuje ještě mnoho dalších
způsobů včetně lokálních hrdinů, přímé objednávky prostřednictvím
korespondenčních lístků, rozdílných cen ADSL ve městě a v odlehlejších oblastech atd.
Já bych však chtěl upozornit na jeden konkrétní způsob, který mi na našem trhu velmi
chybí. Samozřejmě už jsem vyzkoušel zadat svoje telefonní číslo do různých aplikací, kde
se mi objevilo, že v tuto chvíli jsem bohužel mimo dosah ADSL. Dozvěděl jsem se sice to,
co už dávno vím, že k nám na vesnici ADSL v tuto chvíli nikdo nezavede – nevím však
nic víc. Jako uživatele by mě však zajímalo, kdy je reálná možnost, že by zde ADSL
bylo, kolik potřebuje ČTc uživatelů na jednu ústřednu, aby zde namontoval DSLAM a co je
nejhlavnější – kolik už je v současné době zájemců v mém okolí! O podobné
aplikaci jsem mluvil již s předcházejícími řediteli – panem Přemyslem Klímou a Ondřejem
Felixem. Nikdy jsem nedostal uspokojivou odpověď, proč něco podobného nejde vytvořit u
nás.Také proto jsme se do Dial-up průzkumu (téměř 4000 respondentů) na našem serveru
pokusili zamontovat také otázky týkající se ADSL a jednotlivý zájemci se zobrazují na úrovni bývalých
UTO (uzlových telefonních obvodů). Čtc by však mohl vytvořit aplikaci, která by šla až
na úroveň jednotlivých ústředen a RSU stojanů. Nedávno se v diskusi na serveru Internet
pro všechny objevil zajímavý názor „údajného“ zaměstnance ČTc. Jeho diskusní
příspěvek však vystihuje z největší pravděpodobností jeden z důvodů proč tak ČTc neučiní:
Český Telecom nějakou veřejně přístupnou databázi, kde by bylo patrné, kolik
uživatelů má zájem o ADSL a kolik jich ještě zbývá k tomu, aby se DSLAM zřídil, neplánuje.
Důvod je jednoduchý (a teď bych nerad polemizoval s tím, jestli je legitimní nebo ne –
prostě takový důvod je) – „konkurence“. Pokud by měl do takové databáze
přístup nějaký konkurenční provider (např. bezdrátového připojení), mohl by na základě
předpokládané poptávky začít budovat přípojné body. Investice do vybavení ústředny pro
ADSL jsou opravdu velké a žádná firma nedá údaje klíčové pro takovou velkou investici k
dispozici konkurenci.
Jestli je toto skutečný důvod, proč něco podobného
nezkusí ČTc, nebo je problém někde úplně jinde, nedokážu posoudit. Z pohledu uživatele se
mi zdá zrovna tento argument trochu zavádějící. Český Telecom nikdy nepatřil zrovna k
pružným firmám co se týče chování ke svým potenciálním zákazníkům. Stejný přístup jako
jiní poskytovatelé připojení by měl přece k databázi i ČTc a zrovna tak jako kdokoliv
jiný, by se mohl dostatečně rychle rozhoupat k tomu, aby do konkrétní lokality zavedl
bezdrát nebo ADSL podle toho, která varianta by byla pro uživatele i ČTc schůdnější!
Rovněž se divím třeba velkým alternativním operátorům, jako je Tiscali, Czech On-Line nebo
Contactel , že už něco podobného nevymysleli. Osobně bych se na nikoho z nich nezlobil,
kdyby jednou zneužili mojí adresu a nabídli mi možnost registrovat se jako vážný zájemce o
ADSL s tím, že bych si mohl každý den kontrolovat jaká je situace v mém regionu. Na závěr
bych chtěl pouze vyjádřit, přesvědčení, že nejen ČTc ale i alternativní operátoři pochopí
z koho mají své zisky a začnou skutečně bojovat o toho svého zákazníka. Jinak uchopí
občané iniciativu do vlastních rukou a podobně jako je tomu ve všech menších městech a
některých vesnicích, začnou budovat své vlastní privátní bezdrátové sítě. Za všechny můžu
uvést příklad z mého rodného města Sušice, kde v současné době fungují už 4 bezdrátové
sítě a ačkoliv v některých částech tohoto města je údajně dostupná technologie ADSL. I
přesto, že je ADSL v této lokalitě dostupné, všichni trochu zdatnější uživatelé využívají
právě bezdrát. K
dnešnímu dni tak ČTc a AO ztratil jen v tomto městě víc než 150 technicky zdatných
uživatelů, kteří nebyli ochotni akceptovat předražený Dial-up a čekat, až někdo pochopí,
jak se má prodávat vysokorychlostní Internet.
Diskuze k článku
Saper, 18. 8. 2003 (23:40):
Mam dotaz zda muze ve STATNIM podniku(telecomu)provest kontrolu hospodareni Nejvyssi kontrolni urad.
Libor, 16. 8. 2003 (11:55):
Bydlim v jedne obci u Hradce Kralove a prave jsem si podal prihlasku o internet prej asi 2x rychlejsi nez dial up a bude to k dispozici v cely vesnici a okoli za 277kc mesicne je moznost si priplatit asi na 600kc a rychlost se este zvedne jelikoz jsem na vojne tak o tom nemam moc infa. Ale kazdopadne za par mesicu dava nase rodina vale skurv. telekomu a odpojuje linku jen tak mimochodem prisel nam ucet na 4500 kc za nakou duhovou linku nebo co proste to co bylo i v tv o tom prepojovani se stalo i nam a serem na telekom. Tezce pochybuju ze nekdo v u nas (myslim rodiny) budou davat 2k za podelany adsl kdyz bude (brzy) moznost pripojit se za mensi cenu nez je pausal na priblbou pevnou linku a mit neomezenej pristup jo a omlouvam se za diakritiku atd nemam moc casu jelikoz vojna je vojna cau
Sova Miloslav, 12. 8. 2003 (21:45):
Díky,pochvala vždy potěší. Chci jen upřesnit, že na všem co děláme se podílí i zástupci dalších 3 sdružení (poděkování tedy patří hlavně panu Peterkovi,Olejárovi,Pavlíkovi) a samozřejmě Pavlovi Svitákovi, který se stará o tento server a je tak trochu neoprávněně v mém stínu.Jinak na jednání nejezdím obden (zas takový blázen nejsem), ale tak 1-2 krát do měsíce jak se zadaří ( i to mi však docela nabourává rozpočet).
Fortimbras, 12. 8. 2003 (10:28):
I když mi to asi nepřísluší,chválím za vynikající článek!A s radostí jsem zjistil že na něj reagují vesměs rozumní lidé(pod první příspěvek se klidně podepíšu)..nemám co bych dodal 🙂
Zároveň bych rád vyjádřil svou podporu pana Sovy,kterého si velice vážím za jeho obětavost a neúnavnou práci pro nás všechny..dojíždět každý druhý den ze Šumavy do Prahy na jednání musí bát nejen vyčerpávající,ale i docela náročné na finance :-/..opravdu Vám,pane Sovo,děkuji.
malina, 11. 8. 2003 (23:21):
Konečně článek se kterým úplně souhlasim!To se Vám povedlo pane Sovo!
A souhlasim s Petrem,u nás ještě 90-95%lidí co surfuje neumí internet využívat.
Jo a mimochodem 10GB udělá kamarád s 64kbit linkou do 1měsíce.Co teprv s 512kbit…
Umi, 11. 8. 2003 (22:47):
Moc se mi líbil první příspěvek v této diskuzi. Pokud by byl Telecom podnikatelem v oboru telekomunikací a měl v tomto oboru plnohodnotnou konkurenci … v této chvíli by již jeho firma neexistovala. Co je to za ekonomiku, která vytváří takto "úspěšné" podnikatele. Každý průměrný živnostník by s tímto přístupem k zákazníkovi a kvalitou nabízených služeb již dávno skončil. Je ostudou, že ve vedení ČT se nenajdou schopní lidé, kteří by dokázali uspokojit zákazníka a zároveň vyprodukovat zisk. Je to pouze banda chudáků, kteří o pojmu "dynamicky se rozvíjející společnost" slyšeli pouze v TV. Svojí zabedněností budou této společnosti škodit čím dál tím více. Nakonec přijde čas, kdy konečně zjistí, že už nejsou jedinou alternativou na trhu telekomunikací, ale to už bude pozdě. Klasicky český přístup "víme to, ale do té doby ještě vytřískáme plno peněz" je cestou nikam !!! Tuto strategii zvolilo hodně firem a dopadlo tak jak mělo. Poslední co Vás drží nad vodou je ruka monopolu. Ale pozor!!! Pokud by existovala na světě pouze jedna rozhlasová stanice, neznamená to, že si nemůžu místo ní pustit televizi nebo přečíst noviny. Pánové z Telecomu. Máme bezdrát, máme kabel a máme Vás už plné zuby !!!
Kaharin, 11. 8. 2003 (21:43):
Ted sem cetl ze ma telecom 44 % pokryti ale to se nejak nechce zvysovat takhle nebude adsl pro kazdyho nikdy !!!!
a rozumny ceny pche o tech radeji nemluvim .
Pavel Netolický, 11. 8. 2003 (19:30):
Veškeré telekomunikační rozvody jsou od paty domu ve vlastnictví majitele nemovitosti. Vyplývá to ze zákona č. 72/1994 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Jistě to všem potvrdí JUDr. Horák z Ministerstva pro místní rozvoj ČR, pracovník, který vytvářel vzory kupních smluv na domy a byty.
Petr Petr, 11. 8. 2003 (17:02):
Prominte.Tyhle hodnoty byly docela minimalni protze tech dem jde pri rychlejsi lince 512/128 stahnout mnohem vic(aspon v zahranici je obvykle ze i tak vysoka agregace nema velky vliv na snizeni deklarovane rychlosti).Neni pak denne problem udelat pri vsech cinnostech,kdyz rodina vyuziva internet ,provoz kolem 1GB.Tak velky provoz(30GB) aspon co vim od znamych ze zahranici je normalni delat za 1 mesic!!!!U nas ale jenom 10GB…asi chce z nas telecom a vlada,ktera prakticky neudelala nic,udelat zase podradne evropany.EU to nemusi delat,delame si to sami..bohuzel.To je dost smutne.
Petr Petr, 11. 8. 2003 (16:56):
Jeste na neco jsem zapomnel.Nechapu jak Telecom muze povazovat 10GB za dostatecne a ze to uzivatele ani nevyuziji.No mozna nazacatku,protoze nebudou vedet co vsechno na internetu je.JEn pocitejme.Dnes je snadne stahnout nejake demo programu a hry a ty vetsinou maji dnes 100-200MB(x30 to je 3-6GB),plus si pak pustim pres den internetove radio tak na 3-5hodin o kvalite 128kbit(x30 to je priblizne 4.8-8.1GB),plus si pak nekdo zahrahje jeste vecer online hry coz muze delat priblizne 2-5GB mesicne.Kdyz sectu max. hodnoty tak ten provoz pak dela 19.1GB mesicne a mozna i mnohem vic,protoze u nove varianty(512/128)tech dat prenesem jeste vic.A to nebudu nejaky nekaly stahovac filmu a mp3,ktere jsem vubec nezapocital.To jsem pak nejakej stahovac…tak by prece mohla rodina normalne pouzivat internet.Aspon tohle je v zahranicni normalni!!!!
Petr Petr, 11. 8. 2003 (16:46):
Tehle clanek me tady po dluohe dobe zaujal.Je hlavne vystizny a o to jde.
Kdyz jsem se minuly tyden jen tak nahodne dival na ceny v Nemecku(opravdu nahodne),tak jsem myslel,ze mi vypadnou oci z dulku.Za rychlost 756/128 a neomezeny objem dat ma vetsina provideru cenu 39.9 EURO!!!!A to nemluvim jako o 20hodinovem pausalu u ADSL(768/128) za 7Euro…..to je teda smesne co Cesky Telecom nabizi.I pri zvyseni rychlosti to je stejne predrazene a to nemluvim o tom limitu.Fair limit bych bral tak 20-40GB!!!!
Plus jsem se ptal pratel v zahranicni(nebyli to cesi co zijou v zahranici)a ti mi rekli ze pri agregaci 1:50 se vysledna rychlost oproti deklarovane vzdy pohybuje max o 20procent dolu.Tak nechapu jak nekterym uzivatelum mohlo to ADSl 192/64 klesnout az na uroven dial-up pripojeni.To je trosku divne,ne??!!!!
Pepa, 11. 8. 2003 (10:47):
ADSL je již zastaralá a pro dnešní dobu problematická technologie. Proč se omezovat rychlostními limity, datovými limity, asynchroním provozem atd. proč to nevzít do svých rukou a zařídit si v obci, na sídlišti, v panelovém domě, atd. vlastní síť (100Mb) a připojit ji potom u AO do internetu. Vřele všem doporučuji a brzo zapomenete na tyto hloupé tlaky na nějakou společnost, energii věnujte tudy a určitě výsledek bude stát za to, věřte tomu. Vždyť dnes ten telecom vůbec nepotřebujete tak co se na něho pořád snažíte tlačit !
Filip, 11. 8. 2003 (10:24):
Já si myslím, že CTc se takto chová protože si chce zajistit monopol v oblasti poskytování internetu. Dosavadní stav (dial-up) mu k tomu značně pomohl. CTc se dostal do polohy chlebodárce, který přiděluje přístup k internetu. CTc by měl být ale jen zprostředkovatel této služby. To znamená, že by CTc jako takový neměl mít možnost nabízet přístup k internetu ale jen nabízet prostředky poskytovatelům. Poskytovat internet by pak mohla jen jeho divize IOL, která by měla (musela) mít stejné prostředí jako AO. Požadovaného stavu (nebo podobného) nejspíš dosáhneme až zákonem o propojení AO a o pronajímání poslední míle (možná by to ani nemělo být pronajímání ale spíš veřejný majetek nebo tak něco – třeba majetek koncového uživatele?).
Evidentně se CTc do pozize poskytovatele prostředků vůbec nechce.
Svata, 11. 8. 2003 (09:59):
Dosavadní výsledky jsou snad dobré ne?Po týdnu donutit molocha k ústupu je docela výkon :-)ZUI maká ,tak makejte taky ne?Jen nadávat nemá cenu !!
ČTc bez zákazníků být nemůže a když si necháme líbit změny za pochodu k horšímu,tak je v tom jedině podporujeme !
Bubik, 11. 8. 2003 (09:12):
proc se Telecom chova, jak se chova. Mne z toho vychazi jedine – Telecom proste ADSL NECHCE. Rozhodne ne do doby, nez se mu vrati investice do ISDN. Masivne investoval do ponekud postarsi technologie a potrebuje ji prodat. Proto investice do novinovych reklam, proto "vyhodne" balicky kombinujici ISDN telefony s cimkoliv dalsim, proto prihlouple televizni spoty. Proto behaji pro Praze agenti a vnucuji ISDN (jen v nasi firme byli za posledni pulrok tri). V okamziku, kdyby Telecom rozjel ADSL, tak se mu ISDN investice nikdy nevrati (kdyz ADSL nerozjede tak sice take ne, ale o tom CT jeste nevi). Tak "hamuje" jak muze. Je mu blby ADSL zaseknout uplne, takze klickuje mezi nepouzitelnymi a mene pouzitelnymi nabidkami, snizuje rychlost u levnejsich programu kokurujicich ISDN tak, aby ISDN bylo vyhodnejsi. ADSL jakz takz podporuje jen u profi, kde mu hrozi konkurence od pevného drátu nebo bezdrátu jiných provozovatelů.
Normalni podnikatel v konkurencnim prostredi by se sice tloukl do hlavy, ze do ISDN spatne zainvestoval, ale nechytit vitr v ADSL by si nedovolil, protoze konkurence by ho polozila.
Telecom nemusi, konkurence neni, stat jde na ruku, Stadnikuv "kontrolni" urad taky.
Neresitelna situace. Na tom bohuzel zadna platforma nic nezmeni. Je mi lito.