Už dávno přitom neplatí, že internetová telefonie je doménou pouze počítačových nadšenců, protože volat přes Internet dnes může už opravdu každý. Důležité je pouze si uvědomit co od internetového telefonování očekáváte a na co ho budete využívat.
Skype – vhodná volba pro každou domácnost ale uspořit pomůže i firmám.
Pod označením Skype se skrývá populární prográmek a zároveň celosvětový systém pro IP telefonii. Samotný program lze zdarma stáhnout přímo z adresy http://www.skype.com a jeho velikost je cca. 9,5 MB. Za poslední dva roky si tento program stáhlo už víc než 53 milionů uživatelů! Instalaci zvládne i úplný laik, u registrace stačí zvolit jméno a heslo. S programem si poradí většina dnes používaných počítačů (procesor min. 400 MHz, paměť128 MB RAM a 10 MB místa na disku), takže pokud nemáte na stole počítač starší než 8 let nemusíte se obávat žádných komplikací. Pro telefonování přes Skype stačí i pomalejší linka např. klasické vytáčené připojení (rychlost cca. 56 kb/s). Připojení přes mobil tzv. GPRS je však pro Skype nevhodné (je velmi pomalé a navíc má velmi vysokou odezvu (latenci). Pro telefonování nezbytný mikrofon pořídíte v každé prodejně počítačů již od 80 Kč, sluchátka spolu s mikrofonem vás přijdou na cca. 150 Kč. Skype je vlastně komunikační program velmi podobný populárnímu ICQ. V samostatném okně po zpuštění programu vidíte který z vašich přátel je připojen (on-line) a kdo má počítač vypnutý. Pokud někoho v kontaktech nemáte můžete si ho vyhledat pokud znáte jeho přezdívku, jméno nebo město v kterém bydlí.
Kliknutím na kontakt zahájíte volání a pokud je volaný připojen už vám nic nebrání volat dlouhé hodiny zcela zdarma – nezaleží přitom jestli voláte na počítač ve vedlejší ulici nebo kamarádovi do Austrálie. Podobně jako u mobilních telefonů je možné sestavit konferenční hovor a mluvit až se 4 lidmi najednou. Skype umožňuje i přenos obrazu, takže pokud máte počítač vybavený kamerkou (nejlevnější pořídíte za 300 Kč, kvalitnější začínají na ceně 1000 Kč) a dostatečně rychlé připojení (pro přenos videa alespoň 256 kb/s) můžete volajícího i vidět. Přes Skype se nechají posílat i větší datové soubory, takže v průběhu hovoru můžete volajícímu posílat třeba fotografie z poslední dovolené. Skype umožňuje i objednání klasického telefonního čísla (bohužel ne českého) – to už si však musíte zaplatit a potom už jsou pro vás dostupné všechny klasické telefony a i vám můžou přátelé volat třeba z mobilního telefonu.
Pro koho je volání přes Skype vhodné?
Skype lze tedy vřele doporučit všem domácnostem, které mají připojení k Internetu. Vaše ratolesti můžou volat svým kamarádům dlouhé hodiny a nebudou utrácet drahý kredit na mobilu, rodiče můžou být v každodenním kontaktu se svými dětmi které studují nebo pracují v jiné zemi, maminky na mateřské dovolené si zas mohou vzájemně prozrazovat své radosti a starosti související s výchovou svých ratolestí.
Ačkoliv Skype je určen především pro komunikaci domácích uživatelů dovedu si představit, že uspoří nemalé finanční prostředky i v malých a středně velkých firmách kde většina zaměstnanců disponuje počítačem připojeným k Internetu. Navíc je velmi vhodný zejména pro firmy zabírající se on-line prodejem svého zboží. Jakýkoliv zákazník, který má stejný program nainstalován (a v Česku jsou jich desítky tisíc) si může zboží objednat telefonicky nebo si prostě nechat vysvětlit věci které ho na produktu zajímají. Abychom byli konkrétní – není to tak dávno co jsem kupoval dětský kočárek, autosedačku, postýlku a prodávajícího jsem se několikrát dokonale proptal na všechny výhody a nevýhody zboží o které jsme měli zájem. A prodávající mi jednou odpověděl ze skladu, jednou z kanceláře a večer jsem majitelku zmiňované firmy zřejmě také zastihnul někde doma. Nikoho z nás přitom dlouhé telefonáty nestály ani korunu a s vybraným kočárkem, postýlkou i autosedačkou jsme spokojeni dodnes.
IP telefonie pro náročnější domácnosti a všechny druhy firem.
Zatím co populární program Skype postačuje většině domácností pro volání z počítače na počítač, většina firem a náročnějších domácností potřebuje plnohodnotnou náhradu za pevnou linku a zde již klasický Skype nestačí. Firemní uživatel většinou potřebuje spolehlivou telefonickou linku z vlastním číslem, z které může volat na jakýkoliv telefon na světě ovšem s nižšími finančními náklady než při využití klasické pevné linky nebo mobilního telefonu.
Na světě v současnosti existují už tisíce poskytovatelů IP telefonie pro českou firmu či domácnosti je však výhodnější volit z řad českých poskytovatelů, protože mají zákaznickou podporu v češtině a většinou i výhodnější sazby pro volání do sítě Českého Telecomu a českých mobilních operátorů.
Co ke klasické VoIP telefonii potřebujeme a jaké jsou počáteční náklady?
Nároky na rychlost a kvalitu internetového připojení jsou v tomto případě o něco vyšší než při použití programu Skype. Kdo to myslí s IP telefonií vážně měl by vědět, že jako absolutně nevhodné je připojení přes GPRS/EDGE, CDMA a Dial-up. U bezdrátového připojení obecně známého pod označením WiFi, je potřeba dát pouze pozor, aby rychlost nebyla nižší než 128 kb/s a průměrné zpoždění (latence) nebylo naopak vyšší než 100 ms. Zavolat si můžete samozřejmě i s nižší rychlostí (min. 32 kb/s), ale pouze s využitím speciálních úzkopásmových kodeků a ne každý operátor tuto možnost nabízí. ADSL a kabelové připojení nabízí v současnosti již dostatečné rychlosti u všech svých tarifů, takže v tomto ohledu se tento druh připojení jeví jako nejvhodnější.
Kromě rychlého připojení budete potřebovat i telefonní přístroj, který je svým vzhledem i funkcemi velmi podobný přístrojům na jaké jsme zvyklý s klasické pevné linky. Objednat si ho můžete téměř v každém internetovém obchodě nebo přímo u operátora kterého si pro IP telefonii zvolíte. Ani ke klasické IP telefonii samozřejmě není nutný nějaký přístroj (postačí sluchátka, mikrofon a softwarový telefon), ale toto řešení vyžaduje zapnutý počítač připojený k Internetu. Ceny nejlevnějších přístrojů pro IP telefonii začínají na částce cca. 2000 Kč.
Volba operátora
Při volbě operátora je důležité kromě samotných cen za volání sledovat i způsob tarifikace. Někdo si účtuje hovor po sekundách někdo po minutách. Zejména při kratších hovorech je účtování po minutách méně výhodné. Dále je důležité jestli má operátor pevně stanovený měsíční paušál nebo jestli si můžete přikupovat kredit podle svého vlastního uvážení. Důležité je také jestli má váš operátor uzavřen „peering“ – jakousi dohodu s ostatními VoIP operátory jejichž zákazníkům potom rovněž můžete volat zadarmo.
K nejznámějším VoIP operátorům v České republice patří například. společnost Mattes AD (služba 802.vox), Ipex (služba VoIPEX), FAYN.cz (služba Fayn) nebo CESNET (národní síť spojující VŠ, některé střední školy, nemocnice a knihovny). Vybrat si však můžete z několika dalších známých VoIP operátorů jako LAM plus, ha-vel, Pro-Tel, Opava NET, Voinet, Český Bezdrát nebo slovenský 4Consult.
Příklad cen hovorného operátora Mattes AD (služba 802.vox), který byl ve srovnání největších VoIP operátorů uskutečněném na serveru Lupa.cz a MobilMania.cz označen jako nejvýhodnější díky svým nejnižším poplatkům, výhodné tarifikaci pro všechny volání, relativně nízkému zřizovacímu poplatku a symbolickému měsíčnímu paušálu.
Výhody a nevýhody VoIP.
Jedinou nevýhodou Internetové telefonie je závislost na kvalitním internetovém připojení – kde není připojení – není ani IP telefonie. Velkou výhodou je naopak velká úspora nákladů na volání zejména u firem s velkým počtem hovorů do zahraničí a volání zdarma v rámci jednotlivých poboček větších firem vybavených IP telefony. Navíc IP telefonie nabízí i mnoho nadstandardních výhod ne zcela samozřejmých u klasických telefonních služeb. Můžete si vybrat své vlastní telefonní číslo nebo i několik čísel pro jednu linku, přesměrování hovorů je velmi snadné a rychlé, přenos nevyčerpaného kreditu do dalších měsíců je samozřejmostí, faxování již pro IP telefonii také není problém, stejně jako záznamník a novinkou je kaskádovité vyzvánění na předem určených tel. číslech.
Vzhledem k tomu, že první VoIP operátor začal nabízet své služby již v roce 2002 a takzvané „plenkové období“ již má IP telefonie v Česku také za sebou (2004-2005) můžeme se v tomto roce těšit na její opravdový masový rozvoj. Ekonomicky uvažující firma, která IP telefonii ještě nevyužívá by tedy o volání přes Internet měla hodně rychle začít uvažovat.
Diskuze k článku
Karlos372, 16. 9. 2009 (20:38):
Už skoro dva roky používám VoipDiscount a s úspěchem a radostí telefonuji po celém světě a to nejen já ale celá naše domácnost, dlouho a bez problému – až, až … jednoho dne se snažím dobít credit a ejhle nejde, ani VISA, ani VISA electron, nakonec v zoufalství předplacená karta Hellenic Bank, také nic, zoufalí lidé dělají zoufalé činy PayPal sklamal také, a tak jsem jednoho večera sedl ke svému PC a začal zkoumat ja si to vlastně stojí s tou firmičkou VoipDiscount a našel jsem hned další dvoje stránky, dokonce i se skoro stejným designem ( fuj ani se neobtěžovali ho zněmit ) a to sice JustVoip a ještě jeden, jehož název si již nepamatuji. Jinak to divné je, že se celý systém chová úplně stejně.Prostě odmítá to platbu jakýmkoliv levným způsobem. Přece nebudu platit bankovní převod okolo 30 Euro a za službu 12, to je nesmysl, Osobně se domnívám, že dojde časem k zamezení této možnosti a že některý nadnárodní provider si tímto způsobem dělá průzkum trhu, aby mohl pozdeji lépe určovat ceny. Navíc si nasbírá spoustu dat podle kreditní karty lze zjistit a následně spárovat mnoho informací, ale dnes už neexistuje špionáž, ale jen boj o informace, protoze to jsou PENIZE.
mira, 21. 12. 2007 (07:57):
ip telefon vyožívám a je to nejlepší ja ký zatím existuje
dragonek, 8. 3. 2007 (11:33):
zde je vse v cestine http://ingdragon.wz.cz
boner, 16. 12. 2006 (22:11):
Tak to je chyba, že od něj dáváte ruce pryč. Ukažte mi VoIP operátora u kterého můžete volat na cz pevné linky zadarmo.
Sice jen 300 minut týdně ale i to je dost.
A nejen ČR ale hromada dalších států.
Funguje na SIP protokolu takže nemusíte zůstat u programu v PC a můžete použít třeba VoIP telefon/bránu, což je oproti skype uzavřenému protokolu skvělá věc(nejen spype telefony co toho moc neumí).
Dudek, 29. 9. 2006 (20:22):
Cau mam tyden a zatim v poho mam sipuru 2102
cika, 23. 8. 2006 (15:56):
adresa http://www.calltone.cz
cika, 23. 8. 2006 (15:56):
Nemá někdo VoIP volání od nového českého operátora CallTone? Pokud ano, napište postřehy. Díky. Zvažuji, že do něj půjdu.
Taky Pavel, 30. 7. 2006 (12:53):
No jo ale proč je tam všechno anglicky. Pokud chce někdo něco prodávat i u nás musí prodávat i naší řečí. Na to není zákon ale měla by to být slušnost a samozřejmost !! Proto dávám od těchto operátorů ruce pryč.
Ladapo, 18. 7. 2006 (01:10):
A kde seženeš v Česku analogovou ústřednu?
PAVEL, 17. 7. 2006 (17:48):
PROC SE NIKDO NEZMINI O http://www.viopdiscount.com ??
Karel, 5. 7. 2006 (09:02):
tak jsem se koukal na stránky VOXe, jsem z toho docela jelen. Je to hrozne neprehledne, nejak se mi nepodarilo to uspesne rozchodit.
Pak jsem narazil na http://www.volejlevne.cz a z kreditu co dvaji na vyzkouseni zdarma jsem rodicum na pevnou volal za 3 minuty. Nic jednoduzsiho bejt nemuze. Ceny maji podobny, nektery i nizsi nez vox.
jerry, 27. 6. 2006 (22:48):
Kdo si to precte tak pochopi, ze to neni bublina.
http://podpora.802.cz/index.php?id=4aa&s=4
CISCO Linksys VoIP brány a telefony ZADARMO
Nyní Vám nabízíme možnost získání VoIP zařízení za cenu volacího kreditu.
Nabijte si volací kredit ve výši uvedené ceny přístroje a dostanete ZDARMA VoIP telefon nebo VoIP bránu ( adaptér pro připojení Vašeho analogového telefonu ).
Plnou výši zaplacené ceny budete mít nabitou na Vaše telefonní číslo a můžete ji protelefonovat!!!
Cgn, 27. 6. 2006 (20:37):
VoIP není žádná bublina, která by měla splasknout a rozhodně nesplaskne. Podle mých zkušeností většina domácností ruší telekomáckou linku po připojení na internet jiným způsobem a pořizuje si rovnou VoIP. Tento způsob telefonování je navíc domácnostmi plně užíván a nevidím jediný důvod, proč by i nadále užíván být neměl. Sám používám VoIP v zaměstnání a jsem velice spokojený. Žádné výpadky, funkce dle kvality internetové linky a vůbec naprostá spokojenost. Nehledě na to, že volání mezi VoIP je zdarma. Problém je pouze v tom, že o tom málo lidí ví. Ale to se dá rychle změnit.
telefonista, 24. 6. 2006 (08:58):
Myslím, že mobilní operátoři chtějí hlavně blokovat použití voip na jejich datových službách (aby klient přes data svého operátora nevyužívál hlasové voip služby někoho jiného). Pokud jde ale o mé osobní zkušenosti s voip pomocí protokolu SIP (ne Skype – H 323) přes poskytovatele VOX 802 jsou ty nejlepší a k ČTc návrat ani pouhou náhodou.Více o zkušenostech s hardwarem a poskytovateli voip se dočtete v diskusním fóru http://www.telefonujeme.com
teekey, 22. 6. 2006 (18:27):
Osobne si nemyslim ze je v blizke budoucnosti mozne, aby si nejaky provider, CTC nevyjimaje, jen tak z rozmaru zablokoval na svych dratech ke klientum a do internetu pouzivani protokolu k VOIP. Pro me je VOIP jenom dalsi sluzba, prenosy dat v sitich.
Osobne provolam mesicne tak malou castku, ze pro me VOIP v placene verzi od nektereho z ceskych poskytovatelu techto sluzeb proste nema vyznam. Ovsem naopak verim, ze pro male a stredne velke firmy ci zivnostniky je VOIP zajimava moznost jak snizit naklady a to i za cenu nizsi kvality reprezentovanou obcasnymi vypadky – tohle nemuzu potvrdit, protoze nemam praktycke zkusenosti s zadnym VOIP providerem 🙂
Dnes je vsechno jenom o tom, kolik jsme ochotni platit za sluzby a v jake kvalite sluzby pozadujeme, osobne nesdilim nazor s mnoha lidmi, kteri zaryte tvrdi, ze nejhorsi provider je CTC a ceny jeho adsl jsou drasticke, jsou vysoke ale zase mam jistotu, coz jsem u wifi ani u kabelove televize proste nemel, kolisava rychlost, caste vypadky, no support. Uplne stejne to bude se vsim, VOIP nevyjimaje, ale pokud firmy budou chtit kvalitu, budou si platit globalni operatory, at uz ty pevnolinkove a nebo mobilni, bohuzel VOIP je spis stale jako v poradi druha hlasova sluzba, neni moc firem, co by na ne vsadili jako na jednicku a plne na ne spolehali…
VoIPdream, 6. 6. 2006 (07:17):
Podle mych zkusenosti neni na trhu sluzba z rad masovek co by byla dlouhodobe pouzitelna.
1.Nejlevnejsi 802.cz ma vypadky a spatne uctovani.
2.Ha-vel asi nejrozumnejsi volba ale i on ma vypadky a support je slibotechna.
3.Netphone onemanshow ktera jede ale uz ztraci dech.Hlavne nechtejte nic navic.
4.Ostatni je vetsi ci mensi shit.
Jinymi slovy je VoIP jen bublina ktera na hodne linkach ma proste smulu a pro domacnosti se da pouzit pokud nejste prudsich povah…do firmy jen pro silne natury co na pevne nejsou zavysli.O faxu radsi taktne pomlcim.
Milos, 31. 5. 2006 (20:07):
Uz asi mesic testuju Fayn, uvazoval jsem o tarifu nonstop, ale ma problemy s prichozim volanim ze site CTc, cca kazdy druhy pokus obsazeno, z mobilu no problem..shazuji to na moji VOIP branu a na Telecom. Navic za ten mesic uz zvladli bejt celej vikend mimo provoz, ani se neobtezovali s omluvnym e-mailem..
Poridil jsem tedy Ha-vel a ejhle, ono to z pevne slape jak vino 🙂 Jen skoda te casove tarifikace.
Vysledek: poridim Fayn jako primarni volaci linku a Ha-Vel(bez pausalu) na prijem hovoru a volani pokud Fayn nepojede, oboji pychnu do analogove ustredny a volam neomezene za 300/mes 🙂
Pet, 31. 5. 2006 (16:33):
Zatím jsme ve firmě používali k naprosté spokonosti Skype, pro komunikaci od počítače, IM a hlavně zahraniční komunikaci je to naprosto ideální.
Teď zavádím jako doplněk VOX, aby se přes něj volalo na pevnou a hlavně mobily – tam se vyhazuje nejvíc peněž. Jen pro zajímavost, jaký je význam rozdílné tarifikace, když jsem si zkusil měsíční účet za tel. od ČRA přepočítat na VoIP s 1+1, tak mě výše účtu vyšla čtvrtinová, u ČTc by ten rozdíl byl ještě vyšší. Je to až neuvěřitelný, ale máme dost vysoký podíl krátkých hovorů.
palo, 31. 5. 2006 (12:00):
PRES MODEM SI SE SKYPE ANI NESKRTNU tedy skrtnu kazde 5-te slovo
JINAK TELECOM UCINIL OBJEV !!!
http://ekonom.ihned.cz/index.php?s1=4&s2=0&s3=0&s4=0&s5=0&s6=0&m=d &article[id]=18523110
Také vytáčené připojení k internetu se dočkalo změny. Už neplatí, že prvních deset minut dial-upu je dražších než ty následující. Analýza Telecomu odhalila, že dvě třetiny zákazníků se připojují na dobu kratší deseti minut. Proto operátor zavedl nový systém účtování, který počítá s jednotnou sazbou. Špička pro vytáčený internet je v každý pracovní den mezi 6 a 18 hodinou, kdy minuta internetu stojí korunu. Mimo špičku pak minuta na internetu vyjde na 36 haléřů.
———-
a co pausal za modem ve vysi 1/3 – 1/2 pausalu za ADSL tam kde neni DSL dostupne
Broucek, 29. 5. 2006 (15:47):
http://www.root.cz/clanky/10-duvodu-proc-nepouzivat-skype/
Bijek, 27. 5. 2006 (22:16):
No to máš pravdu, ale tak maximálně u ČT a u všech tří mobilních operátorů, kteří žijí převážně z hlasových služeb. Jinak nevidím sebemenší důvod blokovat VOIP u těch poskytovatelů, ktří hlasové služby nenabízí.
Phoenix, 27. 5. 2006 (00:11):
Pokud to jedni zakážou, druzí toho využijí jako svou výhodu, viz. posílání SMS přes internet zdarma… VoIP může zničit pouze zlevnění volání přes mobil a volání do vlastní sítě zdarma, což se nestane
JirkaB, 26. 5. 2006 (18:48):
Třeba tady…
http://www.lupa.cz/clanky/vodafone-zablokuje-voip-kdo-zablokuje-vodafone/
zajímavá diskuze…
http://www.telefonujeme.com/about2072.html
Phoenix, 26. 5. 2006 (15:13):
A to jsi slyšel kde???
JirkaB, 26. 5. 2006 (12:34):
skončí tak ryche, jako začal. Mobilní opoerátoři Voip již blokují, pevní nebudou jistě dlouho otálet. PEVNÁ LINKA ČESKÉHO TELECOMU NA VĚČNÉ ČASY A NIKDY JINAK!