Telefónica O2 zveřejnila ve čtvrtek 23.10. 2008 své hospodářské výsledky za třetí kvartál tohoto roku. Ekonomičtí analytici jásají, lide pohybující se v IT byznysu už tolik nadšení nejsou. Pojďme se tedy spolu podívat na konkrétní čísla, aby jste si i vy mohli udělat svůj vlastní úsudek jak na tom náš dominantní operátor vlastně je.
Čisté výnosy a výnosy z podnikání u našeho operátora neustále mírně rostou. Otázkou zůstává na kolik je to zásluha vedení společnosti (snížení daňové sazby z 24 na 21 procent vytváří nemalou část zisku).To jsou čísla, která těší všechny akcionáře i finanční analytiky. Co je už méně potěšující, je však celková kondice našeho dominantního operátora. Zatím co na úbytky pevných linek už jsme si za poslední roky tak nějak zvykli, zpomalení růstu nově realizovaných linek, které začalo již koncem roku 2006, začíná být víc než hrozivé. Nově však překvapivě začal stagnovat i mobilní segment trhu. Počet mobilních zákazníků vzrostl za 3 měsíce o pouhou tisícovku (přibylo 60 tisíc tarifních zákazníků a ubylo 59 tisíc zákazníků předplacených služeb).Výnosy z hovorného meziročně poklesly o 1% (6,1% pokles v samotném třetím čtvrtletí), zejména kvůli poklesu výnosů z roamingu v zahraničí. Zde však stojí za povšimnutí, že ČR byla v minulosti několikrát ze strany EU kritizována za vysoké ceny roomingu, takže zde lze předpokládat pokles i v příštích měsících.
Za povšimnutí stojí i zpomalení růstu nových zákazníků služby O2 TV. Zatím co ještě v roce 2007 zájem o tuto službu předčil všechna očekávání, od začátku roku 2008 kvartální přírůstky neustále klesají. A bude hůř. Digitalizace v České republice konečně nabrala ten správný směr (termíny spuštění zde a přehledná mapka zde) a tak poptávka po IPTV službách nebude tak vysoká jako v posledních dvou letech. S tím vším by měli páni analytici počítat (pokud nebudu brát v úvahu právě probíhající finanční krizi, která se s největší pravděpodobností nevyhne ani telekomunikačnímu sektoru).
Porovnání počtu ADSL linek a služby O2 TV za období Q3 2006 až Q3 2008 Zdroj: Telefónica O2
Kvartál | Počet ADSL – velkoobchod+maloobchod | Počet 02 TV |
Q3 2006 | 427 000 | 2 806 |
Q4 2006 | 470 000 (43 000) | 15 600 (12 794) |
Q1 2007 | 503 000 (33 000) | 26 000 (10 400) |
Q2 2007 | 526 000 (23 000) | 38 000 (12 000) |
Q3 2007 | 545 000 (19 000) | 53 000 (15 000) |
Q4 2007 | 570 000 (25 000) | 73 000 (20 000) |
Q1 2008 | 587 000 (17 000) | 87 000 (14 000) |
Q2 2008 | 598 000 (11 000) | 98 000 (11 000) |
Q3 2008 | 608 000 (10 000) | 108 000 (10 000) |
* Číslo v závorce vyjadřuje mezikvartální přírůstek |
Již jednou jsem zmínil dlouhodobou stagnaci sektoru pevných linek. Ve svých nejlepších letech obhospodařoval tehdy ještě Český Telecom cca. 2,8 milionu pevných linek. Dnes jich má už jenom 1,892 milionu. Za posledních 5 let tedy celkový úbytek pevných linek dosáhl cca. 1 milion linek.
To, že pokles zpomaluje je pouze slabou útěchou. Již začátkem roku 2006 odhadovalo vedení O2, že se pokles podaří zastavit do konce roku. Po dvou letech můžeme zkonstatovat, že počet pevných linek neustále klesá – sice pomalejším tempem, ale potrvá ještě minimálně rok než se úbytek linek podaří zastavit. Osobně si dovoluji odhadnout, že než se tak stane čeká Telefónicu O2 úbytek ještě cca. 150 až 200 tisíc linek. A to lze je velmi těžko předpovídat jaký vliv bude mít na úbytek linek současná ekonomická krize, vysoká inflace a také rozmach VoIP telefonie.
Počty a kvartální úbytky pevných linek v síti Telefónica O2 Zdroj: tiskové zprávy Telefónica O2
Kvartál | Počet pevných linek | Kvartální úbytek |
Q3 2006 | 2 537 000 | – přechod na novou metodiku |
Q4 2006 | 2 402 000 | 135 000 |
Q1 2007 | 2 288 000 | 114 000 |
Q2 2007 | 2 207 000 | 81 000 |
Q3 2007 | 2 135 000 | 72 000 |
Q4 2007 | 2 069 000 | 66 000 |
Q1 2008 | 1 996 000 | 73 000 |
Q2 2008 | 1 938 000 | 58 000 |
Q3 2008 | 1 892 000 | 46 000 |
Co se týká technologie ADSL, zde je zpomalení tempa růstu už neoddiskutovatelné. Ještě začátkem roku 2006 realizovala Telefónica O2 cca. 6 tisíc přípojek týdně, rekord byl dokonce 10 tisíc linek týdně. Dnes stejný počet přípojek realizuje za 3 měsíce. Nepomohlo zrušení FUP, nepomohlo navýšení rychlostí, výrazně nepomohli ani žádné další speciální akce. V posledním čtvrtletí roku 2008 se krátkodobě očekává tak jako každoročně mírný nárůst zájmu uživatelů, ale po Vánocích se zřejmě vše vrátí do starých kolejí.
V čtvrtletní zprávě mě zaujal ještě údaj o zisku z prodeje dlouhodobého majetku který za 9 měsíců roku 2008 činil úctyhodných 828 milionů Kč (v porovnání se stejným obdobím minulého roku kdy zisk z prodeje majetku činil pouhých 35 milionů Kč).
Ačkoliv tento článek vyznívá kriticky vůči hospodaření Telefónici O2, pozorní čtenáři si jistě všimli, že jsem už téměř 2 roky této společnosti nevěnoval svojí pozornost (natož abych si jí dovolil kritizovat). K napsání článku jsem se rozhodl až po přečtení oslavných chorálů našich analytiků nad kvartálními výsledky O2. Ačkoliv nelze popřít fakt, že tato společnost funguje mnohem efektivněji než před 2-3 lety a nabídka jejích služeb je mnohem pestřejší a kvalitnější, zároveň nelze přehlížet skutečnost, že mobilní trh začíná být nasycen, ADSL technologii zdatně konkurují stovky lokálních providerů, poklesy pevných linek se ani po 5 letech nepodařilo zastavit a o optickém připojení ze strany O2 se zatím jenom „šeptá“ (zatím co část prozíravých lokálních providerů již optiku nasazuje jak jen jim to finanční možnosti dovolují).
Diskuze k článku
krakonoš, 10. 11. 2008 (22:23):
Za chvíli půjde do řiti vodoprd, protože už skoro nikdo není zvědavý na něj. Teď se pár joudů nachytalo na ,,rychlý" internet a upsali se na rok, nobo dva. Počkejte ten hromadný úprk, až jim ty úvazky skončí!
Martin Bugner, 6. 11. 2008 (18:35):
Ano stane se. Nemáme totiž žádnou, proto ani placenou, korekturu. Děláme si jí sami sobě, či navzájem. Věřte, že je to někdy těžké, a hlavně ve spěchu a na obrazovce počítače se to snadno přehlédne. Hlídači pravopisu v systému, resp. editorech bohužel neohlídají -i/-y. U mne např. ani velmi časté překlepy "jsme" místo "jsem", které však snadno přehlédne i korektor. A pak to vypadá, že sám sobě "onikám" 😉
Myslím však, že podstatný je (i přes sem tam kulhající gramatiku) obsah. Pan Sova ví o čem píše, co a proč říká, protože se problematikou už nějaký ten pátek zabývá a bedlivě sleduje nejen bývalý telekom, ale i další telko operátory.
Takže, pojďme se dohodnout, že napříště nám budete psát komentáře k obsahu sdělení, k informační hodnotě, jestli vám tam něco chybí/přebývá, nebo to naopak fundovaně doplníte o zajímavý fakt.
Ale jinak děkuji za češtináře.
Ostravak, 5. 11. 2008 (08:19):
Mathias tohle jsi ty?
http://www.dymka.net/bb/gallery/album.php?album_id=63&sid=624e6486b6b136442e1d16d6d71d48ca
Tak tady nekritizuj a bež hledat pravopisné
chyby na iDnes kde maj placený editory. Miluju ty
češtináře co sami nic nenapíšou, pořád kritizují a
jazykovědci zatím uvažují jestli by se opravdu
nevyplatilo zrušit i-y, o zrušení psaného písma ve
školách už je snad dokonce rozhodnuto.
Mathias Sandorf, 4. 11. 2008 (23:34):
bída je i Vaše gramatika…
Papado, 4. 11. 2008 (06:04):
Jo, klidne jdi do riti, na tebe neni nikdo zvedavej :-/
tora85, 2. 11. 2008 (16:52):
Ja vam napisu jak ziskala telefonika tech 59 tis. klientu s pausalem. stejne jako mne jim nakukali obchodnici s adsl ze kdyz si objednaji adsl a k tomu sluzbu duo,dostanou vse za lepsi tarif. nabizeji to i lidem co nemaji sanci mit signal pro adsl z duvodu vzdalenosti od dslamu, ale zalzou jim, ze je prepoji na jinou ustrednu. lidi na to skoci, objednaji a pak jen cekaji. duo zapojeno hned, adsl ani po 4 mesicich. je to banda zlodeju a podvodniku. rusim vse co jsem od nich mel. nedelam si iluze ze ostatni operatori jsou lepsi. ale moje penize dostane ten, co aspon bude podvadet na urovni a ne jak O2.
Vlasta, 31. 10. 2008 (19:05):
…a co takhle Viavox? Ten by zcela jistě zvýšil přísun uživatelů jak telefónu – tak CDMA internetu…..
Petr, 31. 10. 2008 (11:04):
Jenže pokud to telekom udělá, vlítne na něj regulátor a nařídí to za příslušně nižší sumu nabízet všem alternativním operátorům. Skoro bych řekl, že tahle regulace již spíše škodí než pomáhá
Pavel V., 30. 10. 2008 (23:54):
Někde bylo zmíněno, že pan Sova žil na Slovensku a trošku bojuje s pravopisem, tak přidávám pár chybek (nic ve zlém):
Ekonomický analytici jásají x Ekonomičtí
aby jste x abyste
zatím co x zatímco
a občas nějaká chybějící čárka v souvětí…
No a jedna faktická připomínka:
ve svých nejlepších letech neměl Telecom 2,8 milionu pevných linek, ale 3,8 milionu… (resp. úpně přesně – Výroční zpráva telecomu za rok 2000 hovoří o 3,854 milionu HTS.) Čili telecom za posledních 8 let ztratil více než 2 miliony zákazníků.
Jiří Šoler, 30. 10. 2008 (15:09):
Před dvěma lety jsem chtěl zavést od Telecomu ADSL. Vnutili mi strašný modem Sagem za 1000 Kč, potom to 2 měsíce nedokázali aktivovat, až jsem si po jejich lince pořídi ADSL od Volného.
Dnes to zkouším na základě Karkulčí reklamy opět. Sepsali se mnou zmlouvu o zavedení linky 26. října – potom mi zavolali, že bohužel nemají nic volného, že musím počkat. Dodnes nemám žádnou další zprávu.
Zkuste si zavolat "zákaznickou podporu" 800123456. Po dlouhénm mačkání voleb vám sdělí, že bude te čekat více než 5 minut. Po 10 minutách vám operátor řekne, že není kompetentní, a přepne vás jinam, Opět máte čekat přes 5 minut. To jsem už nevydržel. Totéž na :zelené lince" 800184084.
Na výzvy přes internet mi skutečně zavolali – potom mne opět nekompetentní operátorka přepojil na kolegu – čekejte přes pět minut. Myslíte, že firmě s takovouto úrovní podporu zákazníka lze vůbec s čímkoliv počítat? Budu si muset sehnat jiného poskytovatele.
Nejhorší, že mezitím jsem ui starou hroznou služby UFON (nedoporučuli!) odřekl, pozítří nemám už žádné připojení.
Na telecomu se od dob, kdy jí veleli odborníci s Livií Kalusovou v čele nic pozitivního nestalo. Pokud bude Evropa stále podobně zaostávat, budeme za chvíli jen montovnou namísto Azie.
PS. Pro pravopisné fundamentalisty: přečtěte si úvahu prof. Parkinsona ommužských a ženských firmách. Pro telefoniku se to ypsilon hodí – umí akorát žvanit,ale nedokáže nic pořádného udělat. Vše pro efekt, nic pro funkčnost. Pravda – ta Karkulčí reklama se mi líbila. A to jinak reklamu nesnáším!
Miloslav Sova, 30. 10. 2008 (06:55):
Dobrý den,
děkuji za upozornění, opraveno 🙂
Frank, 30. 10. 2008 (01:47):
Podle mého názoru je tato záležitost jasná. Jako vždy jde o cenu. Jestli mají účastníci nazvěme to provozu ( neboť se to týká všech providerů)platit za používání telefonní linky přes tři sta Kč bez DPH, tak se není čemu divit.V jejich majetku linky linky nejsou, žádné vylepšení jejich kvality se neprovádí, tak proč platit za to, že mám na stole telefon.Řešení úbytku telefonních linek
je dle mého soudu v tom, že za pronájem
linky se bude platit maximálně 100,–Kč
měsíčně včetně DPH.
Dasky, 29. 10. 2008 (22:09):
tech hrubek je v textu mimochodem vice…
Vladimír, 29. 10. 2008 (13:44):
V textu je závažná pravopisná chyba. zvykly – ženský rod
Zatím co na úbytky pevných linek už jsme si za poslední roky tak nějak zvykly, zpomalení růstu nově realizovaných linek, které začalo již koncem roku 2006, začíná být víc než hrozivé.
V dnešní době je třeba psát gramaticky správně, být vzorem ostatním, neboť povědomí národa o gramatických pravidlech silně upadá.
Miloslav Sova, 28. 10. 2008 (10:11):
Dobrý den,
máte pravdu v tom, že zisk není jen o růstu zákazníků, kteří logicky nemohou přibývat věčně. Na druhou stranu mám dojem, že O2 v podstatě zákazníci ubývají – v mobilním sektoru přibyla tisícovka (zbylých 59 tisíc se přeskupilo od předplacenek k tarifním zákazníkům – já však na první pohled nepoznám na rozdíl od pánů analytiků jestli těch 59 tisíc zákazníků dnes platí za své tarify více peněz, než když si pravidelně dobíjeli kredit). Předpokládám, že když si budu dobíjet kredit jednou za půl roku 200 Kč nemám důvod přecházet na tarifní program (takže k tarifním zákazníkům vlastně přešli jen ti, co to pro ně bylo výhodné).
V sektoru pevných linek nám přibylo 10 tisíc uživatelů ADSL a dalších 10 tisíc uživatelů služby O2 TV. Ubylo však 46 tisíc uživatelů pevné linky.
Takže zatím co před rokem kompenzovali úbytky pevných linek nový zákazníci v mobilním i pevném sektoru, dnes už to není tak zcela pravda.
Možná jste přehlédnul větičku, kde píši, že nemalou část zisku zařídilo snížení daňové sazby z 24 na 21 procent. A ani utržených víc než 830 milionů za nevyužívané nemovitosti nejsou k zahození. At se na to dívám ze všech možných úhlů pohledu O2 prostě není v dobré kondici, má sice obrovský balík peněz, ale to je prozatím všechno.
alex, 27. 10. 2008 (16:08):
no jo donekonečna asi růst nejde, to ale nic nemění na tom, že finanční výsledky měla Telefonica celkem dobré. Spíš bych kritizoval její investice – 3G sítě, optika atd. zatím se teda v tom moc nepředvedli…