Blíží se výročí 10 let od založení Facebooku. Ačkoli je tento “dědeček” sociálních sítí stále nejpoužívanější, objevují se již delší dobu náznaky, že být na Facebooku už není „cool“.
Když jsem se v roce 2007 vracel ze zahraničí do České republiky, vezl jsem si s sebou nejen dárky pro známé, angličtinu pokřivenou životem mezi imigranty a nově nabytou zručnost v nošení talířů. Mezi baťůžkáři, kolegy i známými jsem zaslechl první zmínky o Facebooku, který sjednocoval online účty lidí z celého světa. V době AOL, MSN, ICQ, Skype, Spolužáků a Lidé.cz bylo nepředstavitelné, že by velkou část mého okolí bylo možné najít pomocí reálného jména na jedné sociální síti.
„Možná, že elektřina byla „cool“, když se poprvé objevila, ale lidé si na ni rychle zvykli. Otázkou je, chtějí si lidé doma rozsvítit, protože je to „cool“?“
Mark Zuckerberg
Jak řekl Mark Zuckerberg ve svém nedávném rozhovoru pro Atlantic: „Facebook nezajímá, že není cool. Jeho cílem je být všudypřítomným nástrojem.“ Vzhledem k tomu, že 50% online aplikací používá Facebook jako způsob přihlášení, se dá říct, že se mu to úspěšně daří.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8VpKlnVKvBM[/youtube]
V poslední době se ale začínají čím dál častěji objevovat informace, že obliba Facebooku u mladých lidí postupně klesá. Poprask způsobil lednový výzkum univerzity Princeton, který tvrdí, že do roku 2017 přijde Facebook o všechny své uživatele. Facebook sice upozornil na absurditu výzkumu, kdy pomocí stejné metodiky dokázal, že univerzita nebude mít v roce 2021 jediného studenta a na Zemi v roce 2060 dojde vzduch. Další trendy v užívání Facebooku však tak snadno zlehčovat nejde.
Mladí versus Facebook
Počet mladých lidí na Facebooku reálně stagnuje. Zuckerberg sice ještě v červenci odmítal fakt, že by k úbytku uživatelů docházelo, po dlouhých dohadech to však ve svém prohlášení připustila i sama sociální síť. Poukazuje sice na fakt, že jde pouze o USA a toto směřování nejde vztahovat na celý svět, americké trendy se však často promítají do celosvětového vývoje až se zpožděním. Proč tedy adolescenti ztrácejí o Facebook zájem?
Rodiče
Facebook se dostává do situace, kdy svou velikostí začíná škodit sám sobě. Podle iStrategyLabs počet uživatelů nad 35 let stoupl za poslední 3 roky o více než 70%, počet mladých ve věku 13-17 klesl o více než 25%. Ve vysvětlení se většina mladých lidí shoduje: „Chcete-li nás od něčeho odradit, zařiďte, aby to dělali naši rodiče“. Tak vnímají nástup rodinných příslušníků do kdysi výhradně teenagerského prostředí. Přirozená snaha rodičů kontrolovat své děti nutí adolescenty, aby se zkrátka pohybovali jinde.
Soukromí
Facebook je opakem internetu, ne jeho rozšířením. Internet sám o sobě je společenstvím malých roztříštěných komunit a skupin s podobnými zájmy. Facebook je sjednocuje do jedné aplikace. Zatímco internet byl dlouhou dobu postavený na anonymitě, Facebook a další tlačí na zveřejnění osobních údajů a užívání reálné identity. Nejen rodičovský dohled, ale také korporace, které často lustrují chování svých budoucích i stávajících zaměstnanců na sociálních sítích, zesilují potřebu mladých lidí sdružovat se v anonymnějším prostředí. Situaci nepomáhají ani skandály o sledování soukromých zpráv a neodeslaných příspěvků.
Všeho moc škodí
Vzkazy, fotografie, soukromé zprávy, videa… Facebook spojuje množství nejrůznějších funkcí, které jednotlivé nezávislé specializované aplikace dělají lépe. Právě proto získává na popularitě twitter, Instagram (vlastněný Facebookem), Snapchat, WhatsApp a další.
Zahlceni reklamou
Další výtkou, která se z blogových příspěvků nejčastěji ozývá, je tlak Facebooku na co nejvyšší zisk. Prioritou již není sociální síť, ale prodej reklamy. Mladá generace si začíná uvědomovat, že časem stráveným na sociální síti vlastně shromažďuje data, na základě kterých Facebook prodává reklamu. Sponzorované příspěvky a reklama jsou všudypřítomné, aplikace a hry nutí uživatele do rozesílání pozvánek a zapojování svých známých. Placená propagace soukromých příspěvků a poplatky za rozesílání hromadných zpráv jsou jen dalším přikládáním do ohně nespokojenosti.
Pro a proti
Na současnou pozici Facebooku existují různé názory. Zastánci této sítě tvrdí, že je určena vysokoškolákům a dospělým, kteří se pohybují mezi různými okruhy lidí. Mladí tak možná jen potřebují čas, dospět do věku, pro který je síť přizpůsobena. Dospělí jsou také ti, kteří “drží peněženku” a především na ně je facebooková reklama cílena.
Druhým táborem zůstávají mladí, otrávení hamižností Facebooku, který ve snaze násobit zisk dělá službu prakticky nepoužitelnou. Sponzorované reklamní příspěvky zaplňují profily a to málo, co projde algoritmy generujícími virální obsah, jsou většinou plytká videa sdílená z pochybných serverů. V kolotoči hledání alespoň trochu smysluplného obsahu tak poslušně procházíme reklamu za reklamou a vynášíme hodnotu akcií obyčejné online služby do absurdních výšin. Není překvapením, že tak naplňujeme vizi Marka Zuckerberga, který nestojí o přátelskou sociální síť, ale univerzální přihlašovací službu zabývající se hromaděním osobních informací a prodejem reklamy.
Do budoucna můžeme stejně jako Facebook předpokládat, že mladí opovrhující nudnou sociální sítí pro dospělé si k ní později najdou cestu. Je ale také možné, že až nastoupí na vysokou školu, najdou zde pouze poslední skalní příznivce Farmville.
Diskuze k článku
Jaroslav Kantar, 2. 2. 2014 (14:21):
Konečně tu zhůvěřilost někdo pojmenoval pravým jménem! Snad aspoň ta mladší generace pochopí, k čemu ten slavný Facebook vlastně skutečně slouží!