Zpráva z prvního dne první akce tohoto typu v ČR, aneb jaké to bylo na WebExpo 2008.
Na České zemědělské univerzitě v Praze probíhá tento víkend ojedinělá akce s názvem WebExpo 2008. Program a více najdete přímo na stránce akce, popřípadě si přečtěte oficiální tiskovou zprávu. Protože jsem se zúčastnil zatím jediného dne, zde je má první reflexe.
Vzhledem ke svému zájmu a profesnímu zaměření jsem se zúčastnil pouze přednášek v sekci Webdesign & Marketing. Okomentuji tedy popořadě jen tyto.
První přednáška, první téma “Fixní, procentní a fluidní CSS layout.“ Pan Knap auditoriu neřekl až tak nic nového. V sále se to totiž hemžilo samými „profesionály“, takže měl velmi těžkou pozici. Navíc byl první a „rozjížděl“. Nechci zde zabíhat do podrobností, protože bych mohl vydat samostatný seriál článků, ale… Přeci jen mne zaujala položená otázka: „Má cenu ještě tvořit weby za pomoci fluidního layoutu (Webová stránka je navržena tak, že se natahuje podle šířky okna prohlížeče.), když většina prohlížečů dnes umí zoomovat?“ Nevíte-li o co jde, je to vlastnost prohlížeče, kterou vyvoláte u Firefoxu kombinací kláves Ctrl++(-), u Internet Exploreru to nevím (Odhaduji, že na to stačí prostřední kolečko u myši.), a Opeře stačí pouze zmáčknout + nebo -. Takže většina přítomných se asi cítila trochu zklamaná. Protože občas taky přednáším, zůstávám nad věcí. Nikdy se nezavděčíte všem. Jen by měl přednášející příště věnovat více času přípravě, aby ho pak nezaskočilo, že na univerzitním PC je nainstalovaný pouze Internet Explorer a ještě ve verzi 7. Pak nám nemohl demonstrovat to, o čem se mluvilo.
Téma druhé, „Úvod do mediálních studií internetu“, pro mne osobně bylo záhadou už když jsem ho viděl na programu. Co si pod tím představit? Nakonec se z toho vyklubala celkem svižná přednáška o tom jak teoretici zkoumají web z různých pohledů. I zde zaznělo hodně zajímavých myšlenek, kterým moc nerozumím, ale zaujala mne třeba tato: „Produktem internetu není prodávat něco, co najdu v kamenném obchodě, ale prodej média jako takového, tj. reklama.“ (Snad jsem si to zapsal dobře a citaci tak nezkazil.) A nebo: „Pokud nová technologie překoná hranici 16% použití, můžeme říci, že je úspěšná.“ Já žádný velký socio-kulturní teoretik nejsem, proto se v případě zájmu podívejte na web přednášejícího. Nebo si najděte na internetu články Davida Gauntletta a dalších.
Oběd byl příjemným zpestřením několikahodinového sezení. Po obligátním řízku s bramborem (pro vegetariány těstoviny se špenátem) naplnila sál E III další přednáška, „Marketing ve vyhledávačích (SEO a PPC reklama).“ Mám k tomuto vystoupení vůbec něco psát? Bravurní, zajímavý, osobitý a přesto profesionální přednes pana Davida Špinara nedal usnout nikomu v přeplněné a vydýchané místnosti. Poučil jsem se něco o „link buildingu“ (česky budování zpětných odkazů), o SEO, co je to tzv. „long-tail“ („dlouhý ocas“), a jak se to vlastně vůbec dělá, když si web necháte zpracovat opravdu profi agenturou.
Bylo to tak zajímavé, že se diskuze protáhla, a teprve až po „prodloužené“ nastoupil další zajímavý „človíček“, Martin Kopta, mimochodem v letech 2002 a 2003 aktivní člen Internetu pro všechny, s přednáškou na téma „Možnosti vyhodnocování úspěšnosti reklamy na internetu.“ Už sám název napovídá o čem byla řeč. Proto jen stručně z mých poznámek a paměti. Celkové pojetí přednášky se neslo spíše v duchu dialogu přednášejícího s publikem. Popřípadě Martin nečekaně oslovil někoho známého, který tam třeba náhodou zavítal. Velmi sympatické, protože to působilo bezprostředně. A pak mne pobavila také nezvykle zpracovaná prezentace. Bude-li možné si jí po ukončení celé akce stáhnout, vřele doporučuji k nahlédnutí. A o čem se vedl dialog? Jestli je důležitý pro vyhodnocení úspěšnosti internetové reklamy tzv. „zásah“, jak je to s KPI, TTC (něco jako čas strávený uživatelem na stránce), etc. Prostě samé důležité a potřebné informace, chceme-li efektivně řídit svůj internetový byznys.
Závěr přednáškového maratónu obstaral další osobitý výstup. Víte kdo je Adam Zbiejczuk? Ne?! Tak vězte, že se jedná o „prvního bankovního blogera“. ??? Pokud navštívíte, či navštěvujete blog a nebo fórum na stránkách mBank, tak budete/jste „v obraze“. Adam nám svým krásným moravským a přímým jazykem pověděl něco o tom jak to chodí v mBank. Jak se vše rodilo a co se připravuje. A vůbec si na nic nehrál a téměř nic netajil. Konstatoval, že každá firma, která to myslí se zákazníky opravdu dobře, by měla mít nějaký internetový komunikační kanál, v ideálním případě fórum a blog. Pravdou je, že, až na výjimku, se ve finančnictví i v pojišťovnictví nenosí komunikovat s klienty prostřednictvím jiných než formálních komunikačních prostředků. Opět je mi tedy tento ojedinělý počin sympatický.
Na závěr dne proběhlo slosování návštěvnické ankety o ceny, a pak proběhla asi 40 minutová panelová diskuze s provokativním tématem „Desktop vs. web. Bude jeden vítěz?“ Tady se rozebíralo jestli má ještě smysl provozovat na počítači desktopové aplikace (myslí se tím programy typu textového editoru, tabulkového editoru, popř. účetnictví, a jiné), když se téměř vše může odehrávat on-line na webu s pomocí výkonného prohlížeče. Diskutovaly se výhody a nevýhody obou „světů“, aby se pak stejně konstatovalo, že pouze čas ukáže. Technologie se budou spíše doplňovat nebo prolínat, a každá má svá pro a proti. Nebo taky vznikne něco nového. O konečném vítězi se tedy zatím nerozhodlo.
Ač unaven, těším se docela na nedělní program. Snad bude o čem psát 😉
Diskuze k článku
Martin BUGNER, 21. 10. 2008 (10:37):
Nemáte zač. Opravdu jste pěkně a vtipně
prezentoval, tak proč to neříci… I když nějací
„suchaři“ co školí prezentační
dovednosti by Vás stejně rozcupovali 😉
Chybu v odkazu jsem opravil, velmi se
omlouvám. Pomůže mi, toto?
http://www.meteleskublesku.cz/media/12/snd/31.mp3
Adam Zbiejczuk, 21. 10. 2008 (10:20):
za pochvalu… jen bych upozornil, že tam máte chybku v odkazu na mBank fórum.
Martin Bugner, 20. 10. 2008 (21:30):
…ste mi to zkazil, šéfe 😉
Jinak proti netiketě
to není.
Miloslav Sova, 20. 10. 2008 (20:52):
Zdravím,
hrubka v "diskutovali" opravena 🙂 Jinak co se týká diskuze pod vlastním článkem, měl jste jedinečnou příležitost adresovat tuto otázku právě Martinovi Koptovi, ten by měl mít "netiketu" nebo chcete-li "Netiquette" v malíčku 🙂
Martin Bugner, 20. 10. 2008 (18:08):
Když to teď po sobě čtu, tak se hrozím toho, co může ze mne vypadnout za věty. No řekněte, není třeba taková formulace jako "…se ve finančnictví i v pojišťovnictví nenosí komunikovat s klienty prostřednictvím jiných než formálních komunikačních prostředků." perla? Martine, Martine,… ty špatně dopadneš.
Jo, a za to i v "Diskutovali se výhody a nevýhody…" se omlouvám. Správně má být samozřejmě y.