Od jara minulého roku provází službu ADSL větší či menší technické problémy. I proto
uživatelé také prostřednictvím našeho sdružení podali již několik stížností především na
kvalitu této služby adresovaných ČTÚ, ÚOHS i ministru Mlynářovi. Kromě jediné se však
státním úředníkům podařilo vždy stížnost nějak „vyřešit“, bohužel ne zrovna ke
spokojenosti zákazníků. Pouze otevřený dopis ministru
Mlynářovi a masová nespokojenost uživatelů při prvním spuštění agregace přinutily Telecom
ustoupit a agregaci dočasně
pozastavit. Na poslední stížnosti na kvalitu ADSL adresované ČTÚ a ÚOHS jsme už sice
obdrželi v zákonné lhůtě odpovědi, bohužel skutečného řešení problému (důsledky agregace a
dodnes nevyřešený spor o propojení) se asi jen tak brzy nedočkáme. Před několika
dny však uživatelům svitla naděje, když se jednoho jejich problému ujala advokátní
kancelář Haládik & partneři a hodlá celý spor dotáhnout do vítězného
konce.
Co je předmětem nespokojenosti?
Nejdříve
si dovolím citovat z dopisu určeného
uživatelům ADSL, kde se advokátní kancelář snaží uživatelům vysvětlit co je předmětem
sporu:
„Naše kancelář zastupuje některé klienty Českého Telecomu, a.s.,
kteří využívají služby IOL Broadband a nemají nadále zájem na poskytování hlasových služeb
zejména nabízených volných minut. Podle našeho názoru Český Telecom a.s. jedná v rozporu
se zákonem o ochraně hospodářské soutěže, pokud váže poskytování datové služby ADSL na
užívaní povahově zcela odlišné hlasové služby.“
Situace v současné době
je taková, že službu ADSL si nelze objednat bez toho, aby uživatel současně využíval některý z tarifů Českého
Telecomu. Jako nejlevnější tarif lze využít HOME Mini za 220 Kč s DPH. Tento tarif však v
sobě obsahuje také volné minuty na volání, o které velká část uživatelů vůbec nestojí. ČTc
sice nabízí tarif, který žádný kredit v podobě volných minut neobsahuje, ten je však
paradoxně dražší než zmiňovaný HOME Mini. Na tuto nesrovnalost poukazovali už někteří
alternativní operátoři a stěžovali si také u ÚOHS, který se tímto problémem zřejmě stále
zabývá. Vraťme se ale ke zmiňovanému problému. V právní analýze se pan Jozef Haládik snaží
vysvětlit, co je podstatou problému:
„Důvody, pro které se domníváme, že
v případě provázaných smluv ADSL a HTS/euroISDN dochází k narušení hospodářské soutěže a
zneužití dominantního postavení podle ustanovení § 3 odst. 2 písm. d) a § 11 odst 2 písm
b. zákona o ochraně hospodářské soutěže č. 143/2001 Sb. v znění novel (dále jen
„zákon“), jsou následující:
a.) Český Telecom, a.s., který má
dominantní postavení v oblasti připojování k telekomunikační síti, podle našeho názoru
zneužívá svého výsostního postavení a narušuje hospodářskou soutěž tím, že vázáním smluv
ADSL a HTS/euroISDN zavazuje zcela účelově uživatele služby ADSL k využívání svých
hlasových a s hlasovými službami následujících souvisejících služeb: veřejná
telefonní služba, operátorské služby, informační službu o telefonních číslech účastníků,
pravidelné vydávání telefonních seznamů, služby veřejných automatů apod. a to v
rozporu s oprávněnými zájmy uživatelů služby ADSL. Tuto skutečnost dokladuje zejména počet
účastníků ADSL, kteří potvrzují, že nemají zájem o výše zmíněné služby Českého Telecomu,
a.s.
b.) Poskytování služby ADSL je vázáno na službu HTS/euroISDN, která
(i) věcně (technicky), (i) podle obchodních zvyklostí a zásad poctivého obchodního styku
nesouvisí se službou ADSL.
Při jednáních Internetového Fóra jsem tuto otázku
několikrát rozebíral se zástupci alternativních operátorů, a jestli mě paměť neklame,
dospěli jsme k podobnému názoru. Technicky vzato k využívání služby ADSL není potřebné mít
doma telefonní přístroj a využívat některý z tarifů ČTc. Advokátní kancelář si už zřejmě
vyžádala podklady od některého z alternativních operátorů, protože v závěru právní analýzy
uvádí:
Služba ADSL je technicky nezávislá na službě HTS/euroISDN, a to
zejména z následujících důvodů:
– při užívání služby ADSL se
užívají odlišná frekvenční pásma než při službách HTS/euroISDN,
– na užívání služby
ADSL není zapotřebí ani přidělení telefonního čísla, apod.
– Výše uvedené
bychom rádi dokladovali praktickým příkladem: Při odpojení služby HTS/euroISDN při
současném zachování připojení k telekomunikační síti zůstává služba ADSL v
provozu.
Již včera jsem si povšimnul diskuse na serveru DSL.CZ reagující na dopis určený nespokojeným uživatelům. Z
diskusních příspěvků vyplývá, že zdaleka ne všichni uživatelé pochopili o co vlastně v
celém problému jde a čeho chce advokátní kancelář vlastně dosáhnout. Podle mého názoru
nespokojenost některých uživatelů s tím, že musí platit současně se službou ADSL také
některý s telefonních tarifů je jistě oprávněná. Z technického hlediska však nedokážu
posoudit, jestli je možné službu využívat aniž by měl zákazník přidělené telefonní číslo.
Z telefonického rozhovoru s panem Haládikem jsem však pochopil, že celý problém se točí
kolem „kreditu volných minut“, který ČTc vlastně nutí svým zákazníkům, aniž by
jej někteří z nich hodlali využít. Proč tedy ČTc v souvislosti se službou ADSL nepřišel s
tarifem, který by odrážel skutečně pouze náklady na provoz telefonní linky a neobsahoval
žádné kredity na volání? I když ČTc argumentuje, že tarify bez kreditů nabízí, ve
skutečnosti jsou tyto jeho tarify dražším řešením než HOME Mini. Co by tedy bylo
uspokojivým řešením? Řešením by zřejmě bylo vytvoření speciálního tarifu pouze pro ADSL.
Názory na to, jaká by měla být cena takového tarifu, se budou jistě lišit. Docela logická
se mi však jeví úvaha, že výška tohoto tarifu by mohla být stejná, jako poplatek, který
uživatelé platí při dočasném „odstavení“ telefonní přípojky, tedy zhruba 110
Kč. Vytvoření nového tarifu by znamenalo pokles koncové ceny, kterou uživatel
platí za současnou podobu ADSL. Zatímco alternativní operátoři vymýšlejí nové a nové
způsoby, jak zaujmout svojí nabídkou uživatele a srazit cenu co nejníže ( jejich nabídky
se však liší řádově o několik desítek korun), došlo by v případě úspěchu uživatelů k
poměrně skokovému snížení ceny ADSL a to u všech nabízených rychlostních variant.
Chcete se přidat? Zadarmo to asi nebude, ale v případě úspěchu se
investice vrátí brzy.
Advokátní kancelář Haládik & partneři si zřejmě
předem dobře spočítala svoje šance na úspěch. Mimo jiné podobná stížnost už byla podle
mých informací podána také na Antimonopolním úřadě ve Slovenské republice. Úspěch celé
akce zřejmě bude záviset také na počtu stěžujících si klientů, doporučuji tedy podrobně
prostudovat materiály, které pan Jozef Haládik nabízí na svém webu. Jedná se především o
již zmiňovanou právní analýzu .
Dle mých informací za právní zastupování se předpokládají náklady ve výši kolem
500 Kč na jednoho uživatele. Kdybych měl to štěstí a byl dnes majitelem
ADSL připojení (pro značnou část uživatelů ADSL je to spíše neštěstí), zřejmě bych tuto
částku obětoval. Šance na úspěch větší skupiny uživatelů zastupovaných skutečnými právníky
je přece jen o poznání větší, než když se jednotlivec rozhodne velké firmě bránit sám. O
tom, že to Haládik & partneři myslí skutečně vážně, svědčí i jejich následující
tvrzení:
„Postup vymáhání nároku bude
následující:
– do 15. února 2004 – pokus o dosažení
smíru s Českým Telecomem, a.s., tj. dosažení realizace některé z výše uvedených variant
(a) až (d). Úspěch smíru je úměrně závislý na počtu účastníků ADSL, kteří nemají zájem o
hlasové služby a přistoupí k našemu podání; v případě neúspěchu
– po 15. únoru
2004 – podání návrhu na zahájení řízení před ÚHOS za všechny účastníky, kteří
přistoupí k podání. Úspěch podání je úměrně závislý na počtu účastníků ADSL, kteří nemají
zájem o hlasové služby a přistoupí k našemu podání.“
A co říci na
závěr? Snad že bych uvítal, kdyby se v budoucnosti našla advokátní kancelář, která by byla
ochotna zastupovat uživatele, kterým v současnosti jejich vysokorychlostní ADSL připojení
funguje pomaleji než klasický Dial-up. Osobně bych takové kanceláři dodal hned několik
klientů, kteří uvěřili lákavé reklamě na vysokorychlostní ADSL a dnes se na naše sdružení
obracejí s prosbou o pomoc, protože jejich poskytovatel připojení jim už několik týdnů
pouze slibuje zlepšení, ČTÚ se také nemá zrovna k činu a Český Telecom tvrdí pořád dokola
obehranou písničku, že si za pomalé ADSL můžou uživatelé sami a že se nejedená o
garantovanou službu.
Miloslav Sova
Diskuze k článku
Pavel N., 29. 1. 2004 (10:46):
Domnívám se, že výklad advokátní kanceláře ještě upevní i fakt, že existuje možnost pronájmu LLU a to i ve formě sdílené, což také dokazuje, že technologie ADSL není závislá na HTS či ISDN.
BLA, 18. 1. 2004 (02:17):
Poslat žádost, případně podnět ČTÚ a pak jen trpělivě čekat. Když vás čekání omrzí, tak seřvat někoho na infolince – vám se uleví a oni jsou na to trénovaní.
ToM, 18. 1. 2004 (00:32):
Rad bych veril v tento system reseni stiznost a z praktickych zkusenosti z USA vim, ze i ty nejvetsi korporace se takto ucinne akce docela boji a zpusobuje jim to velke neprijemnosti. Nicmene v podani v CR a v nasem soudnim systemu v tom vidim jen lakave sliby advokatni kancelare jak se zviditelnit. Staci mi k tomu veta umistena v kazdem jednacim bodu "Úspěch podání je úměrně závislý na počtu účastníků ADSL" = cili maji jasny argument v pripade neuspechu.
Muhla, 18. 1. 2004 (00:24):
Zajimalo by me jak chcete CTc vyhrozovat CTU, kdyz infolinka nema pravomoce a ma doslova zakazane poskytovat jakekoliv telefonni cisla natoz cisla nekterych z vyse postavenych uredniku.
vladino, 16. 1. 2004 (11:14):
ISDN jsem Telecomu vrátil po reklamaci. SW sračky od ISDN modemu totiž nakoply Windows TAPI tak, že ani jejich technici tu chybu nedovedou odstranit.
Telecomu budu účtovat práce spojené s kompletní reinstalací Windows, na což jsem je v průběhu reklamace upozornil.
Takže podle mne stačí reklamovat nefunkčnost Windows TAPI (nebo jeho části) po instalaci SW k ISDN. V případě zájmu Ti mohu poslat text dopisu a průvodní dokumentaci ke zmíněné reklamaci.
huugh, 15. 1. 2004 (22:21):
http://www.internetprovsechny.cz/board.php
jen co chodi od CTc za bludy
za rychlost takovou a takouv nebylo mozne?
jako nerikejte mi ze v nemecku, finsku, dansku, holandsku a x dalsich zemich se delalo vsechno uplne jinak, proto oni muzou mit nelimitovane a kvalitni xDSL sluzby a tady muzeme mit jen predrazeny smejd?
Petr Petr, 14. 1. 2004 (18:47):
Bohužel jako uživatel ADSL bych si přál i vy ty same podminky jako vy.Bohužel technicky neni možne mit neagregovane ADSL za cenu co žádaté.Neagregované 1:1 ADSL stoji v celem světe min kolem 10000kc.
Za cenu jakou vy uvadite bybylo při porovnání nas i zahraniči tak připustan varinata s agregaci 1:50 a rychlost linky tak 256/64 za cenu 800kc.samozrejme bez datoveho limitu.
Petr Košař, 14. 1. 2004 (15:49):
Měl jsem úplně stejný problém a dosáhl jsem změny bez přerušení služby ADSL. Sice až po stížnosti na ČTÚ, ale přece.
Takže postup je jednoduchý. Pošlete doporučeně Telecomu dopis, v němž závazně požadujete okamžitou přeměnu ISDN na HTS s tím, že chcete, aby služba ADSL zůstala zachována. Stačí tvrdit, že jste se před zřízením ADSL informoval na 800123456 o přeměně ISDN na HTS i se službou ADSL a že vám potvrdili, že to jdde bez problémů. Když vám odpoví cokoli jiného než že to udělají, tak pošlete okamžitě podání na ČTÚ – po cca půl roce (po všech nesmyslných odvoláním Telecomu) ČTÚ rozhodne, že změna z ISDN na HTS proběhla k datu doručení vaší žádosti do Telecomu a nařídí jim vrátit rozdíl v zaplacených paušálech.
Můžete jim taky zkusit zavolat a pohrozit jim ČTÚ a že dopadnou jako v kauze ČTc vs Petr Košař.
Pavel Novák, 14. 1. 2004 (15:41):
Musim tady přivítat jakoukoliv snahu někoho kdo bojuje s Telecomem.Já bych těch 500 kč určitě objetoval.Mrzi mě jen že zatím ta jejich akce nemá větší propagaci…třeba inzerát v novinach MFDnes nebo i ta televize..atd.Ten termín 15.unora se mě zda poměrně dost brzo na zajištění určité podpory nespokojenych zakazniků Telecomu.Škoda jen že se taky nedá Telecom žalovat za nedostupnost služby ADSL.Já to osobně beru jako diskriminaci.Krásná slova o informační společnosti od p.ministra Mlynaře pro mě vyznívají jako vysměch.Věřím tomu že asi nebudu sám který nemá jinou možnost než byt pouze připojen na na pomalem dial-upu nebo nesmyslně předraženem ISDN.Já vím řeknete…aktivujte si třeba Data Nonstop..Ano mám aktivováno..Ale přiznejme si k plnohodnotnemu využití internetu připojeni pres GPRS opravdu nestačí..Co řikate p.Haladík opravdu není možnost vést žalobu i tímhle směrem?
Karel Půček, 14. 1. 2004 (14:26):
Myslím si, že telecom má až moc velkou vládní podporu, prptože takové divadlo za naše peníze se snad trpí jen v rozvojovém světě. Nebo že by sme do něj ještě patřili…
Dráty mají zaplacené při instalaci, funkčnost drátů mají ještě jednou zahrnutou v poplatcích na ADSL, takže o čem je tu pořád řeč. Ti právníci, i kdyby byli jen dobří, tak to musí vyhrát.
Očekávám neplacení za dráty a bezagregované ADSL do 800,- včetně DPH
Petr Petr, 14. 1. 2004 (11:50):
Mozna bych mohl poradit tem pravnikum:-)
Je to necekych 14dní,co jsem mluvil se svým známym z Finska a dozvěděl jsem se následující zajímavé info:
Pokud má člověk v této zemi telefonni linku zavedenou až do domu,může si tam nechat zřídit ADSL,ale pokud nechce užívat hlsové služby,tak neplatí poplatky za vedení Telefonni linky….naklady na udržbu teto linky na provozování datových služeb jsou zahrnuty v měsičním paušálu za ADSL,ktere při rychlostech 512/512 a neomezenm obejmu dat stoji cca 50Euro mesicne.To jsou veskere náklady,takže pokud bude říkat CTc,že to nejde,tak to není pravda.Technicky je to zcela možné.
ovocny, 14. 1. 2004 (04:42):
Ja bych je az tak moc nepodezrival. V CR totiz soudy nejsou bez poplatku a ty musi nekdo zaplatit. I kdyby ten soud nakonec vyhrali tak muze trvat treba rok a oni by museli celou dobu platit poplatky ze sveho a musis uznat ze to uz by bylo trosku blbe aby se clovek nepodilel ani na poplatcich a potom chtel nejake penize z vysouzene castky. Rekl bych ze 500Kc (coz je castka vedsinou nedosahujici ani hodinove mzdy pravnika) je tak nizka ze ji jednorazove muze objetovat kazdy kdo je schopen pravidelne platit cca. 1500,- za internet.
Timhle se ale nijak nevyjadruju k moznosti uspechu/neuspechu. Tak jak jsem mel moznost sledovat predchozi spory vedene proti CTc tak pokud se jim vubec podari uspet tak je to na hodne dlouhou dobu nez probehnou vsechna odvolaci rizeni…… CTc nedava svou kuzi zadarmo i kdyz neni v pravu a objetuje klidne mnohonasobek souzene castky na soudnich poplatcich v pripade prohry a to vubec nemluvim o gazi jejich pravniku!
Ja osobne kdybych vlastnil ADSL tak bych do toho sel, penez moc nechteji a pripadne uspory jsou dost velke na to aby stalo za to podstoupit riziko ze se mi nic nevrati.
ovocny, 14. 1. 2004 (04:42):
Ja bych je az tak moc nepodezrival. V CR totiz soudy nejsou bez poplatku a ty musi nekdo zaplatit. I kdyby ten soud nakonec vyhrali tak muze trvat treba rok a oni by museli celou dobu platit poplatky ze sveho a musis uznat ze to uz by bylo trosku blbe aby se clovek nepodilel ani na poplatcich a potom chtel nejake penize z vysouzene castky. Rekl bych ze 500Kc (coz je castka vedsinou nedosahujici ani hodinove mzdy pravnika) je tak nizka ze ji jednorazove muze objetovat kazdy kdo je schopen pravidelne platit cca. 1500,- za internet.
Timhle se ale nijak nevyjadruju k moznosti uspechu/neuspechu. Tak jak jsem mel moznost sledovat predchozi spory vedene proti CTc tak pokud se jim vubec podari uspet tak je to na hodne dlouhou dobu nez probehnou vsechna odvolaci rizeni…… CTc nedava svou kuzi zadarmo i kdyz neni v pravu a objetuje klidne mnohonasobek souzene castky na soudnich poplatcich v pripade prohry a to vubec nemluvim o gazi jejich pravniku!
Ja osobne kdybych vlastnil ADSL tak bych do toho sel, penez moc nechteji a pripadne uspory jsou dost velke na to aby stalo za to podstoupit riziko ze se mi nec nevrati.
Emil, 13. 1. 2004 (22:07):
Pred prichodem na ADSL jsem vyuzival sluzbu ISDN. Dnes chci sluzbu ISDN zrusit a znovu prejit na HTS s ADSL. Myslite si, ze to jde jednoduse, tzn. ze jeden den ISDN zrusim a druhy den uz ADSL funguje pres HTS? Nejde. Po rozporu plnych informaci na horke lince IOL a po navsteve CT pointu, kdy me pokazde byly podany jine informace, jsem dosel k zaveru, ze ISDN budu muset platit naveky. Anebo bude nasledovat tento postup:1. zrusim ADSL a ISDN 2. vyberu si novy tarif na HTS 3. zazadam si o nove pripojeni ADSL pres HTS 4. budu nekolik dni cekat na vyjadreni CT, jestli moje linka HTS splnuje pozadavky na ADSL 5a. pokud ano, po zaplaceni instalacniho poplatku, budu nekolik tydnu cekat na zrizeni noveho ADSL 5b. pokud moje HTS stanice, nebude splnovat pozadavky na ADSL, mohu za a: zustat na dial upu b: muzu si zazadat o staronove zrizeni ISDN a nasledne ADSL c: muzu zustat bez internetu!!! Krasne vyhlidky, co rikate? Takze, k dnesku platim mesicne, nove od ledna, cca 700 Kc za nevyuzite ISDN, abych mohl mit ADSL !!!
int, 13. 1. 2004 (21:11):
tak modemova rychlost vysokorychlostniho adsl pripojeni me potkala tez, muj poskytovatel tiscali predal moji stiznost telecomu, pan z telecomu rekl, ze sluzba neni garantovana a nazdar (na muj *argument* ze mi to jako sluzba ani nepride pokud mam upload=0 a neodeslu ani 20kb soubor reagoval souhlasne ;p), ale ze pry proveri poruchovost… nic…
jonáš, 13. 1. 2004 (20:55):
Stačí kdtž seženou pár tisíc "účastníků sporu" a maj vyděláno ať to dopadne jakkoliv. Jsem zvědav jak budou dokazovat, že je ADSL možno provozovat bez drátů zapojených do ústředny a bez vyhraženého telefonního čísla.
Tomáš, 13. 1. 2004 (20:06):
Povinost platit za HTS nebo ISDN přípojku je důvod proč si taky ADSL nepořídím! Až to začnou nabízet bez těch sraček, tak nad tím začnu uvažovat.
Zdravim
Pepa, 13. 1. 2004 (19:05):
ADSL funguje nad "hlasovým pásmem ISDN či obyčejné přípojky" . Bez "hlasu" na lince je to dokonce jednodušší, protože se nemusí dávat na konce linky pásmové propusti. Jednoduše řečeno ADSL je modem posazený nad hlas.
Pavel N., 13. 1. 2004 (16:57):
Schyluje se k velmi zajímavé bitvě.
Musím přivítat tuto aktivitu, koneckonců, vyhrají-li válku, pak z nich budou velmi slavní advokáti. A jak znám právníky, ti se do beznadějných případů nehrnou, proto může být člověk v tomto směru optimistou.