Před zhruba měsícem jsme informovali na tomto místě o vzniku Výzvy k rozšíření Internetu v České republice. Mezitím se na českém telekomunikačním trhu mnohé změnilo, ale situace je i nadále velmi napjatá. Dnes vám chceme přiblížit trochu optimističtější variantu vývoje na trhu s širokopásmovým připojením u nás. Vodítkem pro další směřování cenové politiky Českého Telecomu se může stát situace na trhu s internetovým připojením v Dánsku, kde je TDC dominantním operátorem.
Ve výběrovém řízení na prodej Českého Telecomu (ČTc) zvítězilo konsorcium složené z Deutsche Bank (DB) a dánské telekomunikační skupina TDC. Zatímco DB zajistila celou operaci finančně, úkolem TDC a jím dodaného managementu bude řízení Českého Telecomu. O tom, co chce největší německá banka s Českým Telecomem podniknout, můžeme v současné době pouze spekulovat, nicméně je pravděpodobné, že řízení ČTc bude alespoň částečně založeno na modelu, který TDC používá v Dánsku.
Z tohoto důvodu bude zajímavé zjistit, jak je na tom TDC s nabídkou širokopásmového internetového připojení pomocí technologie ASDL, které v ČR stále chybí.
Internet má v rámci skupiny TDC na starosti dceřinná společnost TDC Internet, která patří k leaderům dánského trhu s internetovým připojením. Jejích služeb využívá v případě standardního vytáčeného připojení cca 610 tisíc zákazníků, v případě ADSL zajišťuje firma více než 70% všech přípojek. Firma je v Dánsku rozdělena do dvou divizí – podnikovou sféru má na starosti divize Zillion, zatímco domácnosti spadají pod divizi Opasia, přičemž ADSL připojení je součástí standardní nabídky u každé z nich.
Pro firemní zákazníky je určen Pro@ccess ADSL od Zillionu. Mohou si zde vybrat 5 kombinací rychlosti datově neomezeného připojení od 256/256 kbit/s až po 512/2048 kbit/s. Součástí nabídky je i ADSL modem a další služby zahrnující např.statickou IP adresu, zřízení domény, backup-server, konfigurace virtuální privátní sítě aj.
Ceny produktu Pro@ccess ADSL v Kč včetně DPH 25%
Upstream/downstream kbit/s | Zřizovací poplatek | Měsíční poplatek |
256/256 | 1785,- | 1785,- |
512/512 | 3780,- | 2625,- |
128/512 | 3150,- | 2205,- |
256/1024 | 8400,- | 2730,- |
512/2048 | 8400,- | 3990,- |
Opasia nabízí domácnostem službu NetExpress ADSL, kde je možnost výběru ze tří balíčků, které se liší cenou, rychlostí a poskytovanými službami.Ceny pro koncového zákazníka a specifikace produktu NetExpress ADSL v Kč
Balíček | Upstream/downstream kbit/s | Zřizovací poplatek | Měsíční poplatek | Specifikace |
ZÁKLAD | 128/256 | 2079,- | 1470,- | bez instalace |
STANDARD | 128/256 | 4158,- | 1470,- | instalace modemu a připojení |
RODINA | 128/512 | 4763,- | 1928,- | instalace modemu a připojení, router, Norton Internet Security 2002 |
Další možností je kombinace výše uvedených charakteristik do zcela individuálního balíčku podle potřeb každého zákazníka.
V ceně je nabídka zřízení až 5 e-mailových schránek a telefonická podpora. Jak Zillion tak i Opasia nabízí pohodlné objednání ADSL služeb přes Internet s využitím jednoduchého formuláře.
Na stránkách TDC Internet je i odkaz na prezentaci srovnávající standardní vytáčené připojení, ISDN a ADSL, ve které je jednoznačně podporováno ADSL. V současné době by mělo mít přístup k technologii ADSL zhruba 95% dánských domácností.
I přesto, že ceny ADSL v Dánsku nepatří k nejnižším ve světě ani v Evropě, zůstává tato nabídka pro našince stále ještě nedosažitelným snem.
Ještě propastnější rozdíl je v přístupu TDC ke svým zákazníkům. Na objednání ADSL stačí poslat předtištěný korespondenční lístek, po jehož doručení se s vámi okamžitě spojí oddělení zákaznické péče, kterému sdělíte svoje požadavky a ještě v týž den na vaše dveře zaklepou perfektně vyškolení technici TDC. Objednávky je také možno realizovat na každé poště a všude tam, kde má TDC svá kontaktní místa. Přestože je nabídka připojení k Internetu ze strany TDC primárně chápáno jako výdělečná služba, najdeme zde i silný společenský akcent a snahu poskytnout co největší přidanou hodnotu za účtované peníze. I když byl TDC po léta monopolním poskytovatelem telekomunikačních služeb se špatnou pověstí, zvýšila se během poslední doby spokojenost zákazníků s jeho službami, ke kterým patří poskytnutí náhradního telefonu během opravy, profesionální a příjemné chování zaměstnanců a rychlé vyřizování zákaznických požadavků. Vyřízení žádosti o poskytnutí další IP adresy je i v neděli otázkou cca hodiny.
Uvidíme, jak se k tomuto faktu postaví manažeři TDC v Českém Telecomu. Pokud by revoluce v ČTc, kterou oznámil při příležitosti kontraktu viceprezident TDC Torben Holm, znamenala zavedení uvedených produktů za podobné ceny, mají se čeští internetoví uživatelé na co těšit.
Diskuze k článku