Od 28. ledna do 28. října
Když se konal vůbec první Broadband Day
byli jsme nucení ve své tiskové zprávě vydané v součinnosti s naším partnerským sdružením
na Slovensku zkonstatovat, že jsme spolu ze Slovenskem jediná země ze všech
kandidátských zemí do EU, kde ještě nemají občané možnost využívat ADSL připojení k
Internetu. Od té doby se situace trochu změnila. Jak v ČR tak i na Slovensku byla služba
ADSL představená veřejnosti a následně zahájen její komerční provoz. V ČR podle posledních
údajů vlastní přípojku ADSL zhruba 13 tisíc uživatelů, na Slovensku je
situace ještě mnohem smutnější – k 1.10. 2003 zde bylo celkem 1622 přípojek
a pouze 2100 objednávek na tuto službu. Nechci zde nijak
polemizovat nad tím, jestli se tato čísla nechají hodnotit jako úspěch v zavádění
vysokorychlostního ADSL nebo nikoliv. Navíc jsme se této problematice věnovali již v
několika článcích, takže posuďte sami podle konkrétních čísel
jak na tom jsme ve srovnání s ostatními státy.
Smutná předehra k oslavám v
podání spuštění agregace.
Nevím, jestli někdo v ČTc zaregistroval, že se
blíží „Broadband Day“ , každopádně se jim podařil skutečně husarský kousek v
podobě spuštění agregace a následného poklesu rychlosti a celkové kvality služby u velké
části uživatelů ADSL. Jak už jsem několikrát uvedl, nic nenamítám proti agregaci (ta se
vyskytuje skutečně všude a tam kde není resp. 1:1, tak si to zákazník náležitě zaplatí),
mám ale několik závažných výhrad k způsobu jakým ČTc agregaci provádí. Český Telecom totiž
podle všech skutečností oklamal uživatele, ovlivnil jejich chování i situaci na trhu tím,
že zhruba do července 2003 prezentoval služby ADSL jako agregované, ale fakticky
agregaci neuplatňoval a tuto skutečnost nezveřejnil. Široká uživatelská veřejnost
nevěděla, že k zapnutí agregace teprve dojde, a mylně proto považovala chování a kvalitu
ADSL bez probíhající agregace za stav s již zapnutou agregací. V důsledku toho
mohla část uživatelské veřejnosti učinit konkrétní rozhodnutí, s konkrétními ekonomickými
dopady, která by při znalosti skutečného stavu neučinila (například zvolili ADSL místo
jiné možnosti připojení, které se jim nabízelo – seznam bezdrátových sítí obsahuje
již 27 položek).
Teď už však agregace běží naplno (alespoň podle prohlášení ČTc) a
mnoho uživatelů skutečně nemá důvod k radosti. Telecom na své tiskové konferenci oznámil,
že zpomalení v důsledku agregace postihlo jen zanedbatelnou část uživatelů. Podle nás
agregace ve skutečnosti postihla mnohem víc než ČTc uváděné 1 procento uživatelů.Svědčí o
tom rozsáhlé diskuse na serverech Lupa, Živě, DSL a Internet pro všechny.
Další zajímavou skutečností je, že ČTc popřel fakt, že by agregace postihovala pouze
obyčejné uživatele Internetu a „stahovači“ stahovali nadále nezměněnou
rychlostí. (omlouvám se za výraz „stahovač“, v podstatě jde o aktivnějšího
uživatele, který využívá všechny možnosti vysokorychlostního připojení). Co mi ale vadí
nejvíc je vzkaz uživatelům, že si vlastně za pomalé ADSL můžou sami, protože využívají
svojí přípojku víc, než by si pánové z ČTc přáli. Existuje jedno hezké české přísloví
„Za málo peněz, málo muziky“. A toto přísloví se v těchto dnech asi stalo
oblíbeným rčením právě u některých managerů ČTc. Bohužel zhruba 1800 Kč s DPH a s
poplatkem za linku je docela dost peněz na to, aby uživatelé dostávali podobnou kvalitu,
jako uživatelé v státech EU ( kde za stejné služby,se stejnou agregací platí uživatelé
daleko menší měsíční poplatky). Vzhledem k tomu, že od spuštění agregace uplynulo již
několik dní a ani Český Telecom a ani nikdo s alternativních operátorů nepodali uživatelům
oficiální vysvětlení, nezbývá nám nic jiného než oslovit ČTÚ, UOHS a Živnostenský úřad
hl.m.Prahy s oficiální stížností.
Stížnost pro ČTÚ, UOHS a Živnostenský
úřad.
Jako obyčejní uživatelé Internetu nedokážeme zodpovědně posoudit,
kde vzniknul problém s agregací a proč byl pokles rychlosti u některých přípojek tak
výrazný. Oficiální stanovisko ČTc, že problém není u něj a že za kvalitu linky si můžou
uživatelé sami nás však neuspokojuje. Obzvlášť ve chvíli, kdy víme jaké jsou výchozí
parametry obdobných služeb v zahraničí, jejich hodnota agregace, cena a jejich deklarované
a skutečně dosažené rychlosti. Proto jsme se rozhodli obrátit na výše zmiňované úřady, aby
prošetřili jestli není chování Českého Telecomu v rozporu s platnými zákony ČR. Co se týká
UOHS (Úřad na ochranu hospodářské soutěže), tak toho by měl zajímat především problém s
klamavou reklamou a rovněž limit na objem přenesených dat ( v té podobě jak ho uplatňuje
ČTc). Dovolím si krátký výňatek ze stížnosti (celou stížnost
najdete zde).
„ Český Telecom dnem 15.9.2003 zavedl
pro AO/ ISP limit přenesených dat neboli Fair User Policy u internetového
připojení služby ADSL 512/128 Kbp/s (s limitem 10 GB) a 1024/256 Kbp/s (s limitem 20 GB) a
tím i pro všechny uživatele neoprávněně! Fair User Policy by měla být plně v
kompetenci jednotlivých ISP a oni sami by měli rozhodnout jak a proti komu budou
uplatňovat restrikce!!! Tento postup je běžný ve státech EU. Zavedení datového
limitu ze strany ČTc znemožňuje konkurenční prostředí na velkoobchodní nabídce a tedy
hospodářskou soutěž v oblasti poskytování připojení k Internetu neboť Český Telecom, a.s.
jako dominantní operátor direktivně nadiktoval AO/ISP obsah a objem služby ADSL včetně
vysoké ceny „
Stížnosti na ČTÚ a Živnostenský
úřad mají trochu jiný a obsáhlejší charakter. Ze zákona totiž UOHS zajímají pouze věci
týkající se pouze porušování pravidel hospodářské soutěže. Druhé dva zmiňované úřady by
však měla zajímat i skutečnost jestli služba poskytovaná koncovým uživatelům má také
odpovídající kvalitu. Dovolím si opět krátký výňatek z několika hlavních bodů stížnosti:
Český Telecom, a.s. se dopouští klamavé reklamy na
vysokorychlostní ADSL. Ve světě je vysokorychlostním standardem rychlost od 512 kb/s, u
nás sám Telecom ústy svého viceprezidenta pro služby velkoprodeje pana Pavla Jirouška
uznal, že za vysokorychlostní se považuje vše nad 128 kb/s. Nejdůležitější je momentálně
zbrusu nová definice, která je obsažena v Návrhu Státní informační a
komunikační politiky, který kombinuje výše uvedené. Praví se v něm „Za
„širokopásmové“ bude obecně považováno takové připojení, které svou efektivní
(skutečnou) propustností neomezuje (nezpomaluje) uživatele v jeho aktivitách. Z
praktických důvodů bude hranice „širokopásmového“ připojení prozatím stanovena na 256
kbps, přičemž se předpokládá její postupné zvyšování.“ Bohužel nejen přípojky o
rychlosti 192 kb/s ale i 512 a 1024 kb/s s agregací 1:50 po jejím zapnutí o velké části
uživatelů klesly pod rychlost Dial-upu přesněji pod 64 kb/s. To považujeme za víc než
obvyklou odchylku od deklarované maximální rychlosti. Navíc u přípojek 192 kb/s ČTc neříká
nic o tom, že by se mělo jednat pouze o maximální rychlost. Vtip je v tom, že po agregaci
je celkem jedno jestli uživatel vlastní přípojku o rychlosti 512 nebo 1024 kb/s protože
obojí se stávají nepoužitelnými na všechny služby, které jsou pro vysokorychlostní
Internet určené a kvůli kterým si ADSL většina uživatelů objednala
Zde
uvádíme pro lepší pochopení např. nejnižší hodnoty u přípojek 512kb/s v
Anglii.
Část stížnosti se věnuje i maximální
hodnotě zpoždění, ke kterému může dojít v síti Českého Telecomu:
Vysoká latence
nebo-li hodnota ping – navíc nedovoluje ADSL využívat ani k hraní většiny on-line her. U
většiny postižených uživatelů se latence vyšplhala v průměru k hodnotám od 400 do 800 ms,
což je pro jakékoliv využívání přípojky k hraní on-line her naprosto nevhodné. Přitom sám
ČTc ve svojí velkoobchodní nabídce uvádí toto:
– chybovost paketů v síti
společnosti Český Telecom: < 3 %
– maximální zpoždění v síti společnosti Český
Telecom: 160 ms
Mělo by se tedy jednat o maximální zpoždění, které nabere
ping na jedné cestě, na úseku který patří ČTc. Koncový uživatel naměří v rámci svého pingu
dvě takováto zpoždění (tam a zpět), plus další zpoždění připadající na průchod skrz síť
ISP. Pokud koncový uživatel naměří ping třeba 600 až 800 ms a bude to reklamovat u
Telecomu, ten zcela určitě bude tvrdit, že v jeho části sítě je vše v pořádku a zpoždění
vzniká v síti ISP.
K dalším závažným problémům na které se snažíme upozornit,
je i otázka „garance kvality“ kterou si velmi zajímavým způsobem vysvětluje
Český Telecom už ve své velkoobchodní nabídce:
V kterém jiném státě v EU
existuje pravidlo podle kterého by se služba považovala za nekvalitní až ve chvíli kdy
dojde k 5 dennímu souvislému výpadku??? Ve státech EU už několikahodinový výpadek je
důvodem k reklamaci u nás bohužel ne!!! Není pravda, že ve světe nikdo neposkytuje garanci
kvality – například v Holandsku je minimální rychlost garantovaná na rychlosti 5 %
rychlosti deklarované – alespoň něco! U nás však poklesla v mnoha případech rychlost i pod
tuto hranici – zejména u přípojek 1024 kb/s!!! Co jiného si myslet o službě, kde v
referenční nabídce (PDF) je např.
následující věta: “Při nepřetržité poruše delší než 5 kalendářních dní (5x24hodin od
okamžiku nahlášení poruchy na Poruchovou službu) společnost ČESKÝ TELECOM vrátí
Poskytovateli adekvátní část měsíční ceny za dobu trvání poruchy.“ Jinými slovy:
nefunguje vám Internet čtyři dny, pak vám hodinu funguje, pak zas čtyři dny
nikoliv? Máte smůlu, Telecom peníze nevrátí, protože se nejednalo o pětidenní
poruchu v kuse! Teoreticky tedy stačí Telecomu přenést každých 5 dní jeden paket a z jeho
strany bude vše v pořádku!
Co říci na závěr? Snad jen to, že zmiňované úřady
skutečně důkladně prošetří všechny výše zmiňované skutečnosti a že se k stížnostem
uživatelů přidají i ti, kterých se to týká nejvíce – samotní alternativní
operátoři. Jsou to totiž právě oni, kdo jsou mírně řečeno
„nepřehlednou“ situací kolem ADSL nejvíce postiženi. A také bych si dovolil
vyslovit na závěr jedno přání. Moc bych si přál, abych při oslavách příštího dne
vysokorychlostního Internetu nemusel psát, žádné stížnosti ani konstatovat, že situace u
nás je nadále kritická. Tak rád bych napsal, článek o tom, že počet přípojek v ČR
překročil 100 tisíc a všichni uživatelé ADSL jsou spokojení, protože jejich připojení
„šlape“ tak jak má, mají možnost výběru z několika opravdu kvalitních variant
a jejich měsíční výdaje za Internet neruinují celý rodinný rozpočet. A ještě vzkaz pro
generálního ředitele ČTc pana Berdára – skutečně proti Vaší firmě nic nemám, jsem
Vaším velmi dobrým zákazníkem už několik let, ale bohužel na „dobrou pověst firmy
Český Telecom“ budeme mít ještě dlouho rozdílné názory.
Diskuze k článku
svata, 22. 11. 2003 (01:20):
Sice už jsem adsl zrušil i s telefonem ,ale docela by mě to zajímalo,jako bývalého hodně nasraného uživatele :)Po migraci na 512 jsem přemigroval ke konkurenci na bluetone angel a pohoda 🙂
palo, 11. 11. 2003 (21:53):
to jsem zvedav co bychom mohli cekat od Kellnera
http://ekonomika.idnes.cz/ekonomika.asp?r=ekonomika&c=A031110_232527_ekonomika_pol& ;l=1&t=A031110_232527_ekonomika_pol&r2=ekonomika
palo
Miloš, 8. 11. 2003 (23:21):
No trošku mě to připomíná komunisty lžou a lžou a lhát i budou, dokuď budou mít všecny trumfy v ruce a asi i potom. Toť klasický případ monopolu moci a "pomoci"
Petr, 3. 11. 2003 (15:22):
Ještě jsem zapomněl, všichni co se nacházíte v brně, plzni a ostravě, zkuste firmu http://www.bluetone.cz internet za super ceny a dá se přes to i telefonovat. Funguje to na nějakém principu bezdrátu. Podrobně jsem to nezkoumal.
Petr, 3. 11. 2003 (15:18):
Je to tak, když mi to před zapnutím agregace běželo max 390 někdy při dobrých povětrnostních podmínkách i 420kbit tak by člověk řekl že je to s agregací. Teď to běží max 290kbit ale tak normál je mezi 100 – 200. Tak ať žije vysokorychlostní internet.
A je to prach sprosté klamání zákazníka, protože 512kbit/s nikdo nikdy neviděl a po agragaci už ani neuvidí a bude rád když mu to poběží aspoň poloviční rychlostí.
tc, 31. 10. 2003 (11:51):
Pokud jsi,ale ve smlouvě kterou jsi podepsal neměl tohle napsané, popřípadě pokud ve smlouvě bylo uvedeno ceny dle současného ceníku a ten se změnil, nemusíš s tím souhlasit, protože to změnili a tys s ničím novým nesouhlasil. V každém případě přeji hodně štěstí a pevné nervy, obojí budeš potřebovat
Stanley, 31. 10. 2003 (07:28):
Brno, Nextra 512/128
rozhodl jsem se ukoncit smlouvu a malem sem mel infarkt kdyz jsem na ceniku nextry objevil:
deinstalace koncoveho zarizeni 1600,-
vraceni koncoveho zarizeni 1600,-
po 5 minutach zuriveho mlaceni hlavou o zed v domeni ze zaplatim 3200,- + DPH jen za ukonceni smlouvy jsem zavolal na infolinku nextry abych to overil. slecna se dusovala ze me oskubou jen o 1600,- takze ted s hruzou cekam jestli to bude pravda.
rad bych se zeptal jestli nahodou nekdo nevi jestli tyto udaje byly na ceniku i pred zmenou ceniku ze dne tusim ze 15.9.?
zaroven bych timto chtel upozornit, ze tragedie adsl nekonci mizernou kvalitou sluzby, ale spanile pokracuje az do sameho konce, kdy nestastny uzivatel zacvaka tucne "odstupne"
v pripade zajmu mohu informaovat jak to pokracuje, muj mail je jen s jednim "a" ve slove atlas, davam to tam jen kvuli ochrane pred spamem.
malina, 30. 10. 2003 (20:52):
já vím jen že telekom má zatím 49%Eurotelu a příští rok koupí zbytek(100%):(eurotel má taky myslím nakoupený nějaký akcie telekomu?tak či tak ruce pryč od telekomu a radši aj od eurotelu:(
tc, 30. 10. 2003 (15:28):
telekom a Eurotel jsou dceřiné firmy nebo možná dokonce víc. Mám pocit že se navzájem částečně vlastní nebo tak něco
Uživatel, 30. 10. 2003 (09:32):
Diky :-), alespon se neco deje … Bylo by možné zde uvést, jaké lhůty mají úřady na vyřízení vaší stížnosti ?
malina, 29. 10. 2003 (18:46):
Telekom přece koupí Eurotel,to bude teprve monopol na internet!
Znechucený uživatel ADSL, 28. 10. 2003 (00:57):
V návalu zlosti a znechucení posledních 14ti agregovaných dní jsem zapomněl napsat, že jsem asi tak jako většina uživatelů ADSL považoval situaci před zapnutím agregace samozřejmě za již agregovanou – a snad i logicky když máte všude uváděných 512/128 a maximálně to jede 460/100 a před migrací 102 z uváděných 128. To by potom taky třeba Škodovka mohla označovat tříválcovou Fabii 1.2htp jako "Fabii V6 3.0 16V".
Martin, 28. 10. 2003 (00:42):
Jako uživatel ADSL služby velmi oceňuji iniciativu ZUI. Jsem již 5 měsíců uživatelem ADSL a za celou dobu jsem byl vždy zaskočen činy ČT, zapnutím agregace. Mám přípojku 192/64 kbps a vždy po zapnutí agregace se linka stala nepoužitelnou (19-40 kbps), jinak linka funguje na 155 kbps. Koncem minulého týdne jsem byl přemigrován na 512/128. migrace problém s rychlostí vyřešila nebo alespoň polepšila, nyní efektivně chodí na 420 kbps. Do příkladu uvedeného z Anglie nám ještě kousek chybí, ale kdyby tato rychlost zůstala ráčit zachována! Přeji každému uživateli, aby mu jeho ADSL stejných parametrů běhalo alespoň takto, pokud možno ještě lépe.
Zcela se připojuji a ztotožňuji s názory autora/ů článků, že ČT nás klamal celé léto (a pak školoval zapnutím agregace), zavedení datového limitu není žádným zajištěním spravedlivého přístupu pro všechy, ale prach obyčejnou sposťárnou a zlodějinou!! Pravdou je, že kdybych se rozhodoval pro připojení k internetu dnes, asi bych velmi uvažoval o některé z nabídek Českých radiokomunikací, rýsuje se další možnost (tentokrát téměř pro všechny)m a to internet od Eurotelu na bázi dřívější analogové mobilní sítě na 450 MHz (viz http://www.mobil.cz). Takže dnešnímu broadband day aneb slušnému a rychlému internetu i v České republice – zdar aneb stahuj alespoň 50 kB/sec!
Miloslav Sova, 28. 10. 2003 (00:32):
Mohu vám poradit pouze jediné:-)
Podívejte se jak vypadají naše stížnosti v sekci důležité dokumenty a něco podobného doplněné o konkrétní měření na vaší lince zašlite také na UOHS,ČTÚ a Živnostenský úřad. Do výsledku měření nezapomeňte napsat všechny vaše údaje – variantu ADSL co využíváte, vaše jméno, adresu a hlavně telefonní číslo přípojky na které to ADSL běží:-)S pozdravem Sova
Znechucený uživatel ADSL, 28. 10. 2003 (00:27):
Dobrý článek, děkujeme za stížnosti a vůbec že někdo něco v této věci koná. Sám mám ADSL 512/128 od Nextry, reálná rychlost od 15.10. je asi kolem 30 až 40Kbps max. Stránky se načítají bez obrázků, na FTP se vůbec nedostanu, ICQ se připojí cca. po 4 minutách, ping je kolem 600 – 1200 ms!!!! Operátor Nextra kterému za tuto bombu na kterou jsem čekal od objednání 4! měsíce, kterému díky migraci internet totálně nefungoval v kuse 7 dní bez předchozího upozornění a kterému sypu každý měsíc 1.600,- se chová stejně jako Telecom rozuměj: "je mu zákazník u prdele" – se ani neobtěžuje odpovídat na maily nebo konkrétně odpovědět na Hot-line co se děje a zda je to konečný stav a do kdy to míní vyřešit. Smlouvu jsem zrušil, tak jako několik lidí z mého okolí, a velmi lituji toho dne kdy jsem se rozhodl pro ADSL a Nextru. O takovou luxusní službu opravdu nestojím. A věřte mi, že řeči mluvčího Telecomu Crhy, že rychlost po agregaci klesla v průměru o 1% a Telecom nemíní reflektovat na nějaké bájné skřeky několika uživatelů v diskuzních fórech v několika fórech na internetu – tak to už je hodně velká arogance!