Tisková zpráva SOS ze dne 5. května 2005
Podle vyjádření Českého telekomunikačního úřadu Český Telecom nemusí rušit stávající cenové programy. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky doporučuje všem uživatelům, aby si spočítali, zda je pro ně nový cenový program výhodnější, a jinak svůj stávající neměnili. Právo Českého Telecomu na avizované převedení všech uživatelů na nový program je sporné.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) si vyžádalo stanovisko od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) k povinnosti zrušit stávající cenové programy Českého Telecomu (ČTc). Ačkoliv Český Telecom ve své tiskové zprávě odůvodňuje zrušení současných cenových programů právě rozhodnutím ČTÚ, ten tvrdí opak. Z vyjádření Ing. Miluše Ševerové, ředitelky odboru ekonomické regulace Českého telekomunikačního úřadu citujeme: „Cenovým rozhodnutím č. 01/2005 Úřad nezrušil stávající cenové plány poskytované společností ČESKÝ TELECOM, a.s. a ani nenařídil ČESKÉMU TELECOMU, a.s., aby začal poskytovat novou strukturu cenových plánů a všechny účastníky převáděl na nové cenové programy. Postup, který zvolil ČESKÝ TELECOM, a.s., je zcela na jeho obchodním a strategickém rozhodnutí…“.
SOS spotřebitelům proto doporučuje, aby pečlivě zvážili, zda je pro ně nový cenový program opravdu výhodnější a až na základě této analýzy přistoupili ke změně. Z propagační kampaně Českého Telecomu se zdá, že ČTc zavádějícím způsobem informuje spotřebitele o obsahu Cenového rozhodnutí ČTÚ tak, aby své zákazníky přiměl přistoupit na změnu produktu. „Domníváme se, že pokud ze strany ČTÚ nedošlo ke zrušení těchto cenových programů, není pro spotřebitele, kteří jsou se stávajícím cenovým programem spokojeni, důvod pro jeho změnu. Automatické převádění zákazníků ze starých cenových programů na nové by mohlo znamenat značnou nerovnováhu v právech a povinnostech smluvních stran,“ uvedla Klára Přikrylová, která se v SOS věnuje právním otázkám.
„Těm, kteří nesouhlasí se změnou cenového progamu a přesto jim podmínky budou změněny, SOS doporučuje obrátit se nejprve na ČTc a posléze na Český telekomunikační úřad,“ zdůraznil Karel Pavlík z SOS a dodal: „Z Cenového rozhodnutí ČTÚ totiž vyplývá, že účastníka, přihlášeného ke konkrétnímu cenovému plánu nesmí poskytovatel převést na jiný cenový plán bez jeho souhlasu.“
Zamýšlený postup Českého Telecomu je ve zřejmém rozporu se zaváděním nových cenových program u operátorů v mobilních sítích, kteří již dlouhodobě působí na konkurenčním trhu. Místo automatických převodů, jsou uživatelé postupně motivováni systémem dodatečných výhod ke změně cenového programu.
Sdružení Zástupci uživatelů internetu se rozhodlo pomoci uživatelům hlasových služeb ve sporu s Českým Telecomem o udržení stávajícího cenového programu.
Nastane-li některému uživateli vynucený stav, může využít služeb advokátní kanceláře JUDr. Viktora Paka.
Praha 1, Washinghtonova 17
JUDr. Viktor Pak, advokát
viktor.pak@gavlas.cz
tel.: 221 666 666, 602 245 867
odborný konzultant – Dr. Mario Švehelka
svehelka@quick.cz
tel.: 317 792 387, 777 258 669
bez konzultačního poplatku
Diskuze k článku
Václav Navrátil, 27. 5. 2005 (20:09):
Přesně tohle sdělili i mně. Paušál prakticky nezměněný, ale o šest hodi internetu v ceně míň. Naštěstí nejsem z vesnice, tak se s Telecomem loučím.
Josef Kouba, 12. 5. 2005 (23:39):
Volal jsem na info linku, kde mi bylo sděleno, že přesto stále platí, že můj tarif Internet 780, který byl pro mě relativně výhodný přestane existovat a místo toho platit víc (telefon standard + balíček 420). Jsem pěkně vytočený, bohužel jsem z venkova a žádné ADSL nebo Wi-Fi není v dosahu.