Příklad první – Žichovice a okolí
Počet uživatelů WiFi v roce 2005: 1
Počet uživatelů WiFi polovina roku 2006: 15 (v okolních obcích celkem 50)
Žichovice jsou obec nedaleko města Sušice, mají 678 trvale žijících obyvatel a svojí vlastní telefonní ústřednu. Když před více než 3 lety Telecom odstartoval komerční provoz ADSL bylo mi jasné, že do venkovských oblastí dorazí o něco později. Na první tiskové konferenci jsem byl techniky ČTc ubezpečen, že do konce roku 2005 budu určitě v Žichovicích „surfovat“ prostřednictvím vysokorychlostního ADSL. Čas běžel a když v polovině roku 2005 nic nenasvědčovalo tomu, že bych se ADSL mohl dočkat – inicioval jsem za sdružení Internet pro všechny jednání s lokálním poskytovatelem bezdrátového Internetu firmou SušiceWiFiLan. Ta v poměrně krátké době zkontaktovala starosty všech okolních obcí, zažádala o stavební povolení, postavila svůj vlastní vysílač a postupně připojila všechny obce v blízkém okolí. Na Vánoce 2005 jsem byl skutečně vysokorychlostně připojen, ne však pomocí ADSL, ale bezdrátem.
První lednový týden (přesně 4.1.2006) mě poctili návštěvou dealeři Českého Telecomu, kteří mě přesvědčovali, že ADSL již je v Žichovicích dostupné – následná konfrontace s on-line dotazníkem přímo na stránkách ČTc však jejich tvrzení nepotvrdila. A čas běžel dál. Antény pro bezdrátový Internet na střechách domů místních obyvatel pomalu ale jistě přibývaly. V polovině června 2006 online dotazník dostupnosti konečně oznámil předpokládaný termín zavedení ADSL – 14. července 2006. Podařilo se nám zjistit počet zájemců o ADSL v Žichovicích – celkem 18 (všech, kteří potvrdili v on-line dotazníku nebo telefonicky vážný zájem o ADSL). Při dopolední pravidelné cca. hodinové procházce se mi podařilo vyfotit střechy 12 zájemců o ADSL, kterým došla trpělivost a tak radši zvolili bezdrátové připojení.
Příklad druhý – Strážný
Počet uživatelů WiFi v roce 2005: 0
Počet uživatelů WiFi v roce 2006: 40
Obec Strážný v Jihočeském kraji je známá také díky nedalekému hraničnímu přechodu. Obec ze všech stran obklopená lesy má pouhých 397 stálých obyvatel a rovněž svojí vlastní telefonní ústřednu. Až donedávna zde bylo jediné možné připojení pomocí dial-upu nebo GPRS. Zde nikdo obyvatelům ADSL nesliboval a díky hornatému terénu se Strážný ocitl i mimo zájem bezdrátových poskytovatelů Internetu. Již počátkem roku 2005 se tuto neutěšenou situaci rozhodli místní pokrokovější obyvatelé řešit, ale narazili na obrovské technické problémy s přísunem dostatečně rychlé konektivity.
Po vyřešení odpovědi na otázku „kudy?“ se objevil další problém „od koho a za kolik?“. Cena konektivity totiž není ve všech lokalitách stejná a její doprava na určené místo také něco stojí. Navíc cena narůstá nejen o pronájem místa na stožárech, ale také v závislosti na výšce ve které je anténa na stožáru umístěná. V konečném důsledku může být dopravená konektivita natolik drahá, že ani obvyklých 20 zájemců jí při všeobecně akceptovatelné ceně 500 Kč měsíčně nedokáže zaplatit.
S pomoci obecního úřadu se však nově založenému občanskému sdružení podařilo všechny problémy překonat, s výstavbou sítě významnou měrou pomohli právě provozovatelé sítě SušiceWiFiLan a konektivitu dodal pro změnu významný jihočeský poskytovatel internetu – TERMS a.s. Přesně v den, kdy formulář na ověření ADSL ohlásil předpokládané datum zpuštění této technologie na 8.8.2006 byla uvedena do provozu také síť Strážný.NET. Po měsíci provozu má již 40 spokojených uživatelů a pár jich na připojení ještě čeká.
Hlavní přípojný bod sítě Strážný.NET a montáž antén na stožár T-Mobilu. Každý metr směrem nahoru něco stojí 🙁
Telefónica O2 a stovky malých ale nebezpečných konkurentů
Většina odborníků z oboru telekomunikací zastává názor, že WiFi v ČR je jakousi „abnormalitou“ a bezdrát nemůže a nikdy nebude moci konkurovat klasickému drátovému připojení. Bohužel jsou to už 3 roky od zavedení ADSL v ČR a bezdrátové připojení stejně jako v roce 2005 i v tomto roce roste opravdu raketovým tempem. I po nedávném zrychlení ADSL tarifů dokáže bezdrát konkurovat nejen rychlostí, ale především nízkou cenou a často bezlimitním přenosem dat. Navíc větší poskytovatelé již dávno nevyužívají pouze bezlicenčním pásmo 2,4 GHz a 5 GHz, ale celou řadu jiných licencovaných pásem a pro páteřní sítě také optiku. V nejbližší době by masivní rozvoj bezdrátových sítí mohla Telefónica O2 zabrzdit snad jen představením „holého ADSL“ bez nutnosti připlácet za telefonní tarif a odstraněním datových limitů nebo FUP. Bezdrátové technologie čeká podobně jako jiné druhy připojení přirozený vývoj, takže těžko někdo může odhadnout čím nás v příštích letech ještě překvapí.
Na úplný závěr bych si dovolil opět upozornit na stále rostoucí počet bezdrátových sítí v naší databázi na serveru Internet pro všechny. V současné době obsahuje 648 bezdrátových poskytovatelů a 4363 pokrytých obcí. Další desítky sítí však čekají na schválení a stejné množství provádí aktualizaci svých údajů – takže pokrytí a počet připojených uživatelů velmi dynamicky přibývá.
Diskuze k článku
-, 29. 11. 2010 (21:18):
http://www.snadnejiunas.cz
thrueman, 26. 9. 2007 (16:19):
Uroven elmag. pole klesa se ctvercem vzdalenosti, v bezprostredni blizkosti dokonce s 3ti mocninou, takze mobil u ucha je daleko vic nebezpecny nez WiFi antena, i kdyby mely obe zarizeni stejny vykon. Jakoze nemaji, protoze vykon WiFi je o rad nizsi.
thrueman, 26. 9. 2007 (16:15):
Staci znat vzorec vypocet pro energie vlny, nebo pripadne pro efektivne vyzareny vykon. Zisk anteny + vykon vysilace = ERP(efective radiated power), tedy o co nizsi zisk anteny o to vetsi vykon vysilace abych docil stejneho ERP a plati to samozrejme i obracene, tedy cim vyssi zisk anteny, tim mensi vykon potrebuji pro vytvoreni stejneho ERP.
Abbik, 21. 9. 2007 (12:17):
zas jenom problem v tom ze je plnej Dslam na ustredne a TO2 se nevyplati kvuli par zakaznikum davat dalsi proto vas soused ma adsl a vy ne….. sice vas to zajimat nemusi ale proste to tak je
Abbik, 21. 9. 2007 (11:50):
obavam se ze s tebou nesouhlasim. ADSL neni spatna technologie jaksi tady evidentne mnozi mysli. Hlavni problem ADSL je to ze tady v CR mame vetsinu linek ktere jsou 20 let stare a neudrzovane a prezprisernym utlumem. To ze muzou bejt 3000m a vice od ustredny ani nemluvim pred cca rokem vam nikdo nedokazal zridit ADSl na lince ktera byla dal jak 3.7Km od ustredy ted na takovyhle lince obcas dokazem zridit i 2048/256. Proste to jak sluzba funguje(odezva stabilita rychlost) jsou ovlivneny a to velmi zasadne stavem linky.
Jan Karasek, 9. 8. 2007 (16:31):
kolik mas ping v CS ??
MiF, 16. 6. 2007 (02:50):
Už 12.07.06 15:45 jsem tu něco psal o spokojenosti s "kyslíkem". Dnes mám (stále bez výpadků) dvojnásobný download a o polovinu vyšší FUP. Ta by mohla být ještě vyšší, ale pořád se tam vejdeme i s holkou, která si se stahováním a FUPkou zrovna hlavu nedělá. Vzhledem k nastavení hlasový služby se nám i přes doporučení známých zatím nevyplácí odchod třeba k ČRa (stejná rychlost), protože se nám cena drží pořád stejně vysoko.
Když tu ale "frčí" wifiny, musím si přiložit svoje polínko i já:
Bořanovice (kraj Prahy) – můj kamarád měl problém s dvěma PC. Pomohl jsem mu je vyladit, odvirovat, atd. Při stahování databází do programů (AdAware, SpyBotSD, atd…) se najednou zastavil net… Ne že bych nevěděl, co dělám, ale teprve kontrola druhého (již hotového) PC mi ukázala, že nejde VŮBEC. I když mi tvrdil, že se to stává vyjímečně, pro mě je nepřijatelné už jen to, že se to vůbec STÁVÁ.
Od r. 2003, kdy jsem z vytáčenýho přešel na ADSL u (tenkrát ještě) ČTc, jsem neměl jediný výpadek kromě momentu, kdy u nás v domě odešla stará ústředna.
Všechny ty oslavný řeči o wifinách neplatí globálně, stejně jako neplatí plošně nadávky na O2. Díky zálibě v HW PC jsem měl možnost pár wifin poznat na vlastní kůži v Praze i okolí.
Pánové a dámy…NIC MOC, zlatý ADSL.
(Perlička: ve městě ODRY mají známí na wifce Down okolo 730 kbps a Upload okolo 3450 kbps… prostě to mají naopak!)
Pokud ale jiná možnost není, zaplať bůh za wifinu. ;o)
Harry, 8. 4. 2007 (16:01):
souhlasim ale porad ta nedostupnost ADSL mimo vetsi mesta
PePa, 5. 4. 2007 (11:37):
Co http://www.lbcfree.net ?
Brundibár, 1. 3. 2007 (05:05):
Obecně pochopitelně platí, že kabel (a optický zvlášť) je lepší než WiFi. Pouze Telefonica ale dokáže ADSL implementovat takovým způsobem, že finální technické parametry WiFi pro zákazníka jsou lepší. A že to je výkon ve světě zcela ojedinělý, je myslím více než zřejmé.
Dramenbejs, 26. 1. 2007 (12:20):
O2 a T-m telefony vysílají s výkonem 1W, Vodafone 2W.
antikyslik, 20. 1. 2007 (18:55):
Souhlasim s tim, ze cena neni vsechno. Sam jsem tvrde narazil na Telecomackou aroganci a pohrdani zakaznikem (byl by to dlouhy pribeh, i kdyz poucny). Bylo to jeste v dobe pred ADSL, kdy jsem jen telefonoval a skripal zuby u vytaceneho pripojeni (z prace jsem byl zvykly na kabel). Pak jsem se prestehoval asi 1km od hranic Prahy a ouha, neslo ani prelozit telefonni linku z duvodu nedostatecne mistni kapacity. Tak jsem si podal zadost a cekal. Internet jsem potreboval, a proto jsem jako po provizornim reseni sahnul po mistni wifi, i kdyz jsem bezdratu moc neveril. Po roce a pul spokojeneho uzivani jsem se byl osobne zeptat u telecomu, jak to vypada s pevnou linkou – a nevypadalo to nijak. Telecomu jsem dal (doufam) navzdy sbohem. Myslim, ze kdyby Telefonica tusila, jakou kupuje firemni image, vyzadala by si 50% slevu. Radil bych vsechny lidi vyhazet a zacit nanovo, vychcanost (skvele nabidky Telecomu me nechavaly chladnym od te doby, co jsem v kazde z nich nasel nejake "…, ale") a aroganci ma tahle instituce v krvi…
Honza, 15. 1. 2007 (11:02):
Plně souhlasím s výše uvedeným článkem.I já bydlím v okrajové části Liberece,ale co se týče internetu,tak si myslím,že bydlím na severním pólu.O2 jsou největší podvodníci,jací tady na trhu byli.Celá rodina jsme měli u nich i mobily,ale radši už měmíme operátora,kterému stojíme alespoň za to,aby se za chyby omluvil a ne jako nafoukanci z O2,kteří si z lidí dělají jenom srandu.Již nikdy více O2.
Jonny156, 14. 1. 2007 (20:49):
Lidi potřeboval bych poradit kde mam koupity parabolu s hrníčkovým ozaovačem samořejmě že oválnou v celku.
martin, 14. 1. 2007 (00:52):
Vážená televize
objednal jsem si službu internet expres 512 u telecomu (telefonica) v domění že přeci jenom se změnou majitele se také změní jejich chování vůči zákazníkům-ale bohužel.
Od asi 20,12,2006 neustále volám všude možně na všechny možný a nemožný linky telefoniky a nikam to nevede.Přitom po nich chci pouze slovy DVĚ věci!! Zvýšit rychlost na 2048 a aby mi fungovala aplikace moje konto ,která je nefunkční po celou dobu co mám jejich připojení-službu -nemám možnost si cokoliv objednat -cokoliv změnit. Nebo aby mi odblokovali tzv. FUP ,že si ty data zaplatím ale do doby než mi navýší rychlos aby to běželo aspoň tou rychlostí 512
Komunikace s nimi probíhá následovně:
obchodní oddělení:
my Vám nemůžeme pomoci -my nevíme -ono to neprošlo systémem- to my nemůžeme atd. bla bla bla my Vás přepojíme na technickou podporu :
My nevíme -nemůžeme -to nejde bla bla bla
Prostě stejné jako když se dovoláte do ústavu pro mentálně postižené- už nevím co dál zrušit smlouvu? odstoupit od smlouvy? (internet potřebuji) pustit jim do zásuvky 10 000 voltů aby se jim v ústředně rozsvítilo?? a navíc jejich reklama ve Vaší televizi je po "mých" skušenostech s nimi normální prasečina a klamání zákazníka.posílám Vám přihlašovací údaje aby jste si mohli sami ověřit že je to opravdu tak:
Moje konto: L.iol.cz heslo:0
Dále Vám posílám záznam hovoru se zákaznickou linkou z 13,01,2007 v 10.00hod.(mob.tel.sony ercson 800i formát amr)
s úctou
prostě seru a celej telekom
oli, 26. 11. 2006 (09:54):
df zu te anna j. pp com. olikolimoli
eukubus, 25. 11. 2006 (22:54):
Kdokoli kdo je z Nachodska a chce rychly internet a nemuze mit adsl tak k firme Nacho.net nechodte. Konrat a jeho banda sou hajzli nejenom ze kdyz vam daji vyssi rychlost nez si platite (i treba na 5 sec) tak vas nejmene na 3 dny omezi, tak ze se Vam Seznam.cz nacte za 3 min!!! uz se tesim na adsl nebo cdma jinak budu muset k astre na sat. Vas nespokojeny user
Karel, 6. 10. 2006 (18:06):
Již mnozí se vyjadřovali k WiFi. Jsme také z vesnice a máme tu tři poskytovatele, takže slušná konkurence. ADSL k nám dorazilo letos začátkem roku. Ale to již dva roky používám bezdrát. Nejsem zaujatý proti nikomu, ale i moji rodiče důchodci se díky slušným cenám rozhodli pro Internet a odhlásili pevnou linku, protože jejich děti jsou chytitelné pouze na mobilech. Za ušetřený paušál z pevné linky zaplatí mobil i wifi připojení. Přes Skype můžeme mluvit i zadarmo.
krakonoš, 6. 10. 2006 (09:10):
A co řekneš na to, že specielně v Praze 7 posílá UPC svůj ,,kabelový" po wifinách 2,4 G? A nestydí se to prodávat jako plnohodnotné kabelové připojení! Namátkovým měřením jsme našli jen v malé části Holešovic osm vysílačů.
Dundee, 5. 10. 2006 (22:30):
Co to tu ctu za blaboly? Kde vazeny pane berete ty ceny? Vzdyt tu uvadite ceny az 2* vetsi. A u pokuty snad uvadite cenu pro pravnickou osobu. Proc tu taky neuvedete, ze kdyz vas CTU zmeri a je problem ze mate mesic na odstraneni zavady? To zamlcujete schvalne ?
Kolikaty rok delate u Telecomu ?
Jirka, 3. 10. 2006 (19:43):
Proč všichni zapomínáte na ADSL od radiokomunakaci (bluetone)? Má trochu menší pokrytí než O2, ale je LEVNĚJŠÍ, není tam FUP a agregace 1:20. Kvalita služby je 95 % !!!!
MiF, 30. 9. 2006 (19:32):
Hmmm… Bezva, kam se na to chodí????
Jestli jde o kabel, mám smolíka já. Jsem jediný zájemce v domě plném důchodců…
Ale protože to není ADSL, je to jaksi mimo rank, o kterém píšu.
pavlous, 23. 9. 2006 (09:59):
Proč asi Telefonica koupila naše největší operátory???Aby zajistila jejich další přibrzdění(i když to ani moc nepotřebovali) a tak vytřískala co nejvíce peněz ze stávajících technologiíí a nemusela tolik investovat.U malých sokromých poskytovatelů internetu je to právě naopak – obvykle proinvestují všechno ,jen aby přežili a nemusíme se bavit jen o WiFi.Ti,kdož mluví o kocourkově mají samozřejmě pravdu.Také provozuji několik sítí vč.WIFI,mám asi 50 spokojených zákazníků,skoro nespím a měsíčně si i vydělám – asi 3000Kč,takže ještě musím dělat druhou práci,ale líbí se mi to.Konkurence nás všechny pohání,ale O2 mi nikdy starosti nedělala,není to pro nás konkurence a nikdy nebude :).
george, 20. 9. 2006 (18:26):
To jsou uvahy. A kam se ty linky propadly? Nastupuji prece novi operatori, a Telekom zije z jejich pronajmu. To ze lide odchazeji je fakt, ale odchazeji k nekomu jinemu, kdo nabidne lepsi podminky. Takova konkurence je prece zadouci. Potom opadnou i ceny Telekomu. A to ze zvysuji pausaly by mel zarazit regulator, od toho tady je. Platit by se melo za sluzbu, a ne za pripojku. A nejspravedlivejsi je platit za prenesena data. Potom by holt ten, kdo chce porad jenom stahovat platil vice, nezli ten, ktery si pocina rozumne. Pausal to nevyresi, ten prave podporuje myslenku co nejvice jej vyuzit az zneuzit, coz je z pohledu uzivatele logicke.
george, 20. 9. 2006 (18:16):
Prejdete k Radiokomunikacim. Zadny FUP a polovicni ceny. Je jim jedno jestli mate ISDN nebo analog.
mirecekp, 17. 9. 2006 (00:19):
Zdravim autora p.Sovu sem si na fotkách našel svoji antenku co mam na balkoně v žichovicich;-) jinak vklidu nebudu se soudit za foto bez schvaleni:-DD no jinak k veci sousedka si objednala ADSL modem (internet expres) snadna instalaca zvladne to pry kazdy … ok ona ne sel sem naradu ja coby soused co se porad hrabe v PC a hle po hodine prace kdy uz me hrabalo v budce proc to nejde sem se rozhod volat linku podpory… po 15 minutovym cekani a mackani blbejch cislic a hvezdicek sem se dockal vysledku…byt ochotna slecna me pekne precetla znova navod jak to nastavit ale bez visledku… internet nikde.
Visledek? nemuzu vam pomoci predavam to na technicke oddeleni asi je zavada jinde…
Na zaver… kdyz internet v zichovicich tak od Pavla Haise(susiceWifilan).
VitaminS, 15. 9. 2006 (13:15):
mobily o moc níž nejsou – 0,9, 1,8 a 1,9 GHz
Miloslav Sova, 12. 9. 2006 (04:24):
Zdravím Krakonoši,
kdepak jste našel takové číslo, že ČTc měl kdysi 7 milionů linek??? Pokud je mi známo tak na vrcholu své slávy měl něco málo přes 3,8 milionu a dnes jich má 2,8 milionu. Tak nám tady nepleťte diskutující :-)) Zdraví Sova
krakonoš, 11. 9. 2006 (23:20):
Vybodnout se na ně a jít do wifiny.
krakonoš, 11. 9. 2006 (23:16):
Telecom měl kdysi přes 7 milionu linek a slušné výnosy. Jenže kdo má hodně, chce mít ještě víc a nakonec… Ze 7 milionů jsou necelé tři, a stále jich ubývá. Takže Telekomikům nezbývá, než zvyšovat paušální platby, čímž se odliv klientů opět zvyšuje a kruh se uzavírá. Pevné linky už jsou dnes pod hranicí rentability a lepší už to nikdy nebude. Takže kdo fandí drátům, musí počítat s tím, že paušály budou neustále stoupat a tarify se budou upravovat tak, že ve finále nikdo nezaplatí za jakoukoli drátovou službu méně, než 1.500 – 2.800 Kč /měs. vč. DPH. Telekomici skončí někde pod milionem linek a to je velmi optimistický odhad.
krakonoš, 11. 9. 2006 (23:06):
A co bys říkal tomuhle? 2048 kbps symetricky, agregace 1:1, žádný FUP, ani limity, garance 100% funkce 95% času v roce, pingy max 12 ms, freemailová schránka a webhosting, to vše za 500 Kč/ měs. vč. DPH. Za dva a půl roku ani jedno zakoktání, natož výpadek. ADSL to samozřejmě není.
krakonoš, 11. 9. 2006 (22:58):
No, kdyby ten kabel, nepatřil Telekomice, tak bys měl možná v několika vyjímečných případech pravdu.
krakonoš, 11. 9. 2006 (22:54):
Zkus to a pořiď si hodně citlivý teploměr, abys tu setinu stupně zaregistroval. A nevím, proč by ti někdo svítil do okna, nebo máš snad AP v bytě?
Jouda ze Lhoty, 8. 9. 2006 (07:41):
Tento clanek je reklamni ci PR. Rikejme tomu, jak chcete. Coz slusny web vsem ctenarum avizuje.
Jinak ale pravdive vystihuje situaci.
Na vesnicich opravdu je s pripojenim pres ADSL problem. Pokousim se pribuznemu pomoci s pripojenim na severni Morave a zkusenosti jsou stejne. Aby hanba za lzivou reklamu nepadla jen na "Kyslik", sam bydlim v Praze a pokusil jsem se vyuzit nabidky CRa na ADSL. V mape pokryti jsem nasi ulici nasel – v poradku. Kontrola pres tel.cislo – nelze sluzbu poskytnout. Tak zkousim mail – opravdu nelze poskytnout (jsme za dalsi ustrednou O2, kde CRa DSLAM nemaji a mit hned tak nebudou…). Pokusil jsem se i telefonicky vysvetlit, ze nabidka je klamava a CRa by mely zmenit mapu. DVA mesice uplynuly a mapa je stejna.
Tak co s tim?
miroslav, 2. 9. 2006 (19:34):
je to šílený a stojí to za h????
bod, 2. 9. 2006 (13:45):
No pokud někdo ani nevyčerpá limit, tak je asi s Kyslíkovým Telecomem spokojený. Když mi aler Wifinou projede tak 40 GB měsíčně, tak jsme s cenou a spokojeností úplně jinde.
Připadá mi to, jako když někteří lidé říkají, že za komoušů jim ani nepřišlo, že jsou tady za dráty, stejně by nikam nejezdili. Na takové jedince se tehdy taky nemusel uplatňovat komoušský hraniční "FUP" – tedy střelba při nedovoleném překročení hranice.
Já jsem z těch, co mi hranice vadí. Volím svobodu. A ta je právě někde úplně jinde než u Kyslíků.
bod, 2. 9. 2006 (13:38):
Nejpodstatnější nejsou ceny – ale chování Kyslíkového Telecomu.
Už dávno jsem vyhodil z bytu pevné připojení. V době výhrůžek, že mě znovupřipojení telefonu bude stát 3900,-. Dnes musím asi 5x ročně vyhazovat ze dveří jejich dealery s nabídkou téhož zdarma.
Situace se opakuje. ADSL leckde nedostupné, u nás sice dostupné, ale ta cena a FUP! Teprve až budou mít všichni Wifiny, přilezou po kolenou a budou to nabízet za normální cenu bez FUPu.
Dovoluji si tvrdit, že manažerům Kyslíkového Telecomu bych ke správě nedal ani rezavou traverzu, natož velkou firmu. Jsou to hovada – jak už mnohokrát prokázali. Finanční politikou nadobro odradili většinu Čechů. Teď bych od nich už nikdy nevzal ADSL ani v případě opravdu levného poskytování, radši budu jinde platit třeba dvojnásobek. Člověk se nemá stát závislým na hovadech ani za cenu peněz.
ka-spel, 29. 8. 2006 (15:15):
2 nospam: po zakoupení zařízení (cca 1.110,- Kč)…K zařízení mám osvědčení ČTÚ a homologaci o provozu na území ČR, tudíž je mi jedno, co z toho leze, za to ručí výrobce..
To co z toho leze by vám rozhodně jedno být nemělo. S ohledem na uváděnou cenu zařízení se musí jednat o absolutní šmejd. Osvědčení ČTÚ a homologace má každé prodávané wifi zařízení. Bez možnosti regulace (to co máte ji rozhodně mít nemůže) a kvalitní směrové antény (plná parabola) tak jen nesmyslně zarušujete okolí a koledujete si o tučnou pokutu. To nepíši jako propagátor ADSL, ale jako člen freenetu, které prostě lidi na taková zařízení nepřipojí, narozdíl od zlatokopů, kterým je to jedno. Takže když už zařízení, tak Asus WL500 (od 2500,-) nebo PCI karta zCom a plná parabola s hrníčkovým ozařovačem za od 1500-2000).