Připojení v každé druhé obci?
Celý proces přechodu na novou verzi provázelo a samozřejmě neustále provází aktualizování údajů od poskytovatelů připojení. Od uvedení nové databáze bezdrátových sítí jsme aktualizovali kompletní údaje od 213 poskytovatelů a dalších 101 nových poskytovatelů bylo založeno. To je ale jen začátek, podíváme-li se na monitorované bezdrátové sítě z celorepublikového pohledu, získáme následující čísla:
Počet obcí | Počet částí obcí | Obce s nabídkou WiFi | Části obcí s nabídkou WiFi | |
Jihočeský kraj | 623 | 1974 | 184(29,5%) | 273(13,8%) |
Jihomoravský kraj | 672 | 871 | 388(57,7%) | 504(57,9%) |
Karlovarský kraj | 132 | 516 | 44(33,3%) | 65(12,6%) |
Královéhradecký kraj | 448 | 1073 | 281(62,7%) | 465(43,3%) |
Liberecký kraj | 215 | 763 | 101(47,0%) | 170(22,3%) |
Moravskoslezský kraj | 299 | 636 | 173(57,9%) | 304(47,8%) |
Olomoucký kraj | 397 | 755 | 257(64,7%) | 386(51,1%) |
Pardubický kraj | 452 | 992 | 293(64,8%) | 453(45,7%) |
Plzeňský kraj | 501 | 1544 | 200(39,9%) | 289(18,7%) |
Praha | 1 | 146 | 1(100%) | 126(86,3%) |
Středočeský kraj | 1146 | 2781 | 514(44,9%) | 741(26,6%) |
Ústecký kraj | 354 | 1139 | 146(41,2%) | 242(21,2%) |
Vysočina | 704 | 1443 | 215(30,5%) | 284(19,7%) |
Zlínský kraj | 304 | 438 | 173(56,9%) | 238(54,3%) |
6248 | 15071 | 2970(47,5%) | 4540(30,1%) |
Tabulka č.1: obce a jejich části
V naší vlasti je tedy 6248 obcí, které dále tvoří 15071 částí obcí. Internet pro všechny má ve své databázi téměř 670 poskytovatelů bezdrátového internetu kteří nabízejí připojení v 2970 obcích, respektive v 4540 částech obcí viz tabulka 1. Tabulka ukazuje i podíly těchto čísel v jednotlivých krajích včetně procentuelního vyjádření. Pro ještě lepší názornost je uveden i graf č.1, ze kterého je nejlépe patrné, které regiony jsou více či méně zmapované. Skutečně je nutné použít slova zmapované, protože výše uvedená čísla nejsou zdaleka konečná. Ostatně, nejlépe to dokazuje přírůstek za poslední dva měsíce, znázorněný grafem č.2.
Graf č.1: podíl obcí s nabídkou bezdrátového připojení v krajích
Graf č.2: ukázka růstu monitorovaných částí obcí s připojením
Na cestě za pravdou
Jestliže jsem v předchozí kapitole zmínil počty obcí a jejich částí, ať už celkově, nebo jen ty u kterých známe možnost připojení, musím nyní připojit vysvětlení. Většina čtenářů asi nebude mít problém s hodnotami týkající se počtu obcí. Zde se skutečné závažnějších pochybení nedopouštíme, pokud tvrdíme, že v současné době známe 47,5% z celkového počtu 15071 obcí ve kterých někdo nabízí bezdrátové připojení. Nelze však vůbec spekulovat o nějakém plošném pokrytí, v řadě případů bývá pokrytá celá obec, ale stejně tam se může jednat třeba jen o dvě ulice.
A jak je to s hodnotami u částí obcí? Z historických důvodů jsme byli donuceni pojmout celou problematiku mapování wifi sítí tak trochu z opačného konce. Jinými slovy, pokud poskytovatel tvrdí že nabízí připojení například v obci Vlašim, bylo by korektní označit tímto připojením i všechny její části (Bolina, Domašín, Hrazená Lhota, Nesperská Lhota, Polánka, Vlašim, Znosim)? Asi ne. Proto je nutné, dívat se na naší databázi z tohoto pohledu. Na cestě za pravdou bude tedy potřeba zavést ještě pár vylepšení a přestože staré známé WiFi je pomalu na konci svých možností, tak poslední vývoj v oblasti bezdrátového připojení nám jasně ukazuje že pokračovat v této cestě má stále smysl.
Diskuze k článku
Carolus, 2. 12. 2006 (01:16):
Dík za příspěvek do diskuze.Těší mě,že se také občas najde někdo kdo ví o čem mluví.
Trotlík, 20. 10. 2006 (18:49):
Bohuslave!Tohle se neříká.Až tě čapnou,pak uvidíš !Když ptáčky lapají,hezky jim zpívají.
Trotlík, 20. 10. 2006 (18:42):
Nepřeju nikomu potíže s modemem od ČT nyní Telefoniky,jako mám já.Zakoupený modem už jsem měl v opravě,potíže přetrvávají,rychlost čím dál menší a problémy neřeší.S Telefonikou jako poskytovatelem končím!
VitaminS, 19. 10. 2006 (14:47):
Sundejte si z baráku všechny antény a přestante používat mobil, protože ten vyzařuje mnohem víc než nějaká směrová wifi anténa na střeše. Jiným řešením ochrany před bleskem, je instalace bleskosvodů, jejich pravidelné revize a uzemnění antén na bleskosvod.
VitaminS, 19. 10. 2006 (14:43):
nevím, jak wifi anténa uzemněná na hromosvod a připojená přes bleskojistku zvyšuje riziko požáru? Kdyby to tak bylo, tak by nebyli všude po zdích a střechách TV a SAT antény
krakonoš, 2. 10. 2006 (11:04):
Nechme je být. Když se jim Telekomický internet líbí, ať si u něj klidně zůstanou. Je otázka, co budou říkat za rok, až Telekomikům uteče mnoho dalších lidí a oni pak budou ti, kteří budou zvýšenými poplatky platit za ty uteklé. Od května příštího roku už totiž nebudou Telekomici moci sanovat propad provozu pevných linek ze zisků mobilů, což bude v praxi znamenat několikanásobné zvýšení paušálních poplatků. Co to pro zákazníky bude znamenat, ať si každý domyslí sám, mne se to totiž absolutně netýká.
Charlie Rivolo, 10. 9. 2006 (23:14):
Čím více čtu na internetu zamyšlení nad bezdrátovým internetem v naší zemi (hlavně ta negativní),tím více mi chybí absence několika základních myšlenek.Ano WiFi je zde dnes rozšířené více než bývá jinde zvykem a to díky neschopnosti či arogantní ziskuchtivosti operátorských molochů a to jest kapitola sama pro sebe..Od objevu rádiových vln se jejich uživatelé rozdělili na dvě zásadní skupiny- 1)profesionály(Armáda,Stát,Firmy,Doprava atd) a 2)Radioamatéry! Radio-Amatérům vždy byla a jsou vyhražena z ohromné plejády kmitočtových pásem především"plívová" pásma v dost omezeném množství a výkonu a to z důvodů politických,vojenských,ekonomických a dalších..Přes tento fakt se neštítily a neštítí do těchto pásem vstupovat a přisvojovat si je podnikající subjekty s cílem vydělat i na tom mále ponechaném pro "svobodnou" komunikaci mezi odbornými fandy a nadšenci..Díky tomuto je možné slýchat pseudonázory"zklamaných" uživatelů různých "sítí"..Jejich nářky jsou však důkazem zaslepenosti a nepochopení skutečného stavu věcí..Možná špatně, ale nedá mi to srovnat se situací v pásmu CB 27MHz.Zde se po pádu komunistického režimu ustoupilo od pojetí,že vlastnit rádiový vysílač je horší než vlastnit zbraň. Najednou bylo konkrétně toto pásmo zahlceno množstvím lídí a firem co zde provozovali své živnosti.S příchodem mobilních operátorů se však toto pásmo vyčistilo a dnes je na tom o mnoho lépe, než bylo dříve!Osvobodilo se od "podnikavců". A s WiFi je to stejné.Tato technologie je určena pro komunitní malé sítě s omezeným dosahem a ne jako zdroj zisku pro přeprodávače konektivity do Internetu!WiFi síť je určena pro spojení v LAN a v této LAN je samozřejmě možné mít i sdílené připojení k Internetu.Měřítkem tedy budiž spojení PC navzájem a sdílení internetu.Opravdový profesionál používá profi pásma!Mimochodem, drtivá většina firem poskytující pouze připojení k internetu na bázi WiFi porušuje limity-stačí se podívat na jejich anténní systémy.Fandím operátorům,aby konečně rozjeli nějaké technicky i ekonomicky solidní připojení lidí k internetu!jedině tak, se WiFi stane tím,čím má doopravdy být – radioamatérským spojením mezi lidmi….
mim, 10. 8. 2006 (13:18):
:-)))
Dr. No, 7. 8. 2006 (12:50):
MUHEHE. Tak jestli tohle byl sarkasmus tak blahopreji, dlouho jsem se tak nepobavil…obzvlast ty procenta se povedli…o infarktu z rychleho naskakovani "veveve" (zrejme vam nekdo ukradl klavesu "w") stranek nemluve…uz to vidim ve zpravach – Prvni obet rychleho internetu. Poskytovatel zalovan za nebezpecnou rychlost pripojeni :o))) No a pokud jste to fakt myslel vazne tak je to tragikomicke. :o/
Josef, 5. 8. 2006 (16:11):
Měl jsem dnes nevalnou náladu. Po přečtení diskuze, hlavně pohádky o Karkulce se mi nálada rapidně zlepšila, pač mám rád inteligentní špičkování. Jinak příspěvek spokojeně píši přes WI-FI, telefonuji pře VoIP a pan Kraus by se již s O2 Can do mohl taktéž uvolnit. A pro pana Jaroslava (i když si myslím, že i on to psal z recese): Nebojte se, pokrok WI-FI přijde i k Vám. Čao.
neo, 5. 8. 2006 (10:42):
Zajímalo by mě, na čem se výše probíraní pánové naučili psát takové krásné, lahodně znějící a jazykově vypilované ódy? Že by slohovky o Gottwaldovi? Kdyby toto byly stránky o náboženství, tak si řeknu: "je hele, jehovisti naháněj ovečky!"
Magic, 4. 8. 2006 (14:48):
Jedine co telekomu nemuzu uprit, je ze naverbovali Krause. To byl skvely marketingovy trik na tupe stado.
Kdo se snazi tomu rochu rozumet tak do ADSL nejde. Asi tak
P.S. Znam lidi co odesli od ADSL zpatky k wifi. :)))
alcat, 3. 8. 2006 (22:38):
A jak si na tu svou diskuzi oba přivstali…
sam, 3. 8. 2006 (17:22):
opravuji: vlk ji nesežral – sežral ji pan Kraus i s modemem za 1Kč.
error, 3. 8. 2006 (13:19):
Do držky nechcete? LOL
Kristián Nočník, 2. 8. 2006 (19:13):
Vřele souhlasím s pány Jaroslavem a Bohuslavem. Já na venkově nebydlím, ale všude kolem nás jsou vysové budovy, které brání takzvanému signálu "wifi" proniknutí do našeho domu. Navíc jsem se trochu pídil po informacích o tomto způsobu připojení k internetu a dozvěděl jsem se, že kromě nebezpečí úderu blesku (pravděpodobnost zvýšena o 74,5 % oproti budově bez připojení "wifi") zde také hrozí zvýšené nebezpečí vzniku rakoviny u osob, trvale bydlících v takovéto budově (pravděpodobnost zvýšena o 113,8 %), přechodně zde bydlících (zvýšení o 89,1 %) a dokonce u osob pravidelně procházejících po chodníku před takovou budovou po cestě do práce nebo do školy (pravděpodobnost vzniku rakoviny mozku a hýžďových svalů zvýšena dokonce o 247,6 %!!!). Následně musím zmínit další podstatné zdravotní důvody pro věrnost "vytáčeného" připojení od SPT Telekomu – mnohokrát jsem se při pohodovém čekání na zobrazení požadované tzv "vévévé" stránky přistihl, že jsem upadl v blahodárný a životu prospěšný spánek – který u rychlejšího připojení byl jistě daleko rychleji přerušován. Nicméně jakožto horlivý zastánce technických novinek jsem se byl u známých na ten internet přes "wifi" podívat. No a čekalo mě další nepříjemné překvapení – "vévévé" stránky na mne vyskakovaly na obrazovce takovou rychlostí, že jsem se vždycky lekl – čili varuji věci neznalé uživatele, kteří si bez důkladného vyzkoušení pořizují tyhle novoty, že zde hrozí akutní nebezpečí infarktu. No a pokud by snad někdo trval na tomto "zbrklointernetu", tak jsme se s mnohými známými shodli v tom, že bychom si pořídili jedině internet od pana Krause – je to přece jenom důkladný drátový internet přes telefon, který všichni známe. No a důležitý důvod pro tohle "ASDL" je samozřejmě ten, že člověku zůstane doma ten starý známý telefonní přístroj. Všichni si vzpomínáme, když ještě skoro nikde nebyl, jak jsme na něj toužebně čekali i několik let a teď bychom ho měli zradit? To v žádném případě – musel bych se do konce života stydět!!!
Karel, 2. 8. 2006 (17:17):
Koukam, ze jste asi trosku mimo misu.
1. antena vubec nemusi byt na strese
2. kdyz uz mate antenu na strese na televizi, tak proc tam nedat dalsi
3. technologie WiFi neni mozna tak spolehliva jak ADSL, ale cenova politika a chovani CT tuto malou drobnost urcite vyvazi
4. WiFi na 5GHz je velmi spolehlive
5. jakou mate rychlost? jake mate limity?
6. proc nemit cely den cca 20Mb/s- to asi na ADSL nemate co? a bez limitu…
7. a v blizke budoucnosti rychlost navysujeme …
8. az budete projizdet ČR, tak se podivejte kde vsude je WiFi a zamyslete se proc
an, 2. 8. 2006 (17:01):
Tak jsem odpojil ADSL úspěšně jedu už 5 den na wifi. Z hlediska uživatele nevidím rozdílu. Vlastně vidím a to výrazný v ceně. Takže verdikt zní ať si to skvělé ADSL Ti španělští ptáčci narvou do špic i Krauzem a s drátama! Hurá k moři!
MARTIN ŽABKA, 2. 8. 2006 (16:47):
Dobré, fakt dobré, takhle už jsem se dlouho nezasmál.. Bude potřeba klukům z reklamní agentury zvýšit platy.
Marek, 2. 8. 2006 (09:37):
naopak ADSL od alternativcu pres pronajata LLU je docela zajimavy kauf — viz Volny Plus nebo Bluetone Premium 2006 — zadne limity zadny fup, velmi dobre rychlosti, relativne nizky ceny … zni to jako reklama, ale je to fakt.
Marek, 2. 8. 2006 (09:34):
… a pak mu z toho bylo priserne zle a vsechno to do nejblizsiho potoka vy*****
Marek, 2. 8. 2006 (09:32):
Naprosto souhlasim 🙂 .. Ze nekdo ma vylozene pech a nema moznost ve sve lokalite zvolit vyhodnejsi pripojeni nez od ceslkeho telekomu je samozdrejme politovanihodne, ale to ze nabidku CT takovy clovek dokaze navic jeste oznacit za obecne "vyhodnou" je naprosto k smichu.
<spokojeny uzivatel drive 2Mbit wifi dnes 5Mbit ADSL Bluetone Premium od Radiokomunikaci>
pedro, 2. 8. 2006 (09:22):
wifi je bomba.ten kablík od ČT sem hnedle ušmik.a kdybych si měl dělat hlavu ještě z ňákejch blesků :-))
MAT, 2. 8. 2006 (06:53):
ADSL??? To je jen pouhý žert, pokud je wifi dobře postavené funguje, bohužel je moc amatérů 🙂
L.A., 2. 8. 2006 (03:09):
kdo chce kam, pomozme mu tam – mam taky wifi a pohoda jazz bez omezeni – mel sem ADSL – skocil sem jim pred rokem na to a uz nikdy nic od tech zlutejch padouchu …
Lwq, 2. 8. 2006 (03:02):
souhlas – mam wifi a pohoda … znam radku lidi co si na ADSL stezuji dalo by se rici mrte a reseni od CT +/- nula, teda nakonec i jo, ale strasne dlouho to trva … teda na druhou stranu, nejdou se i stastlivci co to maji +/- bez problemu …
btw. kdo se muze na ADSL pochlubit prumernym pingem (za hodinu) na 212.158.128.2 do 15 – 20ms ??? dle mych mereni na rade mist s ADSL asi nidko …
anonym, 1. 8. 2006 (22:10):
sohlasím mám bezdrát a jsem spokojenej mám kvalitní připojení a bez fup a sdílení.to telekomunisti nenabízí
MMike, 1. 8. 2006 (21:01):
nejsem zastancem adsl z duvodu nutnosti pausalu za to ze muzu volat a mam ten zpropadeny drat navedeny do domu…
o cenach od telekomunistu za adsl ani nemluve…
Az ADSL dostreli 10Mbit pres 5KM pak ho mozna zavedou i do malych obci a visek…
Jenze Wifi tam dostreli jiz dnes…a to se drzim dost pri zemi s tou vzdalenosti ;o)
Hniji za wifi a je mi fajn :o)))) Az se odporouci 2,4 pudu na 5G , az se odporouci 5G pudu na…winmax ? 10G ? nevim :o))) verim ale ze bezdratove reseni pujde stale vpred…
MMike
Motorola, 1. 8. 2006 (17:55):
Tak nazyvat Canopy wifi… to je opravdu neslusne 😉
onus, 1. 8. 2006 (17:45):
pardon pokracuji:
z jednoho pera nejmanovaneho mluvciho nejmenovane zoufale spolecnosti.
P.S. nemohl byste zverejnit jmeno onoho pozarniho technika, s takovym bych rad probral par detailu
onus, 1. 8. 2006 (17:42):
komictejsi kecy jsem cetl naposledy kdysi, pri akci bojkot T-mobile, kdy pan Hajek-mluvci Tmo (nyni mluvci p.Klause) vstupoval do diskusi pod pseudonymem a vykladal, jak je to pro zakazniky dobre platit za neco co je jinde zdarma. Tehdy zakaznici prohrali, ale TELEcom je tak zoufale TUPEJ, ze uz dlouho denne prohrava a dava najevo, ze to nehodla zmenit, ani po vstupu zahranicniho investora – jak smutne, lidi odhlasuji pevne linky, bezdratu mame vic nez skoro cela Evropa a dal pribyvaji.
Tak mi tak nejak pripadaji pohadky panu Bohuslava a Jaroslava jako z jednoho pera
Tom, 1. 8. 2006 (14:09):
Tady ani tak nejde o to co jak nazívám ale o to ře telecomu a jeho adsl je s svojí cenou na nic a je to nejhorší možné řešení .
l, 1. 8. 2006 (13:59):
Tome, už zase nazýváš Canopy "wifi" ?!!!
Jindra, 1. 8. 2006 (12:59):
Nejsem si uplne jist jak velkeho nebezpeci se dopoustim montazi dalsi anteny (wifi)k antene televizni. Rozhodne vse ma sva pravidla pro uzemeni a bezne to neprekroci 200,- a kdo je usetri, je proste pako.
Tedy pane Bohuslave. Chci Vam poprat hodne stesti s modemem za 1Kc. Hlavne az budete dole u hodin vyhlizet trojuhelnicek a on nikde. Zaroven verim ze vse ostatni snad bude tentokrat ok. Stim dekovanim to ani neprehanejte pac tohle je drsnej busines jak jiste zjistite pokud porovnate s konkurenci.
Tom, 1. 8. 2006 (12:24):
Ono tě to přejde až budeš mít na měsíc 1GB rychlost 512 je sice dobrá ale s tím limitem je to na nic já bydlím na vesnici která má 300 obyvatel a mám wifi za 460,- měsíčně 1024 bez omezení a využívám i VOIP absolutně bez výpadků. Kdyby to telecom nabízel bez měsíčního poplatku za linku a FUP tak by to za ty peníze nebylo tak špatné jinak to je na nic .
lolak, 1. 8. 2006 (12:12):
LOL
N1ck1, 1. 8. 2006 (11:58):
Karkulka sla do lesa a vlk ji sezral i s kosickem plnym ADSL.
Badla, 1. 8. 2006 (11:10):
… a teď tu O Karkulce, prosím….
Bohuslav Turza, 1. 8. 2006 (03:26):
Souhlasím s panem Jaroslavem, také žiji na venkově. O nějakém vysokorychlostním internetu po optických či kabelových sítích se nám může jen zdát. Naše ves dodnes není pokryta žádnou ze sítí mobilních operátorů. Wi-Fi síť je u nás také neprostupná, kvůli vysokým až 200-letým lípám a borovicím kolem chalup. Pouze Eurotel má velmi slabý signál, který je ovšem velmi nespolehlivý, takže většina obyvatel, včetně mě, ani nevlastní mobilní telefon. O to více jsme vděčni Českému Telecomu za spojení s okolním světem. Několik let využívám vytáčené připojení dial-up. Moje rychlost byla zpočátku do 28kbit/s nyní po modernizaci ústředny dosahuji rychlosti až 35kbit/s. Osobně mě oslovila kampaň ČT na Internet Expres i pro venkov. Využil jsem výhodnou nabídku od ČT a objednal jsem si výhodný samoinstalační balíček se základním tarifem Expres Impuls (aktivace za 1,- Kč a modem také za 1,- Kč), každý den vyhlížím pošťačku až mi přinese ten balíček Internet Expres. Volal jsem na info linku, kde mi bylo sděleno, že pro velký zájem o Internet Expres dochází k prodlevám při uspokojování zákazníků. Jsem velice šťastný, že budu mít brzy ADSL s 10x vyšší rychlostí než dial-up. Chtěl bych poděkovat také panu premiéru Paroubkovi a ministrini Bérové, že se zasadili o to, aby i k nám obyčejným lidem na venkově se dostal moderní vysokorychlostní internet ADSL.
Jaroslav H., 1. 8. 2006 (01:48):
neboť Český Telecom myslí především na obyčejné prosté lidi na venkově jako jsem já. Sice zavedení vysokorychlostního internetu ADSL vyžaduje trpělivost, ale nakonec každý vesničan se dočká, narozdíl od nespolehlivé technologie Wi-Fi, které náchylné na počasí a sebemenší překážky ve formě např. vzrostlého stromů u domu, stínícího sousedova domu ap. Navíc majitelé amatérských Wi-Fi antén riskují požár svého domu. Není to tak dávno, kdy na Nově ukazovali, jak blesk zapálil hned 2 domy. Wi-Fi antény na štítu chalupy výrazně zvyšuje riziko zásahu blesku do domu a následný požár. Kvůli ušetřeným pár stokorunám oproti ADSL riskují majitelé domu, že utrpí mnohamiliónovou škodu při devastujícím požáru a nedejbože i uhoří se svou rodinou. Spousta lidí si toto nebezpečí neuvědomuje, jak mi sdělil můj zmámý – požární technik.