Na úvod je potřeba si říci, že tento nástroj ocení zejména webmasteři. Google Analytics je zaměřený na sledování návštěvnosti internetových stránek, a nejenom to, kompletně analyzuje jednotlivé přístupy a výsledná data zpracovává v přehledných grafech. A vše prosím zdarma.
Zpracování přístupů formou výstupů a statistik není jednoduchá záležitost. V naší republice zmiňme portály Navrcholu.cz a Toplist.cz. Zpočátku jsem si více oblíbil službu Navrcholu.cz, protože byla funkčně i graficky velmi zdařilá. Bohužel, majitelé se rozhodli zásadním způsobem změnit design, část služeb zpoplatnit a výsledek působí značně nepřehledným dojmem. Z tohoto důvodu jsem přešel ke službě Toplist.cz, která mě příjemně překvapila. Nenabízí sice takový uživatelský komfort jako původní Navrcholu.cz, ale je uživatelsky přívětivá a spolehlivá.
Google Analytics dokáže strčit Navrcholu.cz i Toplist.cz do kapsy. Jediné, co postrádá, je možnost porovnat návštěvnost s konkurencí, sledovat žebříčky a trendy v globálním měřítku. Ale co se týká samotné návštěvnosti, analýz a spolehlivosti – zde nemá absolutně žádnou konkurenci. Myslím především v oblasti bezplatných služeb. Ostatně – podívejte se sami. Na přiložených obrázcích je jen malá část z toho, co Google umí.
Na této mapce vám Google zobrazí návštěvnost dle lokalit. Když si najedete myškou na jednotlivé body, zobrazí se název města a procentuální poměr.
Návštěvnost utříděná jednotlivými státy si můžete zobrazit jako koláčový graf. Jedná se o zobrazení ve flashi, a každou výseč si můžete ‚vytáhnout‘ včetně procentuální hodnoty. Google dokáže zobrazit i jednotlivé kraje v České republice a seřadit je z hlediska návštěvnosti. Každý kraj je možné dále otevřít a dostat se až k přehledu návštěv podle měst a obcí.
Zajímavý je také přehled poskytovatelů internetového připojení vašich návštěvníků.
Nebo je libo přehledný koláč návštěvnosti podle rychlosti připojení?
Můžete si také „vygooglovat“ graf podpory Javy, Flashe, nebo typu prohlížečů.
Jediným nepříznivým aspektem je anglické ovládací rozhraní. Vzhledem k tomu, že každý webmaster své stránky dobře zná, a zároveň má pohrubný přehled o dosavadní návštěvnosti, pomohou mu jeho zkušenosti v počátečním seznámování s tímto nástrojem. Zde si dovolím vysvětlit nejvýznamnější funkce Google Analytics:
Executive Overview – je takový ucelený a především rychlý náhled na čtyři hlavní grafy – Visits and Pageviews (Návštěvy a shlédnutí), Visits by New and Returning (Noví a stálí návštěvníci), Geo Map Overlay (Zeměpisná mapa – celkový náhled) a Visits by Source (Návštěvy podle zdroje).
New vs Returning – také Visits by New and Returning (Noví a stálí návštěvníci) – koláčový či klasický graf zobrazí poměr mezi novými a vracejícími se návštěvníky. Referring Source – také Visits by Source (Návštěvy podle zdroje) – graf zohlední návštěvy podle jednotlivých zdrojů, přičemž slůvkem organic se míní odkaz z (neplaceného odkazu) fulltextového vyhledávače, slůvkem referral odkaz katalogový, odkaz v rámci jiného webu a slůvkem direct návštěvu přímou (adresa Vašich stránek do vyhledávače).
Geo Location (Zeměpisná lokace) – jak už bylo řečeno, jedná se o velmi podrobný náhled na přístupy z hlediska států, krajů a obcí.
Geo Map Overlay (Zeměpisná mapa – celkový náhled) – je sestava, která dokáže zobrazit návštěvy podle zeměpisného rozmístění na mapě světa. Osobně se mi velmi líbí, protože je efektní sledovat, že na stránky chodí návštěvy z Kanady, USA či jiných zemí světa.
Za velmi důležitou skupinu grafických ukazatelů považuji skupinu Web Design Parameters, která umožňuje shlédnout přehledy návštěv podle typu prohlížečů, operačních systémů, podpory Flashe nebo Javy. A opět lze jít až do naprostých detailů, kdy vidíte poměry mezi jednotlivými verzemi prohlížeče Firefox, Safari nebo třeba Internet Exploreru.
Vlevo dole je takový nenápadný kalendářík, který ve zobrazování grafů hraje ústřední úlohu. Kliknete-li na jeden den, máte ukazatele za tento konkrétní ten, kliknete-li na týden, měsíc nebo rok, získáte ukazatele za dané období. Šikovné, pohodlné, prostě uživatelsky přívětivé řešení.
Google Analytics je profesionální nástroj. Zatím je zdarma. Zjistil jsem, že mi může posloužit jako příjemný doplněk ke službě Toplist.cz, a protože umí přesně vysledovat procentuální poměr přístupů z referenčních odkazů (bannery), zcela určitě ho otestuji i u svých zákazníků, abychom tak společně mohli vyloučit neperspektivní internetovou reklamu.
Tento nástroj si můžete zaregistrovat na www.google.com/analytics. Abyste mohli nástroj používat, je třeba mít e-mailový účet a vymyslet si nějaké heslo. Snad se vám bude Google Analytics líbit stejně jako mně.
O autorovi: Autor podniká v oblasti tvorby internetových prezentací a prodeje hw a sw. Je také autorem knih Velký počítačový slovník a Deseti prsty na klávesnici. Koníčkem je spolupráce na webu www.chlapisobe.org
]]>
Diskuze k článku
Jay, 19. 12. 2006 (13:05):
Jiná metodika v počítání přístupů.
palo, 13. 11. 2006 (11:29):
Nevite proc Google Analytics ukazuje jiny pocet pristupu nez http://counter.cnw.cz/
Dekuji