Bezdrátovou telekomunikační sítí se Praha zařadí mezi vyspělé evropské metropole
/Zpráva z 36. jednání Rady hl. m. Prahy 12. prosince 2006 /
Projekt „WiFi – Internet pro Pražany“, na nějž město v první fázi ze svého rozpočtu vyčlenilo 45 milionů korun, dostává konkrétní obrysy. Pražští radní na svém úterním zasedání rozhodli o výběru dodavatele, společnosti ICZ a.s. Praha tak učinila další krok k tomu, aby se stala vyspělou metropolí a zařadila se k těm městům na světě, která se rozhodla myšlenku elektronických veřejných služeb zaměřených na občana přenášet do skutečného života. Do celkové výše investice bezmála 89 milionů korun by měl také přispět stát a strukturální fondy EU.
„Naším hlavním cílem je zajistit dostupnost elektronických služeb, přispět k rozvoji informační společnosti a informační gramotnosti na území metropole a vytvořit podmínky pro nové služby ve správě města prostřednictvím „bezdrátové Prahy“,“ říká pražský primátor Pavel Bém. „Bezdrátový přístup k síti je nutným předpokladem pro tzv. mobilitu a je významným prvkem moderních eGovernment služeb. Dokazují to realizované i plánované záměry měst v Evropě i USA, jako jsou např. Brusel, Paříž, Liverpool, Londýn, Turín, Jeruzalém, ale i San Francisco, Philadephia a další. Municipalita je do těchto projektů označovaných jako Wireless Cities zapojena buď jako investor, plátce služby nebo iniciátor nabízející právo cesty, tj. např. umístění technologie do míst ve vlastnictví města. Kombinace rychlé datové páteře na bázi optických kabelů s mobilní přístupovou infrastrukturou se jeví v městské aglomeraci jako výhodná také z hlediska ceny a času implementace. Mobilita vytváří prostředí pro vznik dalších inovativních služeb v oblasti dopravy, bezpečnosti, krizového řízení, sociální a zdravotní péče, podpory turistiky, péče o životní prostředí a dále všude tam, kde je žádoucí přístup k síti v terénu.“
Projekt „Vybudování Wi-Fi sítě pro elektronickou komunikaci občanů s orgány hlavního města Prahy“ je aktivitou, jejíž investiční součástí je i projekt „Internet pro Pražany“, na který Praha požádala o dotaci z fondů EU. V rámci realizace projektu bude na území 21 městských částí, spadajících do území s nárokem na podporu v rámci programu JPD2[1], formou služby zajištěna páteřní optická síť (171 míst, škol a úřadů městských částí), odkud se bude vysokorychlostní konektivita dále distribuovat do přístupových bodů prostřednictvím bezdrátové sítě standardu WiFi mesh (celkem 580 přístupových bodů).
Vybudovaná vysokorychlostní bezdrátová komunikační infrastruktura umožní občanům přístup k široké nabídce informací a služeb veřejné správy v ČR (všechny portály státní správy, samospráv i zřizovaných organizací, tedy vč. dopravy, kultury aj. – tzv. extranet) a přispěje k rozvoji jejich počítačových dovedností a zvýšení uplatnění na trhu práce. Školám poskytne velmi rychlý internet a rozšíří možnosti moderního vzdělávání a týmové práce. Městským organizacím pak umožní zavádět nové informační systémy a služby dostupné mimo kancelář.
V současné chvíli je projekt připraven k realizaci a počítá i svyužitím finančního příspěvku ze strukturálních fondů Evropské unie. Byla zpracována a posouzena projektová žádost v rámci programu JPD2 určeného zhruba pro třetinu města. Po podpisu smlouvy s dodavatelem technologií a služeb se bude projekt realizovat po etapách, a to celkem po dobu 15 měsíců. V dílčích etapách budou v průběhu roku 2007 postupně uváděny do provozu ucelené části sítě. Síť bude v úplném rozsahu spuštěna v 1. čtvrtletí r. 2008. Celková investice v rámci projektu JPD2 činí 88,8 milionů Kč. Z fondů EU projekt obdrží dotaci ve výši 37,3 mil. Kč, dalších 7,3 mil. Kč bude hrazeno ze státního rozpočtu. Praha uhradí 29,9 mil. Kč a 14,2 mil. Kč DPH. Ostatní náklady do celkové výše 287 mil. Kč jsou určeny na zajištění provozu a služeb po dobu 5 let, a to včetně páteřní konektivity.
Přístup k plnému obsahu internetu ve spolupráci s komerčnímu poskytovateli služeb zatím nebude realizován do rozhodnutí Evropské komise, která původně zamýšlené otevření vybudované sítě posuzuje z hlediska hospodářské soutěže. Další rozšíření na území hl. města Prahy bude zvažováno až po vyhodnocení současného projektu.
Další informace k projektu najdete na http://wifi.praha-mesto.cz
Kontaktní osoba Ing. Jaroslav Šolc, jaroslav.solc@cityofprague.cz, tel. 236002682 V Praze 12. 12. 2006
Komentář IPV: Pana Ing. Jaroslava Šolce jsme hned po obdržení zprávy kontaktovali. Podle jeho slov bude po podpisu smlouvy s dodavatelem (leden 2007) projekt realizován po etapách, celkem po dobu 15 měsíců. V dílčích etapách budou v průběhu postupně uváděny do provozu jednotlivé části sítě (skupiny distribučních a přístupových bodů). Síť bude v celém rozsahu spuštěna v 1. čtvrtletí r. 2008. Součástí původního záměru v rámci žádosti MHMP o podporu z JPD2 (Jednotný programový dokument pro Cíl 2 regionu soudržnosti Praha) bylo poskytnutí cenové výhodného přístupu ke kompletnímu obsahu Internetu.
Vzhledem k probíhající diskusi o možné kolizi tohoto záměru s pravidly pro veřejnou podporou bylo od tohoto kroku upuštěno až do rozhodnutí Evropské komise v této otázce. Co z těchto informací vyplývá? Projekt ještě neobdržel peníze z EU a musí se prozatím spolehnout na financovaní z tuzemských zdrojů. Projekt vzhledem k použité technologii 2,4 GHz zákonitě musí přijít do sporu z většinou místních lokálních providerů (kdo bude mít v těchto záležitostech triumfy v rukou si odpovězte sami). Projekt i nadále počítá v budoucnosti s plným přístupem k Internetu, jak by v takovém případě rozhodnul UOHS (když už jednou tuto variantu nedoporučil) je skutečně otázkou. Ochrannou ruku nad projektem zřejmě drží pražský primátor Pavel Bém jež v poslední době září jako hvězda na politickém nebi – osobně bych si tipnul, že už je vše dávno rozhodnuto 🙂
Diskuze k článku
tloudev, 14. 2. 2007 (16:38):
ehm.. pan racil uklouznout v koupelne?
spis bych rekl, ze to veskere ostatni providery privede na buben. Uz takhle je tezke konkurovat telekomu, ted jeste konkurovat "statnimu internetu" – ehm, mam poccit ze opet znarodnujeme nebo co. A ze to platim ze svych dani uz je jen smutny vtip, jaky si muze vychutnat jen zivnostnik – provider.
Jirka V, 31. 1. 2007 (10:44):
Děkuji všem za zmíněné reakce, omlouvám se za opomenutí zmařených investic provozovatelů WiFi sítí i běžných občanů.Odborníkovi je nad slunce jasné, že tento projekt směřuje k nasypání hromady peněz dodavatelským firmám, kteří jistě pošlou malou domů zainteresovaným zastupitelům. Stejně stupidní a tupé, jako celé Ministerstvo Informatiky s jejími úředníky.
ppetr, 28. 1. 2007 (10:25):
a proc maj prazaci platit socialni davky flakacum z karviny? asi takhle timhle se nikam nedostanes…
Karel "kabel" FILIP, 14. 1. 2007 (06:49):
K mým komentářům jen dodám že, z podnikatelského hlediska je to podle mne asi tak jako když bych v Pondělí ráno přišel na magistrát a sdělil panu primátorovy dobrý den tak já si jdu převzít záchranku a městský policajty dotace posílejte včetně navýšení o inflaci a jiné finanční poklesky vždy k prvnímu v měsíci já budu kasírovat z pojištoven a pokut do kapsy. Naprosto stejný systém. Další je proč to mám platit z daní když v první řadě Internet od města nechci a obávám se že, nikdy chtít nebudu už vzhledem k tomu že jsem připojen za 900,- Kč ročně tj 75,- Kč měsíčně. Mohu být i zdarma ale, chci rychlejší připojení tak si připlácím. Takže prominte ale, městský internet mne přijde opravdu zbytečný. KF
Karel "kabel" FILIP, 14. 1. 2007 (06:23):
Já třeba inet zdarma pouštím a není to žádná 32 kbps jako u některých jiných u mne je to regulerní 1024 kbps dynamicky i více. KF
Karel "kabel" FILIP, 14. 1. 2007 (06:20):
Co se týká zarušení pásem bude to opravdu zajímavé.
V lokalitě Kyje na různých místech na nb jsem našel v průměru od 30 do 40 sítí kde se i překrývali. V lokalitách jako Dubeč, šterboholy je to celkem akorát. Jinak cestou z Jahodnice do klánovic přes újezd nad lesy jsem cestou našel do 100 vysílajících zařízení. Cestou z Klánovic na severní město do Dáblic to samé při přiblížení se k Proseku to naskákalo na více než 100 po přijetí do Dáblic.
Skutečně v první řadě netuším kam se chtějí vejít když pásma jsou maximálně obsazená.
Druhým aspektem je fakt za co že, se ty peníze utratí kdy magistrát se například zbavil Pragonet a.s. prodejem T-systems a.s. název již napovídá že, jde o skupinu T-Mobile a.s. Pro neznalé Pragonet vlastní páteřní metropolitní optické sítě o vysoké průchodnosti v řádu gbit. Technologie jsou umístěny převážně v metru. Je pak s podivem že, když město prodalo společnost která se Internetem zabývá tak proč to samé město hodlá opět do Internetu investovat.
Nabízí se dvě možnosti rychle splnitelný předvolební líbivý slib.
Jako další možnost se nabízí že, se časem setkáme s produktem T-Wifi nebo T-Hotspot. Kde město po zralé úvaze zjistí že, se touto činností nepotřebuje zabývat a pod cenou to opět prodá našemu milému růžovému kamarádovy z Německa.
Důsledky:
-přetížení čtu agendou ohledně rušení.
-likvidace menších poskytovatlů a to bud nepřímo rušením a odchodem lidí ze sítě nebo přebráním finančně slabších občanů kdy za dobrou rychlost ve výsledku zaplatí více než u původního poskytovatele.
Nápad se mne to zdá nedobrý bud jde o další šméčko kdy ve finále budou naštvaný všichni nikomu nic nepůjde a budou to vyhozené peníze které by bylo určitě možné investovat například do záchranné služby hlavního města Prahy při ceně jednoho santního vozu 5 mil Kč a celkové investici 420 mil kč by Praha měla 84 nových sanitek, nebo do počítačových učeben ve školách, počítačů Policistům at městským tak republikovým prostě napadá mne milion jiných možností kde tyto prostředky utratit lépe ve prospěch občanů města.
Zdravím KF
Milos, 13. 1. 2007 (17:22):
omyl, Asociace provozovatelu VTS(O2, GSM operatori, UPC-karneval) jsou ti, kdoz podali zatim jedinou stiznost k EK. Myslim ze komunita CZFree aspol by se mela za pasivitu v tehle veci stydet. Nejakou dobu si dopisuju s magistratem a vzhledem k tomu, ze na me prestali reagovat, povazuji vec za "neresitelnou na narodni urovni" a pripravuju stiznost k EK, kdo se chce podepsat necht pise na mail
dxt, 2. 1. 2007 (18:51):
protoze zaparenej prazaci tahnou celou cesku ekonomiku a ty mas diky nim vyssi mzdu…
Občan, 30. 12. 2006 (09:53):
ona ta konektivita roste na stromě ? a provoz, údržba, dohled na síť ? + úplatkovné, všimné, dokapsovné a jánabráchovné ?
když je to "zdarma" a konektivita je "zdarma", tak se přeci zdarma připojte, proč k tomu chcete internet od obce nebo něco od soukromníka ???
Občan, 30. 12. 2006 (09:51):
přesně tak 🙁
Občan, 30. 12. 2006 (09:50):
lůza vždy slyšela na slovo "zdarma" 🙁 všichni všechněm všechno dáme, a nikdo nebude mít nic
zničíte především ty WIFI poskytovatele, kteří mají dnes nejnižší ceny, drazí poskytovatelé a O a pod. mají trochu jiné zákazníky, kteří na "internet zdarma" stejně většinou nepřejdou
seberete podnikateli zákazníky, a necháte si to zaplatit z jeho daní :((( komunismus už je tady, skryté znárodňování (státní internet) … co to bude zítra ?
Občan, 30. 12. 2006 (09:47):
jako Pražák se za příspěvky podobných zakomplexovaných ubožáků stydím … hlavně se směj, lůzo sociální lenivá, zdarma zdarma zdarma, na to lůza vždycky slyšela
Občan, 30. 12. 2006 (09:46):
ano, nebo prostě jednu sazbu DPH, a samozřejmě nižší než 19%
Občan, 30. 12. 2006 (09:45):
už dnes je to v Praze ledaskde dost hustý, asi tak …. když se tu naplevelí dalších 580 hotspotů …
Občan, 30. 12. 2006 (09:43):
to se velice mýlíte, naopak to může zničit desítky fungujících WIFI providerů a O2 se to nedotkne (protože to zasáhne předevšímn segment méně movitých zákazníků, kteří si i tak adsl kolem 800 dovolit nemohou nebo nechtějí)
Kotěhůlkám to nijak nepomůže, opravdu, zavedení WIFI do Kotěhůlek nesouvisí s WIFI v Praze
Stoupa J, 23. 12. 2006 (20:32):
Ona ta mouka a ukrajinka na upečení rohlíku, taky není tak moooooc drahá…ty bys holt nejraději komunismus…ale jen pro soukromé poskytovatele internetu Tom-Tome!
satan, 22. 12. 2006 (15:31):
Mi o tvuj internet nestojime burane, mame dost vlastniho…
rednex, 22. 12. 2006 (12:00):
Ach, ta krásná jadrná česká mluva. Jinak souhlas.
tom-tom, 21. 12. 2006 (02:22):
Ona konektivita není zas tak drahá, aby se z ní nemohlo pustit kousek zadarmo. Možná, že kdybys do tohoto problému viděl víc, zjistil bys, že zas tak velký problém to není.
čtenář, 19. 12. 2006 (16:26):
A z čeho by pak měli soukromí provozovatelé sítí platit konektivitu a provoz a výstavbu sítě, když by měli dávat jak píšete třeba i nějaký net zadarmo ???!!!Bohužel soukromej provozovatel sítě není financován z daní náš všech, jako je plánovaná síť pro Prahu. Ať tedy stát dá příspěvek na základní připojení soukromým poskytovatelům kteří by pak mohli dávat připojení zadarmo ve výši příspěvku. Ale už vidím jak Vy budete nakupovat třeba mouku,postavíte si pekárnu a budete platit za zaměstnance a energie a pak budete každému dávat rohlíky zadarmo ??? není to absurdní ?
POWERuser.CZ, 19. 12. 2006 (08:40):
…je to lobbing Cisca + že magistrát hledá jakoukoliv možnost získat prostředky z EU(protože na to teď voliči docela slyší-pravdu že je možná pak ani nedostanou protože unie zase hledá jakoukoliv možnost nemuset nakonec plati, nechtěj vidět), navíc se blížil konec roku, kdy se nevyužité prostředky musí vrátit….s vědomím, že czfree vadí většině velkých firem a tím i magistrátu….by pak bylo každýmu jasný proč se tohle děje. Hlavně czfree by mělo proti tomu něco udělat na národní úrovni. Pak třeba až na EK.
fraktik, 18. 12. 2006 (21:01):
Nerekl bych – jsem platicim clenem CZFree a "svuj" net posilame "ven" jak jen muzem.
Sam to obcas vyuzivam (zastavite se na krizovatce, otevrete noteb a hned vite, ktera bije). Navic zcela otevrene je podle znacne procento i firemnich ci soukromych(prim. urcenych pro poslednich par metru po byte) AP.
Sam je mimo domov hojne vyuzivam (no reknete – internet realny 1MBit/s zcela zadarmo…)
tom-tom, 18. 12. 2006 (17:36):
Dlužno dodat, že když už chce vláda něco udělat pro rozšíření internetu mezi lidi, v první řadě by daň při nákupu pc, nebo jeho komponent, měla spadat do snížené sazby a ne 19%
tom-tom, 18. 12. 2006 (16:53):
Podle dostupné specifikace to nebude bůh ví jak úžasný internet. V každém přídadě dojde ke zbytečnému dalšímu rušení všech, kteří tam už internet na wifi provozují. Ale na druhou stranu, dobře jim tak, hamounům, kdyby na svých access pointech poskytovali i připojení zdarma o nějaké rozumné základní rychlosti, nikoho na magistrátu by ani nenapadlo, utopit v tomto nějaké peníze…
POWERuser.CZ, 17. 12. 2006 (14:38):
Nemůžu souhlasit s tvrzením, že se sítě nebudou rušit. Pokud radnice hodlá bezdrátově zasíťovat těch všech 21 městkých částí a to cca 409ti APčky, kde počítá s 170 přípojnými místy na páteř optiky, znamená to, že jedno AP bude každých cca 500m2, z toho jen 1/3 bude připojených přímo na optiku, zbytek bude mezi sebou komunikovat po 5,4rce. Tedy v řeči odborníků to znamená, že bude tak hustá síť APček, že využijí bezezbytku každou volnou frekvenci ve V polarizaci(předpokládám, že to bude typická MESH architektura) ať už 5,4 nebo 2,4(v této je to ještě horší neboť jsou jen 3 nepřekrývající se kanály)-odehrávat se to bude na území 2-3km2, což je plocha, kde jsou většinou všechny frekvence obsaženy již teď. Takže rušit bude a hodně a na tom nic nezmění ani technologie automatického snižování výkonu nebo ladění frekvence, protože díky ostatním sítím poběží dycky naplno(vzhledem k tomuto kvantu AP města/AP ostatních). Otázkou je, jak dobře to pojede těm, co budou komunikovat přez integrovanou anténku v notebooku(k tomu je to primárně určeno) vs. těm co budou mít externí pevné antény. Ale říkat, že to nebude rušit je nesmysl. Každý zařízení více či méně ruší ostatní na stejné frekvenci, většinou mají výhodu ti, co vysílají s větším výkonem nebo jsou k anténě AP blíž. Takže někomu komu to jelo to teď nepojede a bude nucet zvyšovat výkon a ještě víc zas*rat už tak zas*aný pásmo a věř, že to dělat budou.
To, že je to teď primárně vše budováno jen proto, aby se mohl občas spojit se státní správou(nebo turisti, kolik turistů průměrně navštěvuje přažský sídliště?) je sice hezké, ale kolik lidí touží potomto a kolik po levném internetu? Takže všichni víme, proč se to buduje. Pokud jim to EU nakonec zatrhne(poskytování internetu) tak to ani nesplní účel, co většina očekává a pak chápu rozčarování místních lidí. PS.: Ruší i 64kbps linka, u které to nejspíš nakonec zůstane.
Takže je to sice hezké, že vláda chce něco udělat a že se probudila, ale dělá to z křížkem po funuse. Ať se podívá na mapu a databázi Wifi sítí a uvědomí si, že dělá něco, co už začli sami občané před 3mi roky. A že ne O2, nebo Tmob, Oskar, ale sami občané by je mohli dohnat k arbitráži za zmařené prostředky(divím se, že to neudělali na Praze5), protože ty do těchto sítí vložili nemalé. A to není jen Praha. Mapa tady hovoří jasně. A vymlouvat se na to, že tu není dostatečná konkurence pro velký firmy?! To je nesmysl. My všichni sme konkurence a každým půlrok sleduju jak se stlačuje cena internetu dolů(teda spíš zvyšují se datalimity nebo rychlost). Mají subvencovat tam, kde není žádná konkurence, Praha není tento případ.
Generelně nemám nic proti učit lidi používat internet a vylepšovat konkurenční prostředí, ale dělat to zrovna u 2,4GHz Wifi, 3 roky po, stím nesouhlasím. Ať budují města vlastní optické sítě a ty dále pronajímají a ale ať neza*íraj už tak za*raný pásmo. Platí se to i z peněz, co získávají od ISP a jejich zákazníků, který toto citelně omezí nebo přímo položí(mě by teda naštvalo nemoct mít internet třeba o 2Mbitech, když mě začne rušit 5 socek s nějakými 64kbity, co to maj navíc zadarmo).
Už se těším jak to vybudují a na ČTU se začnou hromadit stížnosti.
Dan, 17. 12. 2006 (14:01):
Jak je vidět korupci ve státní správě se u nás velmi daří aneb všechno je o tom jak si namastit kapsu za státní peníze !!! Je veřejné tajemství, že určití lidé z radnice mají svůj podíl ve firmě, která bude zajišťovat výstavbu a provoz sítě, ale jak je vidět nikomu to nevadí….
kukuč, 16. 12. 2006 (21:34):
O jak duchaplné. No co by člověk čekal jinýho od hovna
hovno, 16. 12. 2006 (19:42):
jak se to tem buranum nelibi :-)))))
krakonoš, 15. 12. 2006 (09:49):
Nebudeme. protože, jak odborníci říkají, wifi nemůže konkurovat ostatním službám a navíc půjde o službu s omezeným přístupem, jak jsi s článku jistě vyčetl. O zarušení se nebojím. Sítě, které jsou udělány kvalitně, se jen tak zarušit nedají (je to o použité technologii a její instalaci) a pokud O2 a ostatní zlevní, nebo navýší parametry, bude to jedině dobře.
krakonoš, 15. 12. 2006 (09:43):
Prahou to začne a Dolními Kotěhůlkami skončí. A užitek to přinese všem, protože O2 a podobní vagabundi budou mít konečně citelnou konkurenci, která je donutí zlevnit a zkvalitnit služby.
Jirka V, 14. 12. 2006 (23:56):
V arbitrážích za znehodnocené investice mobilních zahraničních operátorů O2,T-Mobile,Vodafone v Česku a bude to hodně.
john, 14. 12. 2006 (23:46):
souhlas, jsou to vyhozeny prachy, za 45mkc komunitni neziskovky vybuduji sit z "rise snu" / samo v nezarusenem prostredi /
ace, 14. 12. 2006 (20:12):
Internet neni a nebude verejnym statkem, vzdyt nesplnuje zakladni pozadavky, aby jim mohl byt. Jaky ma vyznam vyhodit desitky milionu z okna za takovou blbost? Hlavni je, ze nekdo vydela obrovsky prachy na vystavbe a hlavne nehorazne drahy sprave takovy kraviny. A pak bude teoreticky po Praze dostupna wifi o rychlosti par kilobite za sekundu. Bomba. Neudelame rovnou narodni wifi sit? Kdyby tady nebyly takovy sileny ceny za adsl tak by takova vec jako wifi nenarostla do takovyhle rozmeru. Lidi chteji net za 400kc mesicne a ne platit stovky za pevnou a jeste k tomu stovky za adsl.
POWERuser.CZ, 14. 12. 2006 (19:24):
Ono to začne Prahou a pak se pomalu přidaj všichni…má to i něco s tím, že je potřeba si udržet místečko na radnici a lidi dobře slyší na slovo "zdarma"(aby se to odsouhlasilo, ale pak to samozřejmě zdarma nebude)…to, že to má zvýšit konkurenceschopnost českého obyvatelstva na trhu práce…možná krapet. Ti co chtějí investovat do svého vzdělání tak již činí(a nikdo nemůže říct, že by připojení v Praze bylo předražené) a Ti co ne, se sice rychle naučí, ale otázka co se budou vlastně učit? nebo jen bavit(tedy každý moc dobře ví jak to globálně dopadne-sex, hack, spam mašiny atd). Takže nakonec jen procento z celku. Projekt vysokorychlostího internetu? Po tom lidi touží. Tak postavme státní vysokorychlostní pekárny, co budou konkurovat těm soukromým a nakonec je pohřbí, takhle se to nedá dělat do nekonečna.
Kdyby do toho aspoň šla celá ČR a to tak před 3roky, tak by byli všichni spokojeni. Takhle nevim nevim…
Nakonec to nebude použitelný pro nikoho. Ono Mesh ne mesh, pásmo je frekvenčně omezený, již teď zapráskaný a díky tomuto bude ještě víc. Takže přemýšlím jak to mohou vůbec zprovoznit ve všech částech Prahy, když už teď je většina volných frekvencí využita a pokud vím, tak ten kdo přišel druhý a začal prvního rušit, musí na své náklady rušení odstranit.
Ale jinak sem pro. Chci vidět co se stane a na co se připravit. Masová implementace této technologie za spolufungování té konkurenční ji totiž dokáže docela dobře úplně pohřbít.
David Toman, 14. 12. 2006 (16:09):
KURVA PROC ja mam platit ze svych dani zaparenejm prazakum internet?? Tahnete DO PRDELE!!!