Geolokační sítě se pomalu a jistě stávají běžnou součástí života majitelů chytrých telefonů. Nové funkce, datové služby a systém GPS vytváří podmínky, ve kterých vznikají zajímavá propojení již osvědčených služeb. Na jedné straně jednoduché mobilní aplikace, na straně druhé weby specializované na vyhledávání služeb. Dozrál čas, aby se tyto světy protly. Přichází Yelp.
Hledáte automechanika, restauraci, kadeřníka nebo příjemný bar? Foursquare je příliš hravý, Facebook Places příliš osobní a profily firem ve vyhledávačích nepřehledné? Yelp je legendární americká aplikace pro hodnocení míst ve vašem okolí a od 10. července dostupná i v České republice.
Kde se vzal Yelp?
První kdo přišel s myšlenkou na Yelp byl v roce 2004 Russel Simmons, když se snažil najít dobrého lékaře. Nápad vytvořit databázi okolních míst rychle zaujal část zaměstnanců finanční společnosti PayPal, kteří v čele s investorem Maxem Levchinem založili online službu inspirovanou světoznámými Žlutými stránkami (Yellow pages – Yelp). Původní nevábný koncept založený jako emailová služba se brzy dočkal přepracování a v roce 2005 byl spuštěn jako webová aplikace. Služba se velmi rychle rozrostla a s postupem času přibývaly klíčové funkce: informace o podnicích, hodnocení, fotografie a stále dokonalejší mobilní prostředí. Ve 2. čtvrtletí 2013 vykázala služba více než 108 milionů aktivních uživatelů, kteří již napsali více než 42 milionů recenzí.
Pro vstup do České republiky se nabízely dvě cesty. Začít s čistým štítem a nechat uživatele pomalu vytvářet stránky pro jednotlivá místa, nebo odkoupit již existující databázi a doplnit ji o reference úzkého kruhu vybraných uživatelů. Yelp zvolil druhou cestu a nemusíte se tak obávat, že mapa vašeho okolí bude prázdná. Tento způsob s sebou bohužel přináší množství nepřesností, které sice budou s postupem času odstraňovány, ale na informace o umístění nebo třeba otvírací době se zatím nedá úplně spolehnout. Vzhledem ke stálým uživatelům, kteří přicházejí především ze zahraničí, najdete největší množství recenzí v Praze a bude ještě nějaký čas trvat, než se výrazně rozšíří i do dalších obcí a odlehlejších míst.
Doporučení je základ
Osobní doporučení bylo dlouho jediným způsobem, jak získat nové zákazníky. Přelomem v 19. a 20. století byl nástup reklamy, který přinesl stále dokonalejší a dokonalejší nástroje jak zaujmout. V současné době, kdy jsme reklamou zahlceni ze všech stran se vrátila potřeba osobních doporučení, objektivního názoru jednotlivce, který je ve stejné situaci jako vy. Jak ale získat názory ze svého okolí v anonymním světě velkoměst jinak, než na internetu?
Infografika zobrazuje sestupně nejvyhledávanější položky: restaurace, wellness, potraviny, noční život, služby… Pro zákazníky je pak nejdůležitější text recenzí, počet hvězdiček, počet recenzí a až na posledním místě jsou názory nejbližších.
Jak na to
Yelp funguje na základě uživatelských recenzí. Navštívíte místo nebo podnik, podělíte se o své dojmy, zkušenosti a informujete okolí o jeho přednostech i záporech. K tomu slouží aplikace dostupné na mobilní operační systémy Android, iOS, Windows a Blackberry. Pokud nepatříte mezi majitele podporovaných zařízení, stále můžete být plnohodnotnými uživateli pomocí webové stránky yelp.cz nebo její mobilní verze. Stránka je velmi jednoduše uspořádána a samozřejmostí je plná podpora češtiny. Do řádku stačí zadat místo a požadovaný typ (bar, restaurace, zubař, vyhlídka… ) a systém vám sám nabídne další specifikace, podle kterých můžete své vyhledávání upřesnit. Náhled podniku pak nabídne detailní informace o místě, provozní době a nabízených službách.
Recenze místa jsou na rozdíl od Foursquare nebo Facebook Places obvykle rozsáhlejší a komentují podnik z více úhlů pohledu: vybavení, servis, atmosféru, speciality, přednosti místa i jeho nedostatky. Systém umožňuje také komunikaci zákazník – správce. Systém zajímavým způsobem chrání obě strany před slovní přestřelkou a není možné napsat další zprávu, dokud na tu první někdo neodpoví. Na vaši negativní referenci může pozorný majitel místa reagovat a pokusit se ji uvést na pravou míru, případně si vaše připomínky vzít k srdci a nedostatky odstranit. Recenze můžete také třídit podle data, hodnocení, charakteru (užitečná / zábavná) a zkušenosti hodnotících uživatelů.
Jste majitel?
Sociální sítě nabízí silný a efektivní nástroj jak si bezplatně zajistit pozornost svého okolí. Tím spíše ve fázi, kdy je služba novinkou a ve vyhledávání se tak budete objevovat na prvních místech i bez placené reklamy. Registraci svého místa si můžete bezplatně vytvořit zde, nebo již existující místo zaregistrovat pomocí ikony kufříku „Pracuješ tady? Zaregistruj podnik“. Je jen na vás, zda se v budoucnu rozhodnete do služby investovat, nebo platformu opustíte.
Posledních pár slov
Sociální sítě jsou ve střední Evropě stále ještě nevyužitou silou, kterou můžete ovlivnit chování prodávajících a dát zpětnou vazbu. Obchodník tak může najít svá slabá místa a udělat vás spokojenějšími. Zároveň také motivací pro provozovatele, kteří si už nemohou dovolit nekvalitní servis. Špatná reference totiž může být cejch, kterého se podnik bude jen těžko a dlouho zbavovat. Pro úspěch Yelpu je potřeba jen drobné maličkosti. Naučit české zákazníky vyjádřit svůj názor, veřejně ocenit dobrou a vytrvalou práci i překonat strach projevit nesouhlas.
Diskuze k článku