Co je Bezdrátová Praha

, 12. února 2007

Tento článek vyšel na adrese http://bezdratova-praha.cz/co-je-bezdratova-praha/. Server Bezdratova-Praha.cz jsme vyhradili jako portál pro vše, co se okolo tohoto projektu děje.

„Bezdrátová Praha“ je projekt Hlavního města Prahy, jehož cílem je pokrýt část města (nebo lépe celé město) signálem WiFi (bezdrátová technologie umožňující přístup do datové sítě) a nabídnout přes tuto technologii přístup k veřejným informacím a potažmo i Internetu.

Tento projekt má být hrazen z rozpočtu Hlavního města, investice mají přitom vyjít na 88 milionů včetně DPH, dohromady s náklady na 5letý provoz pak 342 milionů s DPH. Původně měla cca. 37 milionů přidělit Evropská unie a dalších 7 milionů stát, ovšem v srpnu 2006 dočasně a v lednu 2007 finálně rozhodlo Ministerstvo pro místno rozvoj (MMR) a tyto peníze na základě pochybností Evropské unie a ÚOHS nevydalo.

Za tyto peníze má být vystaveno v přibližně třetině Prahy 580 přístupových bodů, po rozhodnutí o nepřidělení dotace z EU (jež byla omezena právě na onu třetinu Prahy), zvažuje magistrát rozšíření projektu na území celého hlavního města. Projekt měl dle zadávací dokumentace pokrývat celé území zvolených městských částí, přibližně třetina vysílačů by byla umístěna na 4 patrových budovách, zbytek na lampách veřejného osvětelní.

Projekt byl po konzultacích s EK rozdělen na dvě „fáze“ – městský „intranet“ – přístup k veřejným informacím a služby pro městské organizace, fáze 2 – a přístup k Internetu, jež je podle zadávací dokumentace projektován pro 50 tisíc uživatelů platících 100 Kč měsíčně. Tento Internet by měl být podle této upravené verze nabízet ostatní poskytovatelé na základě velkoobchodní nabídky.

Fázi 2 podle předběžných zpráv Evropská Unie i ÚOHS shledávají jako něco, co výraznou měrou poškozuje hospodářskou soutěž a nebude tedy s velkou pravděpodobností povolena. Pro pochopení tohoto stanoviska je třeba zamyslet se, co by taková síť znamenala pro ostatní sítě a i pro uživatele. Zkusme to tedy nyní.

Podle zadávací dokumentace má být nabízen vysokorychlostní Internet za 100 Kč měsíčně. Sdružení Internet Pro Všechny provozuje největší databázi WiFi sítí v České Republice, jež zahrnuje na 790 poskytovatelů z 5700 obcí, včetně jejich nabídek, máme tedy výborný přehled o trhu bezdrátového připojení k Internetu v ČR. Žádný český poskytovatel takové připojení za takovou cenu nenabízí, na základě tohoto faktu můžeme zcela zodpovědně prohlásit, že taková nabídka je pod úrovní nákladů.

Nabízet něco pod úrovní nákladů je nezákonné, je to porušení českých i evropských pravidel hospodářské soutěže, a pro pochopení škody pro uživatele si musíte představit dlouhodobé důsledky – krátkodobě by taková nabídka uživatele potěšila, bylo by to výrazně levnější než nabízí jiné sítě, změnili by tedy poskytovatele. Ostatní sítě by tak ztrácely zákazníky, i u poskytovatelů, kteří by přistoupili na návrh Prahy, by realizace takové služby znamenala odchod zákazníků z jejich komerčně provozovaných bodů na body založené na dotované nabídce. Z toho by začala stagnovat výstavba nových sítí, existující komerční body by již nebyly nadále rentabilní a rušily by se, nakonec by zde neexistovala žádná alternativní nabídka – žádná konkurence. A dopady trhu, na kterém nefunguje konkurence si jistě již dokážete představit.

Druhý, závažnější problém je, že by se toho dopouštěla „státní firma“ za veřejné peníze – soukromý subjekt totiž musí vždy brát ohled na své investory a vše koná na vlastní riziko a investuje vlastní prostředky – jeho krach znamená ztrátu vlastních peněz a proto mu podnikatel předchází – investuje rozumně, vytváří rezervy, jedná na základě obchodních úvah. Naopak veřejnoprávní instituce na nic takového brát ohled nemusí, nejde to takzvaně „z jejich kapsy“. A komerční firmy nemají žádnou možnost jim konkurovat, protože stát může investovat libovolné prostředky a nabízet služby za libovolné ceny, aniž by mu hrozil krach – prostě zvýší daně či se (ještě více) zadluží. I toto jednání je nezákonné a říká se mu veřejná podpora.

Na tomto principu byl založen komunismus – každou službu či produkt nabízela jedna státní firma, soukromé subjekty neexistovaly, každý musel pracovat pro stát. Existující pražští poskytovatelé dostali přesně stejnou nabídku a jsou fakticky nuceni pověsit svou živnost na hřebíček a pracovat pro stát (veřejný internet). Podobně v roce 1948 fungovalo znárodnění zemědělských podniků – stát se postaral, že neměli žádný odběr a všichni byli nuceni přejít pod jednotná zemědělská družstva. Je tedy z podivem, že projekt Bezdrátová Praha tak vehementně podporují starostové a představitelé pravicové ODS.

Na setkání Prahy s provozovateli WiFi sítí dne 8.2.2007 změnila Praha po několkráte svou obhajobu smysluplnosti tohoto projektu a prohlásila, že velkoobchodní nabídka bude založena na nákladech, tedy že se nebude jednat o veřejnou podporu, a tedy že by neměl vzniknout ani první problém, neboť by ceny nebyly tak nízké. Pojďme tedy počítat.

Náklady na vybudování projektu 88 milionů včtně DPH, za tuto částku postaveno 580 bodů. Náklady na jeden bod jsou tedy přibližně 150 tisíc. Náklady na 5 let provozu jsou 254 (342-88) milionů, tedy 87,5 tisíc ročně. Pro srovnání – náklady na vybudování komerčně stavněných přístupových bodů se pohybují okolo 10-30 tisíc Kč, roční provoz na bodech s podobným pokrytím stojí přibližně třetinu až polovinu této částky. I kdyby oněch zmíněných 100 Kč byl poplatek za jednoho uživatele, muselo bych jich na jednom bodě být minimálně 80, aby se to vyplatilo. A jak vám potvrdí kterýkoliv poskytovatel WiFi, takový počet o 400-700% překračuje realitu.

Ovšem každý rozumný provozovatel bude mnohem raději investovat prostředky do vlastní sítě – nad zákazníky, kteří by se „přes něj“ připojili pomocí tohoto projektu by neměl žádnou kontrolu, nemohl by jim dost dobře přinést jakoukoliv výhodu oproti konkurenci a zákazník by mu mohl během vteřiny odejít, pakliže by někdo jiný na stejném bodu nabídl třeba jen o korunu levnější službu.

I kdyby ale něco takového bylo realizovatelné a nepoškozovalo to poskytovatele ani uživatele, zadotování takto vystavené infrastruktury by podle stejných zákonů poškozovalo komerční poskytovatele infrastruktury, kterých je v Praze také několik desítek. I proto se nechal zástupce ÚOHS slyšet, že fáze 2 by podle jeho názoru byla zamítnuta i kdyby se nakrásně všichni zástupci WiFi operátorů a magistrát dohodli.

Toto je popsán jen jeden problém a zmíněna jen problematika fáze 2. Další informace budou následovat.

Diskuze k článku

MiroTR, 12. 3. 2009 (08:36):

Moje babička vždycky tvrdila, že co je "zadarmo", nestojí za nic. A že by to stejně zaplatila jinou cestou. Pokud za něco platím, mám právo požadovat kvalitu podle smlouvy.

Dom, 4. 1. 2009 (15:09):

Bohužel, plno lidi které se o technologii WIFI nezajmají neví že v pasmu 2,4Ghz není místo resp: žádný volný kanál dostupný na kterém by takto megalomanský projekt jako je bezdrátová Praha mohl vysílat.

navíc čistě technicky u každeho bezdrátoveho WIFI je možnost nastavení až 13 kanálů laik by řekl že jde o 13 na sobě nezávyslých frkvencí.Bohužel Wifi vyílá fyzicky pouze 3mi kanály a to jak v B režimu tak v G režimu.Vycházi to z historie vyvoje wifi.Nikdy v minulosti vic než 5Mhz kanál nebyl potřeba při max rychlosti 1-2Mbity aby se dosahlo vyšší přenosové kapacity wifi b11Mbit a g54Mbit logicky se musela zvednout šířka kanálu na 20Mhz aby se mohlo vejít více dat.Akorát se tak nějak zpomělo 13 kanálu se pořád počíta po 5Mhz :(… V tomto tkví celý problém.Z tohoto duvodu vse dalsi co prijde je jen zabiják pro ostatní sítě.zdarec

k., 22. 6. 2008 (22:45):

Sedim si v aute na Proseku a pisi tento prispevek do teto diskuze. Je bohuzel smutne ze nikoliv pres Pristupovy bod bezdratove Prahy, ale pres pristupovy bod mestske casti Praha 9.
O "serioznosti" podniku bezdratova Praha mne opravdu presvedcilo to, ze na Praze 9 kde jiz stoji o neco dele bezplatna sit a to i se skutecnym pristupem do Internetu se stavi hned vedle druha sit, bezdratova Praha. Nevim, ale prijde mne to jako vysmech danovemu poplatnikovy kdyz si zde nekonkuruji podnikatele, ale povazte dva statni urady mestska cast a magistrat – uzasne. Toto chovani mne spise presvedcuje o tom, ze se zde za statni peniz tudiz i nase dane buduje sit pro nejakeho kamaradicka nekoho na magistratu. Jak jinak si vysvetlit to, ze vedle sebe jsou dva pristupove body a dokonce ten magistratni rusi ten Prahy 9. Jsem zvedav za 5 let kdy to magistrat pod cenou za par milionu proda tomu kamosovy co tam bude poustet po dobu 5 let mozna tech 64kbps zdarma.
proda se to zrejme stejne jako se prodala metropolitni opticka sit s tim ze to je nevynosne, no nazor si udelejte sami. K.

Sten, 21. 5. 2008 (10:32):

64 kbps dává mnoho poskytovatelů připojení zdarma a bez dotací. Problémem není internet zdarma, ale způsob realizace (jeden provozovatel, plošné pokrytí zarušenou technologií a velmi velmi vysoká cena). MHD také neprovozuje jen Dopravní podnik, ale celkem asi dvacet firem, mezi které se dotace rozdělují.

Sten, 21. 5. 2008 (10:29):

Ať stát klidně rozjede nějaký internetový portál nebo zpravodajství. Ale šíření televizního a rozhlasového signálu provádějí soukromé firmy, nikoliv stát.

Pokud chce Praha dotovat bezdrátové sítě, proč (mnohem levněji a s daleko lepším výsledkem) nezadotuje existující poskytovatele? Alespoň sítě v CZFree.Net s magistrátem jednat chtěli, ale ten vždy odpověděl, že už je připraveno na realizaci a měnit plány je moc pracné, že jejich nabídka je nedostatečná (rozumněj: momentálně mají nedostatečné pokrytí, tak raději postavíme úplně novou síť) nebo nejčastěji oblíbeným „No comment“.

Petr Kovalec, 6. 9. 2007 (15:36):

A vas nazor pane je nazor blba. Proc?
Pouze jeden argument? Socialista??

Provozuji FON.. Jsem socialista? To co pisete je hruba urazka. Nic vic. Po praze nejspis 50% hospod provozuji komuniste protoze poskytuji sluzbu zdarma. Wifi hotspot viz napr. http://hotspot.airdump.net

A mimochodem. Mesto pouze nebere (dane). Mesto je i "obchodni spolecenost" a vydelava. Prekvapen?

Ja, 31. 7. 2007 (16:39):

Odpoved se ztraci v obtizne vycislitelne bilanci 2000 a vase prime a neprime dane

Jindra, 31. 7. 2007 (16:35):

1.Je podstatny rozdil mezi produkci intelektualniho obsahu(TV)a jejim transportem (intern
et,radiokomunikace) .Co a jakou plochu ma dostat za TV dan? Chuda babicka dostane za sve poplatky program o drahych automobilech ktery ma vsechny atributy reklamy.
2.Dumpinkove ceny jsou kecy ktere vedou mluvci koncenrovanych zajmu vsech oboru kteri se chovaji jako bychom jim patrili.
Buduji si tak nejaky virtualni ci legislativni a hlavne nenapadny penezovod.Argumentace je vetsinou okazale altruisticka ze by tady bylo tolik matek Terez?

Jindra, 31. 7. 2007 (16:15):

nebo za opravdu pakatel.Mistni hovorne potraviny pro chude internet sezonni vyprodeje.Chapu wifi operatory ale to je tak vse co pro ne mohu udelat.Kdybych mel firmu na poskytovani verejneho osvetleni tak bych mluvil stejne.

Vašík, 18. 6. 2007 (14:37):

To předpokládáš špatně – já rozhodně nechci aby milion lidí měl zadarmo internet když to nakonec budu stejně platit já svými daněmi. A to pořádně, protože je to celé evidentně předražené a navíc vzhledem k současnému pokrytí Prahy zbytečné.
A takhle musí uvažovat každý soudný člověk. Pokud ovšem pracuje a daně platí, že …

renegade19, 9. 4. 2007 (18:23):

Už se to tu psalo, internet zdarma opravdu ne, ale za určitý poplatek určitá základní rychlost, nevidím v tom problém .P.S. za státní peníze se tu zbytečně vyhazují miliardy a nikdo tu tolik neřve, tento případ mě zas tolik neirituje.

fluppy, 27. 3. 2007 (16:16):

Protože internet už všude je a jsou to pouze vyhozené státní peníze – samozřejmě do něčí kapsy – o to tady pravděpodobně jde!!!

Rwe, 26. 3. 2007 (02:18):

Priklad s tv je suprmasazni 🙂
Za licenci na Tv platite.. Tady si nekdo pravidelne (bezplatne) vypujcuje terminy a prekrucuje (upravuje) siroky zajem na siroke a perm. poskozeni verejnosti.. Zeptam se lehce.. Kde mam "skodu" jako obcan.. Stracim na wifi pripojeni za 2000 kc! nebo na wifi pripojeni zdarma??

Inzenyr, 17. 2. 2007 (15:53):

Nejsem komercni poskytovatel a snasim to stejne tezko. Statni spravy vyhodi take z mych dani 342 milionu za Bezdratovou Prahu rozumnej pripojeni nekolika skol a WiFi pripojeni na WEBy statni spravy. Zadny internet zdarmo se konat nebude, ani pro socialne slabe spoluobcany. Stale nechapu, proc vsichni pisou o internetu zadarmo, to nema s Bezdratovou Prahou nic spolecneho.

rednex, 16. 2. 2007 (10:00):

Strach o kseft alias naruseni hospodarske souteze je totiz za soucasnych podminek nejsilnejsi argument pro UOHS proti teto korupci. Proto se iniciativy ujaly komercni poskytovatele. Jakozto komunitni wifi-obcanske sdruzeni (ti co radi politicky skatulkuji, kadruji a prudi nas nekdy hazi ke komunistum) s argumenty naprosto souhlasime, ale protoze se nas vubec netyka ta hospodarska soutez, tak se iniciativy neucastnime.

Phoenix, 15. 2. 2007 (21:23):

Divím se, že na takové trapné názory vůbec máte chuť reagovat… Se "státním" internetem v Praze můžou souhlasit jen Pražáci a ti co Internetu nerozumí, všichni ostatní to budeme platit z daní. Pokud to chtějí používat na WiFi tak nejenže jdou s křížkem po funuse ale ještě zaruší komerční poskytovatele, kteří také mohou podat hromadné udání na ČTU (která jak všichni víme je (ne)schopné všeho 🙂

Mr.Slider, 15. 2. 2007 (16:46):

Ne, neskončilo. Městská hromadná doprava je všude taky dotovaná. Kdyby ne, tak by byla několikrát dražší a lidi by si našli jiný způsob dopravy. Podle tebe nekalá soutěž. MHD je veřejně prospěšná, to samé internet. Když by byl zdarma třeba 64 kbps, tak je to hluboko pod úrovní jiných poskytovatelů. Nevím, proč takovýhle internet by k dispozici nemohl být zdarma. I jiná velká města ve světě s tím začínají. Navíc, většina obyvatel by si pořídila domu rychlejší internet. Ale kdy víš, že se nebudeš nutně někde v Praze, či jinde, připojit? Navíc by to pomohlo sociálně slabým a některým důchodcům, co se s internetem chtějí naučit, ale nechtějí, než si internet oťukají, za něj platit. Až se s tím seznámí, pořídí si komerční rychlejší. To samé, já jako turista bych uvítal možnost se připojit k internetu a napsat domů e-mail.
A jestli ti vadí, že na to přispíváme všichni, tak mě podstatně víc vadí zdravotnictví, kdy někteří platí víc a někteří míň, ale péče je pro všechny stejně hrozná.

ota, 15. 2. 2007 (14:09):

já si myslím že internet může plnit roli 3. veřejno-právního média a může fungovat za stejných podmínek jako rozhlas a TV , které mají rovněž konkurenci v podobě komerčních stanic, satelitů, kabelovek atd a přesto vše celkem v pohodě funguje. Bohužel internet je v jiném postavení, stát ho nerozjíždí první jako kdysi rozhlas a pak TV, ale jako poslední a proto to komerční poskytovatelé těžko snáší. To je podle mě celý problém.

eh, 14. 2. 2007 (23:52):

komunism is back

Honza, 13. 2. 2007 (21:57):

boze to je blb

Josef, 13. 2. 2007 (17:30):

VYHOZENÉ PENÍZE !!!

Jerry!, 13. 2. 2007 (17:11):

Já si jen povzdechnu. Nejdřív vyhláška ministerstva kultury ve spojení s osa, teď internet "zadarmo". Doprdele, ty mi dovedou zvednout žaludek! Jestli něco smrdí úplatkama, rozhledem a blbostí úřednickýho šimla, pak je toto vynikající exemplář. Vítejte v zemi netušených možností – uděláme něco co vlastně ani technicky moc dobře nejde, uděláme to dráž než soukromý sektor – poručíme větru dešti. Jdu si poslechnout Colorado od Kabátů, abych doplnil atmosféru …

Tomáš Kapler, 13. 2. 2007 (13:31):

Moc tomuto dotazu nerozumím. Tohle je právě zajímavé pro všechny pražské uživatele, protože jim to zdraží či zcela znemožní využívat jejich současné připojení a zpomalí se rozvoj v této oblasti.
Přeneseně je to zajímavé i pro všechny mimopražské, protože podobné pí.oviny připravuje či realizuje spousta jiných obecních úřadnů (a jen některé to dělají tak, že nenarušují hs a podobně)

Tomáš Kapler, 13. 2. 2007 (13:29):

To pletete dvě zcela nesouměrné věci. Kdybych měl použít vaše přirovnání, znamenalo by to situaci, kdyby v ČR existovalo sto televizí, které vysílají naprosto vše a jsou placené z reklamy nebo těmi co je sledují, a najednou přijde stát, že postaví 200 státních televizí, že to bude vysílat na stejných frekvencích jako ty soukromé (takže ty najednou přestanou fungovat), a že do toho investuje XY miliard. Jestli si myslíte, že by tohle v právní státě prošlo bez toho, a že by stát neplatil XY miliard v různých žalobách, tak vás ujišťuji, že se mýlíte.

Pepa, 13. 2. 2007 (12:32):

Myslim, ze spokojene uzivatele s internetem za stovku nebude zajimat, ze si nejakej vydriduch uz nevydela.

Forrest, 13. 2. 2007 (10:22):

Já jsem pro absolutní svobodu na internetu. Internet by neměl být omezován, cenzurován ani sledován. Ale internet zadarmo by mě teda nenapadl. Když chci využívat služby, tak za to prostě zaplatím.

Tomáš Kapler, 13. 2. 2007 (10:06):

ano, tohle je typický názor socialistického voliče

Předpokládám, že většina obyvatel Prahy i celého světa by uvítala nejen Internet zdarma či za symbolický poplatek, ale také housky, auta, domy.

Takže vybereme vysoké daně a všechno bude poskytovat a dotovat stát. Neskončilo tohle tady tak před 18 lety??

Ten projekt je několikrát předražený, porušuje všechny možné zákony, a je naprostým nesmyslem.

V cizině se takové projekty dělají výhradně ze soukromých prostředků, mnohem efektivněji. V praze už je stovka bezdrátových sítí a praha je kompletně pokryta, viz http://bezdratova-praha.cz

A btw idea internetových rádií přes wifi jako killing application pro podobné sítě je nesmysl – už vidím jak někdo chodí po ulici se zapnutým notebookem, aby poslouchal rádio, na to by musely být dostupné nějaké wifi mobilní zařízení (optimálně mobily). Ty jsou a ještě hodně dlouhou dobu budou něčím pro nejbohatší, takže podporovat to za 340 milionů z kapes všech pro ty, co si to mohou dovolit koupit je nesmysl. Ostatně Internet na celý měsíc stojí v Praze 2 hodiny průměrné mzdy.

anonymous, 13. 2. 2007 (08:59):

Ještě doplňuji, že kdyby se rozhlas a TV rozvíjel pouze komerčně, tak by se do teďka chodilo dívat na zprávy k bohatým sousedům jako v 50. letech. Ostatně, šíření rozhlasového a TV vysílání je rovněž dotováno z konc. poplatků, tak proč nedat část z takto vybraných miliard právě na rozvoj internetu.

anonymous, 13. 2. 2007 (08:52):

Pisatel článku asi vlastní nějakou firmu a bojí se o svůj kšeft. Předpokládám, že většina obyvatel Prahy uvítá internet nejlépe zdarma či za symbolický poplatek. Bylo by hezké, kdyby podobný příklad následovaly i jiná města. Internet totiž podporuje i neziskové oblasti jako je školství, informovanost obyvatel, různé služby – např. bankovnictví, rezervace jízdenek, apod. Rozjezdem WiFi sítě by se objevilo min. 1000 rádií či internetových TV neboť provoz na internetu je mnohem levnější než třeba na FM. Všichni by si koupili notebooky, aby už nemuseli doma sedět na kabelu. Prostě pokrok !!! Nejsem Pražák a síť On Air jsem zažil pouze v zahraničí, kde stojí průměrně 30USD/měs. což je mzda za 2 hodiny práce, v ČR je obdobná částka při přepočtu kupní síly 100 Kč. Komerční poskytovatelé hold budou muset nabízet rychlejší technologie či služby pro firmy.

Forrest, 12. 2. 2007 (20:27):

Mě se tento projekt opravdu nelíbí. Důvody: 1) Wifi je neuvěřitelně zarušené 2)osobně bych se nepřipojil do státem řízené (a monitorované) sítě 3) když už městskou síť, tak už optika, aby to za něco stálo, tohle je parodie na světové metropolitní sítě. 4) v ČR existují místa (a je jich dost), kde by byl potřeba podobný projekt víc, než v Praze (nabídka připojení v Praze je podle mě dostatečná). Toť můj názor

Kategorie Technologie.

Diskuze: 30 Comments

Navštivte také

Speedmeter Internetu pro všechny

Katalog Wifi sítí

Reklama:

Bleskovky

Nový podpredseda Telekomunikačnej únie SR chce zlepšiť spoluprácu v regiónoch

, 21.6. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Nový podpredseda Telekomunikačnej únie SR chce zlepšiť spoluprácu v regiónoch

Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

, 21.9. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Rádi bychom Vás pozvali na naší ISP Roadshow zaměřenou na poskytovatele internetového připojení

Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

, 28.4. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Aprílový prehľad udalostí zo života slovenských operátorov

Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

, 22.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Inovativní řešení plánování optických sítí FTTH

Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

, 28.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop IPv6 v praxi – posledních pár dní na registraci.

Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

, 6.2. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Sprintel jako první regionální operátor spouští novou síť v pásmu 3,7 GHz

IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

, 14.1. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem IT dovednosti teenagerů – mají se starší bát mladé generace?

MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

, 19.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem MPO spustilo veřejnou konzultaci nové mapy – intervenčních oblastí pro dotace NGA

UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

, 12.11. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem UPC hlásí výrazný růst tržeb i připojených domácností

Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

, 8.10. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Konferencia „Kam kráčajú telekomunikačné siete Slovensko 2018“ už za pár dní. Nepremeškajte registráciu.

Více bleskovek →

Články

S vysielačkou a spájkovačkou sa zapojili do SNP

, 20.8. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem S vysielačkou a spájkovačkou sa zapojili do SNP

Je budovanie optiky na elektrických stĺpoch príležitosť alebo hrozba?

, 2.8. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Je budovanie optiky na elektrických stĺpoch príležitosť alebo hrozba?

Pozvánka na workshop Kam kráčajú bezdrôtové siete Vyhne 2024

, 30.7. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Pozvánka na workshop Kam kráčajú bezdrôtové siete Vyhne 2024

Ohlédnutí za workshopem Kam kráčí bezdrátové sítě – Mlázovy 2024

, 20.6. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ohlédnutí za workshopem Kam kráčí bezdrátové sítě – Mlázovy 2024

Prečo sused kričí gól a ja vidím len útok?

, 9.5. Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Prečo sused kričí gól a ja vidím len útok?