Již několik dní vzrušuje českou veřejnost tzv. „mobilní revoluce“, kterou ve čtvrtek 11. dubna 2013 rozpoutal jeden z největších mobilních operátorů, kdysi dávno jediný, monopolní a bývalý Eurotel, dnes společnost Telefónica Czech Republic, která své služby prodává pod značkou O2.
Úplně nové tarify s názvem FREE O2, FREE O2 Plus a FREE CZ přinesly radikální snížení cen za neomezené – opravdu neomezené, takže již žádné počítání minut, žádné horentní částky za překročení tarifu u „neukázněných“ zákazníků – volání do všech sítí spolu s 1 GB limitem na mobilní data. Na tento krok O2 museli zareagovat samozřejmě i ostatní konkurenční operátoři, protože jinak jim hrozil masívní odliv zákazníků. Nyní se tedy ceny za mobilní volání konečně i v Česku přibližily vyspělým trhům na západ od našich hranic.
Hned je o čem psát a mluvit. Všechna média se předhánějí, kdo přijde s další ohromující informací na toto téma a… Zákazníci houfně atakují „své“ operátory a těší se jak ušetří. Ovšem, pozor: Jde skutečně o revoluci nebo se jedná spíš o evoluci, či úplně něco jiného?
Zkusme dát do souvislosti některá fakta.
Za prvé: ekonomická situace společnosti Telefónica
Dlouho se spekulovalo a pak otevřeně říkalo, že mateřská firma Telefónica má potíže. Nedaří se jí na domácím trhu, tedy ve Španělsku, a patří mezi nejzadluženější telekomunikační společnosti v Evropě. Dělá proto co může, aby své zadlužení snížila. Dokonce prý uvažuje o prodeji části podílu v Telefónica Czech Republic, který by vynesl v přepočtu asi 1 miliardu korun českých.
Dobře na tom není ani samotná česká divize společnosti, které klesl provozní zisk a výnosy, viz tento zdroj.
Za druhé: penetrace mobilního trhu ČR
V České republice je podle posledních informací aktivních přes 14 milionů SIM karet, z toho více jak 5 milionů jen v síti O2. Přepočteno na celkový počet obyvatel, včetně dětí a kojenců, připadá na osobu 1,35 SIM karta.
Ne všechny SIM karty jsou nutně a skutečně určené k telefonování, protože síť GSM dnes již využívají i jiná zařízení pro posílání dat na dálku – lokátory, zabezpečovací zařízení, alarmy v automobilech a další. A využití v této oblasti bude, na rozdíl od počtu fyzických telefonů a jejich uživatelů, ještě stoupat.
Běžný uživatel mobilního telefonu zpravidla nemá potřebu měnit telefonní číslo při ztrátě, či krádeži (výjimku snad tvoří jen „anonymní“ předplacené karty). Co však může každý relativně snadno změnit je operátor, a také to rád dělá. Bylo by jistě zajímavé dát dohromady statistiku míry migrace.
Za třetí: dlouhodobá nečinnost ze strany ČTÚ
Český telekomunikační úřad (ČTÚ), navzdory svému poslání, trh v oblasti mobilních telekomunikací v ČR léta spíše jen udržoval než opravdu reguloval. Ostatně jsme toto několikrát konstatovali i v minulosti např. v úvodu článku „Záměr ČTÚ…“.
Mnoho indicií ukazuje na to, že tento úřad šel svým přístupem a rozhodováním mobilním operátorům spíše „na ruku“.
Dojde v souvislosti s očekávaným odchodem dosavadního šéfa ČTÚ, Pavla Dvořáka, ke změně přístupu?
Mají vůbec úředníci ČTÚ povědomí o nákladových cenách telekomunikačních operátorů, když jim roky dovolovali stanovit si ceny vysoko nad průměr vyspělých zemí?
Otázky, na které neznáme úplně přesné odpovědi. Možná vyplavou na povrch až časem.
Cenová válka se nekoná
Pan Jiří Peterka v článku na Lupě hezky rozebírá události, které nastaly po ohlášení free tarifů ze strany O2. Další pohled k tomu přidává i Tomáš Bučina ve svém článku Jak zatočit korporátní tanker smykem, kterým nemilosrdně ukazuje na setrvačnost procesů v korporacích.
T-mobile a Vodafone ještě i nyní „vaří z vody“ a ceny jen, plus mínus, zatím dorovnaly na úroveň O2. Potom však nejde o „cenovou válku“, ale jen o rychlé přizpůsobení se situaci, aby se zabránilo prudkému odlivu části zákazníků: jako se tomu ostatně stalo v případě vstupu prvního a zatím jediného virtuálního operátora – společnosti Bleskmobil, která mj. působí právě v síti O2.
Lze však předpokládat, že opravdový boj o zákazníka ještě nastane, i když za současného stavu se poněkud zmenšil prostor pro další „virtuály“.
Těsně před dopsáním tohoto článku se objevila na Mobil.cz informace, že T-Mobile konečně vydal nové tarify, i když ještě asi ne oficiálně a na vlastním webu má v informacích také zmatek. Tarify pro volání v rámci EU však v ceníku T-Mobile stále chybí.
Reklama O2 na free tarify
Závěr
Výše se ptám, jestli jde o revoluci nebo evoluci. Osobně si myslím, že právě o to druhé.
Vývoj na trhu, další drobné signály, včetně stoupající nespokojenosti zákazníků, vše přispělo k tomu, že někdo z operátorů do toho musel konečně praštit, aby se zachránil a urval ještě co se dá.
Vyplatí se však nespěchat a počkat s jakými opravdovými tarify se vytasí konkurence, případně noví virtuálové – brzy spustí „svou síť“ Tesco Mobil, společnost Ha-vel pod značkou Ha-loo, a jistě i další. Patrick Zandl ve své analýze Do cenové revoluce ukryli mobilní operátoři past: data upozorňuje na možnou past v podobě mobilních dat.
Hájení tedy skončilo, čtvrtý operátor má cestu vykolíkovanou, ale současní hráči dokazují, že ji nehodlají hned asfaltovat a usnadnit nikomu vstup na beztak vysoce penetrovaný trh.
Ostatně, budoucnost případného nového subjektu vidím spíš v mobilních datech, tedy skutečné realizaci sítě LTE, či třeba úplně nové technologie.
Diskuze k článku
Pepe, 6. 9. 2013 (17:03):
Mobilní operátoři se předhánějí v nabídkách pseudoneomezených tarifů, superrychlých internetů a získávání nových klientů, ale jaksi zapomínají na péči o ty stávající. Mám dlouhodobě smlouvy na 3 čísla u Tea-Mobile, a pro drobná prodlení úhrad při překročení inkasního limitu mi účtují penále jedno za druhým a posílají dopisy z advokátních kanceláří. Věřím, že kdo z vás podniká jako já, má některé faktury po splatnosti půl roku i více…