Česká republika je z pohledu rozšíření některých technologií velice specifická. Nejen že zde máme přes tisícovku aktivních poskytovatelů bezdrátového internetu, což je v evropě unikum, ale podobné je to i s VoIP operátory. Toto specifikum vychází ze snahy, získat levnější služby jakýmkoliv způsobem je to možné. Ať už jde o připojení k internetu, nebo o hlasové služby ve formě VoIP. Hlavním tématem tohoto článku je srovnání současné nabídky VoIP operátorů, porovnání se stavem z doby před pěti lety a v neposlední řadě přiblížení této technologie uživatelům bez praktické zkušenosti s VoIP.
Co potřebuji pro fungující VoIP?
Odpověď je snadná, potřebujeme internet a telefon. Pojďme si oba předpoklady trochu rozepsat.
Hlavní předpokladem pro správně fungující VoIP je tedy internetové připojení. Připojení, které musí splňovat určitou minimální rychlost přenosu a rychlost odezvy (ping).
Pokud si nejste jisti kvalitou svého připojení, můžete si zkusit provést kontrolní měření, nebo kontaktovat svého poskytovatele s dotazem, zda-li je vaše připojení dostatečné pro internetové volání, nebo vyzkoušet volání přímo v rámci zkoušky zdarma, kterou řada poskytovatelů umožňuje.
Zjednodušeně lze říci, aby byl hovor kvalitní, neměla by rychlost připojení klesnout pod 100 kb/s (v obou směrech) a ping by neměl překročit 50 ms.
VoIP telefon Siemens Gigaset |
VoIP brána – Převodník, který promění analogový přístroj v IP telefon |
Chytrý telefon rovněž umožňuje telefonování přes internet |
Pokud již víte, že vaše připojení splňuje výše uvedené minimální požadavky, budete dále potřebovat telefonní přístroj. Můžete pořídit nový IP telefon, nebo využít svůj chytrý mobil, dokonce i starý analogový telefon můžete použít (připojení přes VoIP bránu) a také lze telefonovat přímo z počítače (speciální software).
Praktické využití VoIP v domácnosti, aneb domácí pevná linka trochu jinak
V dnešní době vyřizujeme většinu hovorů přes mobilní telefony. Může se tedy internetová telefonie v domácnostech uplatnit? Osobně se domnívám že ano, zvláště v případech kde VoIP dokáže významně uspořit rodině či jednotlivci prostředky na volání. Pokud vám následující body přijdou atraktivní, pak je i pro vás VoIP možnost jak uspořit:
- volání do sítí tuzemských mobilních operátorů za ceny běžně kolem 1,50 Kč/min
- volání na pevné linky kolem 0,50 Kč/min
- bezkonkurenční volání do zahraničí včetně tamních mobilních sítí
- volání ve vlastní síti a ve spřátelených sítích zcela zdarma
Naproti výše uvedeným výhodám je potřeba zmínit i jisté nevýhody, které VoIP přináší.
- hovor se uskutečňuje přes internet, v případě výpadku na straně poskytovatele či výpadku elektrické energie je služba nefunkční
- IP telefon je klasický elektrický spotřebič vyžadující trvale připojení do el. sítě a spotřebovává elektrickou energii (v řádu jednotek wattů)
- kvalita hovoru je závislá na kvalitě internetového připojení, zvláště u bezdrátových připojení, nebo vysoce agregovaných ADSL připojení může docházet ke zhoršení kvality hovoru, případně i k jeho přerušení.
Vybírejte z nabídky od více než třech desítek operátorů
Na stránkách internetprovsechny.cz existuje přehled VoIP operátorů již od roku 2006. V současné době je možné vybírat z nabídky 34 operátorů respektive 52 tarifů.
V následující tabulce naleznete přehled základních tarifů doplněných o minutové ceny za volání do pevných i mobilních sítí v ČR.
Služba | Paušál [Kč] | Aktivace [Kč] | Tarifikace | ČR špička [Kč] | ČR mimo šp. [Kč] | ČR mobilní [Kč] |
3Phone | 0 | 240 | 60+60(30) | 1,00 | 0,60 | 3,83 |
802.cz | 0 | 0 | různě | 0,52 | 0,30 | 3,39 |
99phone | 201* | 0 | různě | 1,20 | 0,70 | 5,03 |
AVONET | 0 | 298 | 60+60 | 0,84 | 0,60 | 4,68 |
BUD-NET | 0 | 1 | 1+1 | 1,00 | 0,50 | 3,64 |
CallTone | 0 | 0 | 1+1 | 0,90 | 0,48 | 4,62 |
Cetel | 0 | 238 | 60+1 | 0,84 | 0,48 | 4,68 |
EriVoIP | 0 | 582 | 60+1 | 0,95 | 0,59 | 4,67 |
EUROSIGNAL (basic) | 0 | 0 | 60+60 | 1,18 | 1,18 | 4,75 |
Fayn (Easy) | 0 | 0 | 60+60 | 0,56 | 0,29 | 2,75 |
FOFRnet | 0 | 0 | různě | 1,19 | 1,19 | 4,00 |
ha-loo | 0 | 1 | 1+1 | 1,00 | 0,50 | 2,89 |
IPVOX (Basic) | 0 | 17 | 1+1 | 0,57 | 0,34 | 1,56 |
JetCALL | 0 | 0 | neuvedeno | 0,89 | 0,46 | 4,95 |
KKNET.cz | 0 | 0 | 60+60 | 0,65 | 0,40 | 2,80 |
Mikrotech (Optimal) | 1 | 0 | 1+1 | 0,54 | 0,31 | 1,67 |
moses.cz | 0 | 0 | 60+1 | 1,00 | 0,85 | 2,50 |
mujtelefon.cz | 0 | 0 | neuvedena | 0,79 | 0,53 | 4,56 |
NetPhone | 1 | 200 | 1+1 | 1,00 | 0,60 | 4,50 |
Odorik.cz | 0 | 0 | 1+1 | 0,59 | 0,39 | 1,59 |
OpavaNet | 0 | 0 | 60+1 | 1,19 | 0,71 | 5,00 |
Qvoice (sekundový) | 50* | 0 | 1+1 | 1,10 | 0,60 | 4,80 |
reteCALL | 0 | 0 | 1+1 | 0,96 | 0,96 | 4,32 |
Sbohempevnálinko.cz (dlouhán) |
1 | 0 | 60+60 | 0,48 | 0,24 | 3,05 |
SIPY.cz | 0 | 0 | 1+1 | 1,12 | 1,12 | 4,80 |
SITKOM | 30* | 250 | 60+20 | 1,06 | 0,85 | 5,40 |
SkyFon (SkyFon 30) | 0 | 229 | 1+1 | 0,98 | 0,71 | 4,31 |
Smartcall | 0 | 0 | 60+60 | 0,90 | 0,90 | 4,40 |
SoftPhone | 0 | 600 | 1+1 | 1,32 | 1,08 | 6,00 |
ujezd.net (T-MINIMAL) | 0 | až 360** | 60+60 | 1,19 | 0,83 | 4,90 |
Vašesíť | 180 | 463 | různě | 1,07 | 1,07 | 3,59 |
Viphone | 0 | 0 | 60+1 | 0,95 | 0,60 | 4,52 |
Voinet | 99* | 699*** | 30+1 | 0,71 | 0,47 | 3,59 |
Zvoni.cz | 0 | 0 | 30+30 | 1,03 | 1,03 | 4,70 |
* lze provolat
** zdarma u VIP linek poskytovatele
*** Aktivační poplatek je včetně kreditu 297,-
Pro koncového zákazníka je důležité nejen minutové hovorné, ale také i účtovací interval, takzvaná tarifikace. Jak můžete vidět v předchozí tabulce, tarifikace není u všech služeb shodná a do koncové ceny hovoru může významně promluvit. Kupříkladu tarifikace 60+60 znamená, že hovory jsou účtovány po minutách. Ideální je účtování s tarifikací 1+1, pouze v tomto případě platíme jen za to, co skutečně spotřebováváme.
VoIP operátoři často umožňují volání zdarma nejen ve vlastí síti, ale i v síti spřátelených operátorů. Volání zcela zdarma vystihuje následující obrázek:
Když konkurence ještě funguje
Velmi zajímavé je srovnání nabídky VoIP tarifů z roku 2006 a současnosti. Zaměřme se kupříkladu na volání do sítí mobilních operátorů. V roce 2006 nabízel nejvýhodnější volání tarif 802.VOX tehdy ještě od společnosti MATTES AD za 4,11 Kč/min. Dnes není problém získat minutovou cenu někde na úrovni 1,60 Kč (Mikrotech, IPVOX, Odorik). To vše platí pro tarify bez měsíčního paušálu, fungujících na základě předplaceného kreditu u poskytovatele.
Jak ukazuje předchozí graf, došlo u VoIP ve zvoleném období k poklesu minutové ceny ve všech sledovaných oblastech. Nejvýraznější pokles je patrný u volání do mobilních sítí.
Domnívám se že koncový zákazník může být s vývojem cen u VoIP spokojený, na rozdíl od situace u mobilních operátorů a koneckonců i u hlavního poskytovatele volání přes klasickou pevnou linku.
Srovnání s předplacenkami
Je mi jasné, že porovnávat VoIP volání s GSM voláním trochu pokulhává, ale na druhou stranu je určitě nemalé procento hovorů, které uskutečňujeme z míst, kde je dostupné internetové připojení. Může to být v prvé řadě domácí síť, nebo free wifi hotspoty v restauracích, nákupních centrech, školách, na čerpacích stanicích, apod. Ve všech těchto místech je snadné využít VoIP třeba přes mobilní telefon a bez dalších nákladů (kredit bývá u VoIP s neomezenou platností) tak ušetřit na volání. Další tabulka tedy přináší srovnání VoIP s předplacenými kartami mobilních operátorů.
volání ve vlastní síti | volání do ostatních sítí | |
O2 NA!HLAS | 5,50 Kč/min | 5,50 Kč/min |
Twist Začínám | 6,90 Kč/min | 6,90 Kč/min |
Vodafone divoká karta | 3,00 Kč/min | 7,20 Kč/min |
IPVOX (Basic) | 0 Kč/min | 1,56 Kč/min * |
Odorik.cz | 0 Kč/min | 1,59 Kč/min * |
Mikrotech (Optimal) | 0 Kč/min | 1,67 Kč/min * |
* zde se jedná o ceny za volání do mobilních sítí |
Vlastní zkušenost a závěr
Volání přes internet využívám celkem krátce – zhruba jeden a půl roku. Mám praktickou zkušenost s operátorem RIO Media (802.cz) a operátorem Mikrotech. U obou operátorů byla registrace čísla a služby zcela bezproblémová za pomoci on-line formuláře.
K telefonování jsem využíval mobilní telefon Nokia E66 a VoIP telefon Siemens Gigaset A580. Nastavení nebylo ani u jednoho z přístrojů triviální, ale s podporou na stránkách operátorů, se dalo zvládnout. Mnoho užitečných informací je k dosažení na diskusním fóru telefonujeme.com, nebo pomůže google. Kvalita hovorů byla subjektivně lepší u operátora Mikrotech, velice zřídka byl hovor doplněn nežádoucí ozvěnou, nebo zpožděním. Zajímavé je, že při volání na mobilní čísla byla kvalita vždy bezvadná, od nerozeznání od hovoru přes mobilní telefon.
V rámci tohoto článku jsem se obrátil na většinu uvedených VoIP operátorů s dotazem na počet nefiremních zákazníků. Bohužel odezva byla poměrně slabá na to, aby se dal seriozně určit počet uživatelů (počet aktivních čísel) VoIP v ČR. Na základě získaných údajů lze pouze odhadovat, že počet aktivních VoIP čísel se bude pohybovat v okolí 250 000.
Závěrem bych rád upoutal na největší přehled VoIP operátorů v ČR, ve kterém naleznete aktuální ceny za volání v pevných i mobilních sítích, dále ceny za volání do vybraných zemí a také informace o cenách za aktivaci služeb.
Porovnání tarifů při volání do mobilních sítí v ČR |
Porovnání tarifů při volání do mobilních sítí na Slovensku |
Porovnání tarifů při volání do USA |
Vzpomeňme na úplný závěr. Mít doma pevnou linku bylo dříve snem. Později se stala naprosto běžnou součástí domácnosti, aby dnes právě v domácnostech byla spíše trpěna jako „nutné zlo“. Jaký bude trend v této oblasti je pro mne složité předpovídat, určitě bude hodně záležet na vývoji cen u mobilních operátorů, zde máme ještě hodně co dohánět v porovnání s vyspělými ekonomikami viz například tento článek, nebo nedávno proběhlé protesty proti předraženému volání na sociálních sítích.
Budu rád když využijete diskusi pod článkem k napsání vlastního názoru na VoIP obecně, nebo se podělíte se svým tipem či zkušeností s internetovou telefonií.
Veškeré zde uvedené ceny jsou včetně DPH.
Diskuze k článku
MrKT, 28. 7. 2012 (18:56):
Dibry den, 802 snad nikdy nemela nulovy pausal, jak je uvedeno v tabulce. Byvala to koruna, ted chteji tusim dokonce dvacku. Nicmene jak to byl pred peti lety uzasny operator ochotny komunikovat a pomoct, tak teda dneska to slo uplne do haje… pokud hledate operatora, tak ted 802 (rio media) vrele NEdoporucuju. :/
Jiří Beák, 10. 7. 2012 (14:24):
Ahoj, nemáte někdo tip na dobrého VoIP operátora na Ukrajině?
ViR, 12. 3. 2012 (00:45):
Jen na okraj – operátorů, kteří využívají VoIP technologii, je v ČR kolem tří stovek. Nicméně, ten uveřejněný přehled je více méně dostatečný, protože celkem reprezentativně zahrnuje cenové i kvalitativní rozpětí v nabídce služeb.
A snad ještě ke schématu toho peeringu – existují i topologie typu „hvězda“. Například operátoři sdružení v AODT mají svou „tranzitní ústřednu“. Čili třeba z Českého bezdrátu nejsou budována jednotlivá spojení a samostatné směrovací tabulky k Faynu, Ipexu, 802.VOXu, Voinetu či Fasteru, ale stačí se řídit jedou jedinou tabulkou, obsahující cca 970 tis. čísel umístěných u partnerů. Ve výsledku to „poněkud“ zjednodušuje správu….
Pavel Sviták, 21. 2. 2012 (07:46):
Děkuji za uvedené komentáře, chybně uvedené poplatky jsem opravil.
Také si nedělám iluze, že by VoIP bylo pro každého, ale jsem přesvědčen že ušetřit se dá značná část měsíčního účtu za volání. Nejvíce mi vadí že dochází k tak velkým rozdílům v cenách u nadnárodních operátorů.
krakonoš, 19. 2. 2012 (14:31):
Městská část Praha 8 poskytuje občanům internet zdarma. Parametry pro VoIP bohatě stačí, takže postup je následující:
1/objednat internetové připojení.
2/Otevřít si VoIP účet u vybraného VoIP operátora a zaplatit minimální kredit.
3/ koupit vhodný VoIP telefon (od 1.000 do 3.000 Kč podle gusta – jednorázová investice)
4/ připojit a začít telefonovat. S dobrým operátorem budete platit jen hovorné za dobu, kterou opravdu prokecáte, čili žádné paušály a p. Stejně tak nebudete plati ani za internet, takže k provozu VoIP linky nepotřebujete počítač – vhodné pro ty, co s počítačem neumějí a nechtějí ho.
krakonoš, 19. 2. 2012 (11:30):
A co vám brání, přenést si čísla k Mikrotechu a těch poplatků se zbavit? Já si předplatím kredit a telefonuji. Ve vlastní a spřízněných sítích zcela zdarma, včetně nomadických čísel v jiných zemích (!), na pevné linky za 50 hal/min a na mobily max 1,50 Kč/min, ale vždy se sekundovou tarifikací, takže to, co se platí za ,,výhodné“ tarify mobilním operátorům měsíčně, stačí mě na rok.
mac, 18. 2. 2012 (20:26):
Máte tam chybu. 802.cz má 20Kč paušál, když neprovoláte minimální částku.
ViR, 12. 3. 2012 (00:12):
To není paušál, ale minimální plnění.
Miroslav Galko, 18. 2. 2012 (12:18):
Opravte si toto: IPVOX – Jednorázový poplatek 20,- Kč včetně DPH za každé přidělené telefonní číslo na každých 10 let.
Miroslav Galko, 18. 2. 2012 (12:16):
Opravte si toto: Odorik po mě chce za Geografické číslo standard (poplatek 20,- Kč) nebo číslo VIP (poplatek 200,- Kč). Takže poplatek – ANO.
Igor, 14. 2. 2012 (11:16):
Pravidelně píši příspěvky se zkušenostmi s VoIP k článkům o protestech proti mobilním operátorům. Tady si myslím, že je zbytečné popisovat výhody VoIP. VoIP využívám už tak dlouho, že si to už ani nepamatuji. Hned potom, co v naší obci zvítězila CATV a já už nemusel trpět prasečím monopolistickým chováním Českého Telecomu, kdy jako technologická špička bylo nabízeno ISDN. 6 možná 7 let. Za tu dobu jsem vyzkoušel několik operátorů a z pohledu technického vždy plná spokojenost. Dřív jsem využíval služeb 802.CZ, ale potom, co ji koupili skuteční investoři a přestali reagovat na snižování terminačních poplatků jsem přešel k Mikrotechu. Mám několik čísel, jedno z nich používám tak, že se jeví jako volání z mobilu. A protože netrpím úchylkou, kde musím vše okamžitě řešit v autě, tramvaji, v terénu, tak nemám problém počkat s vyvoláváním a tak 99% volání na mobily řeším přes VoIP. Výsledkem je, že platím prakticky 1/4 toho, co bych platil mobilním opům – paušál 0, 1+1, minuta cca 1,6Kč, do jakékoli mobilní sítě oproti jakémukoli paušálu, průměr tarifikace 60+30, minutě záležící na síti a mnoha a mnoha jiným kličkách ve změti tarifů, podmínek, nepravidel. No a mobilní operátor má z mé peněženky každý měsíc cca 20Kč no a pak terminační poplatek od lidí, kteří volají mě. Mohl by mít víc, ale nechce, já ho přemlouvat nebudu a s klidem budu žít tak, jak mě naučili – bez závislosti na mobilním telefonu. Za což jim jsem v konečném důsledku vděčný. A předpokládám, že jednoho dne se to těmto opům vymstí, stejně jak se to vymstilo ČTc v pevných linkách. Hluboko zakořeněná nenávist zákazníků se dodnes projevuje každoročním poklesem počtu linek. Takže: „Ať žije VoIP“!
Fanda, 14. 2. 2012 (16:58):
To je sice vsechno moc hezke, ale budete tak jeden z 1000, co mobil pouziva timto zpusobem.. Oatatnim nezbyva, nez se poohlednout po sedivem OP, ci tarifu CD od Vodafone, kde za dabelskou cenu 88kc dostanete az cca hodinu volani.
Osobne platim TM mesicne 600kc, kde mam 250min, 50 sms, neomezeny internet od Blackberry a jsem vicemene spokojen.
Igor, 17. 2. 2012 (12:44):
Samozřejmě, je to prostě alternativní řešení. Ale jak jsem psal o wifi: jak to začínalo a co z toho vzniklo? Dlouho trvalo, než různé instituce vůbec uznaly české využití wifi pro přístup na internet. A uživatele VoIP bych nepodceňoval. Počet VoIP čísel není ani v tisících a už ani v desítkách tisíc, už se jedná o stovky tisíc. Využití VoIP, jak jsem to popisoval, hodně záleží na operátorovi, protože pokud to lidem nebude tlačit nějakou osvětou do hlav, tak to samozřejmě lidi nebudou využívat a jen proto, že se nikdy tuto možnost nedozví.
Dolores, 25. 2. 2012 (22:10):
Tools TipsDont miss the most bfiutaeul music Software EverUsing Logic for Post Production SoundGobbler body { background-image:
krakonoš, 13. 2. 2012 (10:03):
Mám VoIP už skoro třetí rok a 90% hovorů vedu přes něj. Při objednání jsem zaplatil kredit 400 Kč a dodnes z něj ,,žiji“. Mobil mám sice také, ale anonymní předplacenku a jen pro příchozí hovory, nebo pro případ nouze, když není nablízku internetové připojení. (klient v notebooku). S kvalitou hovoru nikdy nebyly problémy a tarifikace 1 + 1 a max. cena 1,50 Kč/min. + hovory ve vlastní síti s druhým účastníkem v Austrálii zcela zdarma prostě nemá chybu.
Pavel Sviták, 13. 2. 2012 (21:24):
To je přesně to co se mi na VoIP líbí. Kredit vás nikdo nenutí spotřebovat, dobíjet, prostě službu máte aktivní a když je to pro vás vyhodné, tak ji využijete…
ViR, 12. 3. 2012 (00:09):
Třetí rok? Takže v podstatě nováček :-)))
(Ale přesvědčený, a to je hlavní…)