Když jsem psal sondu jak je na tom senior na sociální síti, uvědomil jsem si, že téma je dost obsáhlé na to, aby se vešlo jen do jednoho článku. Při pročítání zdrojů také člověk narazí na zajímavé informace, např. tento „Průzkum práce seniorů s počítačem a Internetem“, autorky Mgr. Kateřiny Kamrádkové. Na základě svého zkoumání autorka nepotvrdila mýtus, že „senioři používají sociální sítě zřídka“. Škoda jen, že nešla ještě dál, a nezjišťovala, které konkrétní společenské sítě generace seniorů používá.
Slíbil jsem návod jak si vybrané sociální sítě přizpůsobit.
V tomto článku se zaměřuji především na starší generaci, tak vynechám takové sociální sítě, které už svou povahou jsou určené spíše výrazně mladším uživatelům.
Proto se pouze zmíním o českém webu Líbím se ti.cz, alias „líbko“.
A proto budu dokonce varovat před další „sociální sítí“, neboť Badoo není nic než parazitující a spamující web. Stačí jednou dát k dispozici své údaje (Pozor, snaží se propojit s vaším facebookovým profilem!), a začne bez vašeho vědomí obtěžovat i vaše přátele.
Zdroj: www.facebook.com
Také, bohužel, nedoporučím ani další český projekt s pseudosociálními prvky Spolužáci. Což byl kdysi dobrý nápad, ale poslední realizované změny jsou spíš k horšímu a celý koncept působí ještě zmateněji než předtím.
Naopak doporučím méně známý web se sociálními prvky, Sousedé.cz. A znovu vás navnadím na to, že podrobnější článek o něm si tady ještě přečtete.
Zbývá nám tedy nejznámější a nejpopulárnější sociální síť – Facebook.
Jestli je dobré, nebo špatné na této sociální síti být, o tom nechci vést spory. Jsem si vědom toho, že názory budou různé, avšak nic už s tím nikdo neudělá. Facebook tu prostě je, a zasahuje do našich životů stejně jako počítače, internet a další technické vymoženosti. Stal se průkopníkem sociálních médií.
Myslím si, že zvlášť pro generaci „zralých“ mohou pozitiva komunikace prostřednictvím Facebooku převažovat. Jak jsem již napsal, jde tu především o sociální komunikaci. Berte proto Facebook pouze jako nástroj k tomu, abyste si popovídali s přáteli, a nebo navázali nová přátelství, bez ohledu na to jak daleko od sebe jste, a kde a v jaké fyzické kondici se právě nacházíte. Samozřejmě máte právo žít si po svém a na Facebooku vůbec nebýt, svět půjde dál.
Nastavte si svůj bezpečný Facebook
Před registrací na Facebooku se nejprve seznamte s Podmínkami používání. Nedivte se, že jsou pouze anglicky (lze si nechat přeložit přímo v prohlížeči pomocí služby Google Translate), protože Facebook je firma se sídlem v USA. Takže i podmínky odpovídají právním předpisům platným v USA. Nějaké odlišnosti pro uživatele mimo Ameriku jsou zmíněny v §16, kde se mimo jiné uvádí: „Souhlasíte, že vaše osobní údaje jsou předávány ke zpracování do Spojených států.“, tečka. Tohle se někomu nemusí líbit, ale co naděláte.
Zdroj: www.facebook.com
K vlastní registraci na Facebooku vám stačí několik nevinných údajů. Důležitá je emailová adresa a bezpečné heslo. K účtu se přihlašujete těmito údaji.
Ihned po registraci a přihlášení k účtu doporučuji navštívit Nastavení soukromí, viz obrázek níže. Jestli po vás Facebook chce ještě doplnit další údaje, které nechcete sdělit, zkuste je nevyplnit a nebo tam napište cokoliv. Ne všechno je povinné a musíte sdělovat.
Zdroj: www.facebook.com
Věnujte pozornost jednotlivým položkám, a vždy si dobře přečtěte co je tam psáno. Podle vlastních preferencí pak zatrhněte požadované nastavení. Vše je popsáno dobře a hlavně česky, takže tomu určitě budete rozumět. Pokud ne, jako první zkuste nápovědu.
Mimochodem, volbou jazyka si přizpůsobíte, jak na vás bude Facebook „mluvit“. Někdo striktně používá pouze angličtinu, nebo jiný jazyk.
Zvláštní pozornost věnujte aplikacím. Osobně mám například zakázané používání aplikací a her včetně přístupu aplikací k informacím z mého Profilu. To kvůli tomu, abych nebyl obtěžován žádostmi o účast na kdejaké „hře“ a nebo nějaká aplikace posléze neobtěžovala bez mého vědomí i mé přátele. Je to jedno z mých vlastních bezpečnostích pravidel, protože hry na Facebooku nehraji, a proto si nepřeji být hráči a aplikacemi vůbec oslovován. Z tohoto důvodu se málokdy také zúčastňuji anket a podobných záležitostí.
Možná vám to už na začátku připadá moc složité a komplikované, ale nebojte se toho. I mistr řezbář si před zahájením práce nejdříve nabrousí nástroje a připraví si vše potřebné.
Zdroj: www.facebook.com
Dále se můžete vrátit k Nastavení účtu, viz obrázek.
Zde si projděte znovu co vše o sobě uvádíte a upravte potřebné. V části Zabezpečení si zaškrtněte, že se chcete k Facebooku připojovat zabezpečeným protokolem HTTPS (viz obrázek). Pak vždy v adresním řádku prohlížeče uvidíte místo obvyklé zkratky „http://www.facebook.com/…“ právě zkratku „https://…“, u které to ‚s‘ signalizuje, že se jedná o zabezpečený přístup a přenos. Není to 100% ochrana, ale je to lepší než prosté ‚hátétépé‘. Občas se může stát, že některá stránka, či aplikace na Facebooku vám napíše, že tento protokol musíte dočasně vypnout, abyste na ní mohli přistupovat – typicky např. facebooková stránka O2 CZ. Když je to jen na chvilku, tak se nic vážného neděje.
V části Nastavení účtu ještě zmíním poslední položku a to Reklamy na Facebooku, viz obrázek.
Zdroj: www.facebook.com
Protože firma nežije z podstaty ani ze vzduchu, ale jejím zdrojem příjmu jsou i reklamy, snaží se samozřejmě zapojit nejen vás, ale i vaše přátele. Používá k tomu propracovaný způsob „šmírování“ vašich aktivit a pak sdělování ostatním co se vám právě líbí.
Chcete-li zabránit, aby Facebook používal vaše jméno a některé údaje pro tato sdělení, nastavte si „Upravit nastavení reklam třetích stran“, a dále i „… se společenským kontextem“ na stav ‚Nikdo‘.
Tím byste měli mít nějak nastavený uživatelský účet na Facebooku i jeho soukromí.
Ještě upozorním, že samozřejmě nikomu nesdělujte heslo ani jiné přístupové údaje. A jestli se o počítač dělíte s někým doma, v kanceláři, v kavárně, tak je lepší nezaškrtávat ani čtvereček s popisem „Zůstat přihlášen“ a zakázat prohlížeči, aby si heslo k účtu pamatoval.
Vyhledávání na Facebooku
Než přejdu k vlastnímu vyhledávání, vysvětlím některé důležité pojmy a rozdíly mezi nimi.
Profil – je osobní část vašeho účtu na Facebooku. Smí být zřízen pouze žijící osobou, jednotlivcem, kterému je více jak 13 let. Profil je čistě soukromý, a vždy patří nějaké reálné, a ještě jednou zdůrazňuji žijící, osobě. O přátelství se žádá.
Stránka (angl. Page) – speciální forma „profilu“ na Facebooku vyhrazená a určená k propagaci firem, organizací, značek a produktů, zábavy, komunit, ale i umělců, či veřejně známých osob, chcete-li celebrit. Svým zaměřením se výrazně liší od Profilu, a také je zde odlišný způsob komunikace s fanoušky. Svou účast vyjadřujete tím, že kliknete na „To se mi líbí“ (angl. „I like“, které se čte jako ‚aj lajk‘ a vzniklo z toho počeštěné ‚lajkování‘). Od té chvíle vidí každý fanoušek na své Zdi statusy, které napíše správce Stránky. Pozor, správců může být více a všichni mají rovnocenná práva, tedy kdokoliv z nich může Stránku i smazat.
Stránku nelze po založení přejmenovat.
Skupina (angl. Group) – se hodně podobá jakýmsi „kroužkům“, tedy je určená pouze pro nějaký okruh uživatelů/přátel, který zakladatel zvolí. Lze založit „otevřenou“, „uzavřenou“, a nebo „tajnou“, a toto jde kdykoliv změnit stejně jako název skupiny. Skupiny se zakládají za účelem společných zájmů, příslušnosti (např. spolužáci), apod.
I tady se liší způsob jak Skupina komunikuje se svými členy.
Zeď (angl. Wall) – je společný prvek pro Profil, Stránku i Skupinu. Na Zdi se totiž objevují statusy přátel, fanoušků, či členů. Na Zeď někoho jiného můžete přispívat, jste-li mezi přáteli, fanoušky, či členy.
Třídění zpráv i jejich případné smazání jde nastavit. Rovněž jde zakázat, aby vám kdokoliv cokoliv dával na vaši vlastní Zeď.
Lajkování (z angl. I like) – jak už bylo uvedeno výše, jde o projev souhlasu s něčím od někoho z přátel. Tak zvaně ‚lajkovat‘ je nejen slušné, ale i žádoucí z hlediska motivace ostatních k tomu, aby vám to opláceli.
U Stránek se dokonce na základě „lajků“ sleduje měřítko interakce, které potom slouží správci ke statistickému vyhodnocení úspěšnosti té které akce.
Zdroj: www.facebook.com
Nyní tedy k tomu vyhledávání. Na Facebooku můžete vyhledávat přátele, stránky, či skupiny podle jména, nebo dalších údajů.
Zdroj: www.facebook.com
Máte-li hodně přátel, tak ve svém osobním profilu přátele vyhledáte zase podle jiných kritérií, viz obrázek.
Závěr, tipy jak se na Facebooku chovat
Opět se budu opakovat, ale zkuste se na Facebooku a vlastně i na internetu chovat jako v reálném životě. Toto pravidlo platí i pro bezpečnost.
V opravdovém životě také nikomu neznámému nedáte klíče od domu, bytu, nebo auta.
Důvěřujte, ale prověřujte. Bude-li vás žádat o přátelství neznámá osoba, nejdříve se zkuste podívat co o sobě říká, jak se chová a jestli vůbec bude hodna stát se tím, který bude moci přistupovat na vaši Zeď a vidět informace, které o sobě uvádíte.
Také si dávejte pozor na to, abyste svými statusy neobtěžovali ostatní – prohřeškem je například psaní statusů, či komentářů pouze velkými písmeny, nebo nadměrné užívání vykřičníků, otazníků, teček, apod. Šetřete i tzv. emotikony, nebo-li smajlíky (z ang. smile).
Úplně to samé platí i pro různé hry a aplikace. Zkrátka, všeho moc škodí.
U každého statusu na Zdi se po najetí kurzoru myši do pravého horního rohu objeví křížek nebo šipka. Pak máte možnost zvolit si, co se statusem/komentářem provedete.
Úplně na závěr malý tip: Facebook neumožňuje statusy, či komentáře opravovat, ale… Když zhruba do tří vteřin po napsání komentáře kliknete na křížek vpravo nahoře, umožní vám jeho opravu. Později už nabídne jen smazání.
Pokud vás ještě něco napadne, nebo se budete chtít na něco zeptat, a nebo se podělit se svými zkušenostmi, využijte komentáře. První váš komentář vždy prochází schválení administrátorem.
Vyhrazujeme si právo některé komentáře vůbec nezveřejnit.
Diskuze k článku
volani.webnode.cz, 2. 12. 2011 (19:26):
Docela dobrý článek (pochopitelný).
Ale pevně doufám že né senioři dají přednost jiným formám komunikace (e-mail, xmpp, blogy s RSS/ATOM) 🙂
Nelíbí se mi centralizace u současných mainstremových sociálních sítí..
Martin Bugner, 4. 12. 2011 (21:18):
Děkuji.
Nevím z čeho pramení to „nelíbí se mi centralizace u současných mainstremových sociálních sítí…“ Jak píšu, může se Vám to nelíbit, ale zatím s tím nikdo nic neudělá.
Vymyslete, ale hlavně realizujte něco jiného, a třeba z Vás bude druhý Zuckerberg. Zatím všechny pokusy jen špatně kopírují, nebo spíš parazitují na popularitě Facebooku a víceméně využívají jeho API (rozhraní) 😉