Konec dubna a začátek května patřily v Praze a Brně již po čtvrté nejznámějším hvězdám generace Z (lidé narozeni od poloviny 90. let 20. století). Odehrál se zde festival Utubering 2018, který na jeden den spojuje nejznámější youtubery z Česka. Někdo by si mohl pod tímto fenoménem představit klasické celebrity typu zpěváci a herci, ale pravé hvězdy této generace jsou naopak ti, kteří svoje nadání ukazují skrz web a to přes nejznámější server pro sdílená videa, Youtube. Přitom generace, která už youtubery težko chápe, teprve nedávno přesáhla věkovou hranici 30 a více let. Youtubeři totiž patří dnes k nejlépe placeným hvězdám showbusinessu a dokáží si svými videi vydělávat velmi slušné peníze. V USA jsou dokonce populárnější než klasické celebrity (viz vimkamklikam.cz). V České republice nyní YouTube navštěvuje již 4 750 000 unikátních uživatelů měsíčně a toto číslo zřejmě do budoucnosti ještě poroste (více zde).
Proč jsou vlastně youtubeři pro mladé tak přitažliví?
Podle sociologů mladé publikum přitahují především proto, že jsou si věkově podobní a doslova jsou jedním z nich. Svoje videa většinou natáčí ze svých pokojíků a ukazují svoje soukromí, což vyvolává pocit autentičnosti a identifikovatelnosti. Divák si tak potom připadá, že je pro youtubera důležitý. Na rozdíl od celebrit, mají youtubeři speciální potenciál, řeší problémy své generace, jako kterou hru si zahrát, co si na sebe obléknout, kam zajít. V tom se od klasických celebrit výrazně liší, stát se hvězdou internetu díky vlastním nápadům může kdokoliv a stačí k tomu pouze být nápaditý (ve všech pozitivních a negativních počinech) a vlastnit chytrý telefon či kameru a počítač. A dopad na ostatní je obrovský i díky tomu, že dnes vlastní chytrý telefon nebo tablet skoro každé dítě a adolescent, a tak se fenomén šíří celou třídou a skupinou. Takže nezaznamenat youtubera je snad nemožné (viz idnes.cz).
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=TXncJxg-SNU&w=560&h=315]
Youtuber v každém pokojíku
Jako v každé době se rodiče bojí o to, co jejich děti dělají ve svém volném čase. Doba se rychle proměňuje a co se dělo před několika roky již neplatí. Přesunuli jsme se do kyberprostoru, kde chtě-nechtě trávíme všichni velkou část svého dne. Těžko pak dítěti můžeme zakazovat sledování videí, hraní her, když svůj čas také trávíme na internetu. Podle psychologů a sociologů je ale velmi důležité s dětmi a adolescenty o všem mluvit, trávit s nimi čas i u těchto zábav a komentovat je (ovšem ne hodnotit a kritizovat). Důležité je nezapomínat také na osvětu, tedy snažit se o mediální gramotnost a výchovu, aby sebou teenageři nenechali tak lehce manipulovat. Rodiče by dětem měli sdělit, že youtuber propagující nějaký produkt, to dělá především za finanční odměnu, a také, že někteří z nich překračují dokonce nejen hranice slušného chování, ale někdy i zákona (viz vimkamklikam.cz).
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=ZgmH7NgITSQ&w=560&h=315]
Dnešní mládež, ale už umí velmi rychle rozpoznat, co pro ně je a není zajímavé a jsou velmi citliví, pokud zjistí, že jim některý youtuber v něčem lhal. Velmi rychle na to pak doplatí poklesem fanoušků (vice zde).
Výdělečná činnost
Spojení s reklamou, aby byla pro diváky přijatelná a youtuber byl i nadále sledován je stále aktuální problém. Proto je velmi důležité, aby zadanou reklamu prodával podle svého uvážení právě youtuber, aby svoji autentičností diváky přesvědčil, že produkt prodává vlastně jen mimochodem. Potenciál tohoto vlivu si již uvědomují všichni z marketingu, dokonce si youtubery objednávají i státní firmy, např. k propagaci destinací či Českých drah (viz idnes.cz). V Česku se prodejem „youtuberů“ firmám zabývá již několik agentur a prozatím se jedná o velmi lukrativní business. Přes dvacet z nich jich vydělává přes milion ročně.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=ZhPdc8TofKw&w=560&h=315]
Co se nelíbí kritikům?
Youtubeři samozřejmě nemají jen své fanoušky, často se setkáváme na síti s tzv. hatery, ale také kritiky, kteří volají po regulaci youtuberingu. „Proč regulujeme vysílání České televize a reklamu v Českém rozhlase, proč se nemluví v televizi a v rozhlase sprostě, proč vypípáváme vulgarismy? Na co svazujeme jiná média, když u té nejcitlivější věkové kategorie, na kterou míří youtubeři, nefungují žádná omezení?“ ptá se vedoucí magazínu Mladé fronty Rodina DNES Jana Blažková (více na irozhlas.cz).
Sociolog Martin Buchtík ovšem tak skeptický není: „Počkejte dva roky. Přijde samoregulace, tlak od kreativních agentur, které to začnou vnímat jako problém.“ (více zde).
A kteří youtubeři jsou v Česku nyní nejpopulárnější?
V tomto ohledu je velmi obtížné vybrat nejpopulárnějšího youtubera, který má vliv na své okolí. Většina youtuberů se živí hraním her, další dávají tipy ohledně módy či líčení a jiní prostě jen mluví o svém životě nebo natáčí nejrůznější skeče a výzvy.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=0Jm-B4YPm6I&w=560&h=315]
Podle youtube žebříčku (viz zde) jsou nejpopulárnějšími youtubery duo ViralBrothers, kteří mají 2 766 miliónů odběratelů a 589 miliónů zhlédnutí, ale dva roky teď byli neaktivní a teprve před pár dny publikovali nové video, ve kterém se údajně vrací na scénu. Proslavili se především „Debilními kecy“ a různými tzv. pranky (žertíky, nachytávkami).
Druhým v žebříčku je PeterPlutaX, 1,632 milionu, 675 437 030 zhlédnutí), který se živí hraním na piano, ovšem svou hru nijak nekomentuje. Brick Builder staví lego, také svou práci nekomentuje a má 1,289 milionu, 913 196 680 zhlédnutí). Z chlapců a mužů patří k nejsledovanějším hráči MenT (1,204 miliónu odběratelů, 280 931 474 zhlédnutí), Jirka Král (1,055 milionu odběratelů, 289 600 396 zhlédnutí), Gejmr (1 043 312 odběratelů, 283 309 276 zhlédnutí), Hoggy (827 181 odběratelů, 250 913 018 zhlédnutí), PedrosGame (816 tisíc odběratelů, 194 445 274 zhlédnutí), HouseBox (805 tisíc odběratelů, 185 490 697 zhlédnutí), Kovy (725 078 odběratelů, 117 842 978 zhlédnutí), Mishovy šílenosti (690 tisíc odběratelů, 161 miliónů zhlédnutí) a Stejk (683 501 odběratelů, 195 098 145 zhlédnutí).
Dívky a ženy mají nižší sledovanost než jejich opačné pohlaví, ovšem jejich reklamní potenciál je stejně významný jako u jejich kolegů. Dobře si vedou ShopaholicNicol (468 209 odběratelů, 55 574 514 zhlédnutí), Fallenka (457 993 odběratelů, 63 337 538 zhlédnutí), Teri Blitzen (432 732 odběratelů, 2 334 985 zhlédnutí – nyní natáčí v angličtině jako Teri) či Anna Sulc (379 708 odběratelů, 51 318 024 zhlédnutí). Slyšet je ale i o GetTheLouk, Stylewithme, Carrie Kirsten, Týnuš Třešničková, petralovelyhair či MamaLifestyle a mnoho dalších (žebříčky popularity najdete zde).
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=RG12ozZCLKY&w=560&h=315]
Závěr
A jak to s youtubery nakonec dopadne? Zřejmě je postihne stejný scénář jako každý fenomén své doby. S věkem se síla youtuberů oslabí, všichni zestárneme a přijdou nové trendy. A dnešní mládež bude nostalgicky vzpomínat na dobu youtuberingu podobně jako každá generace na tu svou příznačnou dobu se svými fenomény.
Diskuze k článku