Facebook dosáhl nedávno návštěvnosti 750 milionů uživatelů (aktivních). Ti na něm tráví průměrně 12,3 % z veškerého volného času online. To je úctyhodné. A zajímavá čísla nabízí i Twitter. 460 tisíc uživatelů si na něm denně založí nový účet a vyprodukují 140 milionů tweetů (statusů). Co k těmto sítím uživatele táhne a proč vlastně? A jaký je mezi nimi rozdíl?
„Nevím, proč bych si zakládal ještě Twitter, když mám Facebook,“ řekl mi nedávno
kamarád. Začala jsem mu oponovat. „To je jako kdybys nejedl banány proto, že už jíš
jablka. Ne všechno ovoce je stejné,“ říkám mu.
A je to opravdu tak. Mezi Facebookem a Twitterem jsou zásadní rozdíly. V podstatě je každá tato síť určena k naprosto jinému účelu, je specifická jinou komunikací, vhodná pro jiné činnosti. Pojďme si vysvětlit základní rozdíly.
Obě sítě můžeme přirovnat ke školám. Facebook je jako škola základní. Chcete se kamarádit se všemi, chcete být oblíbení, nemáte moc znalostí na to, abyste si mohli vyskakovat a tak jdete s davem a bavíte se šťoucháním do spolužáků a publikováním jejich vtipných fotek. Možná by pro vás bylo lepší chodit do jiné školy, ale tahle je prostě nejblíže, trefíte do ní i poslepu a chodí do ní všichni vaši přátelé a sousedi, což je rozhodující faktor.
Facebook je milé, jednoduché rozhraní, ve kterém si shromažďujete své přátele, rodinu a známé a to jediné, co vás v podstatě zajímá, je, co dělají, jak se mají a s kým chodí. Je to geniální nástroj na to, jak najít staré známé a přátele, na které jste ztratily emaily a telefonní čísla. Šetří čas a dává vám přehled, co důležitého se v životech vašich přátel děje. Facebook je osobní. Proto má také několik nastavení soukromí, proto se o přátelství musí požádat a odsouhlasit ho, proto si můžete vybrat, jaké statusy budou veřejné a jaké ne. Počet přátel na FB záleží na tom, jak jste společenští v reálném životě (to je jak by to mělo být – FB vás také sám upozorňuje, že neznáte-li osobu ve skutečnosti, neměli byste si ji přidávat mezi své přátele). To funguje i naopak. Odeberete-li si někoho z přátel, vyvstanou desítky otázek, daný známý se pravděpodobně urazí či ho to minimálně zamrzí.
Oproti tomu Twitter je něco jako škola vysoká. Už nechcete, aby vás přátelé hodnotili podle toho, jak vypadáte a kdy se jdete opít, ale podle toho, co říkáte a jak myslíte. Samotnou vysokou si vybíráte podle kvality a ne podle jednoduchosti v dojíždění. Přestanete plácat nesmysly a začínáte uvažovat sami. Vybíráte si, s kým se bavíte, netoužíte už být neustále se všemi „paky“ ve třídě. Hodnotíte lidi podle toho, co ví, jaké mají zájmy a jestli vám něco přinášejí.
Twitter není postaven na sdílení soukromých informací, ale na psaní krátkých jednoduchých statusů (tweetů) o 140 znacích. Twitter funguje dobře jako rychlý informační kanál. Byl to například jeden z prvních kanálů, kde se objevila zpráva o smrti Michaela Jacksona, uživatelé tweetovali každou jednu sekundu 456 tweetů. (Zahraniční hvězdy, média a firmy pravidelně oznamují velké věci na Twitteru.)
Lidé vás nežádají o přátelství, ale jednoduše začnou vaše krátké statusy (tweety) sledovat (follow-ovat). Tyto dvě vlastnosti Twitteru vás nutí neustále myslet. Musíte vměstnat svou myšlenku do 140 znaků (což je samo o sobě velmi těžké) a přirozeně se snažíte vyplodit něco chytrého a vtipného, aby to co nejvíce followerů (lidí, kteří sledují vaše tweety) zajímalo. Počet followerů na Twitteru nezáleží na tom, kolik máte přátel ve skutečném životě. Zde si v podstatě vytvoříte komunitu z lidí, které jste ve většině příkladů nikdy neviděli. (Já sama znám na Twitteru osobně asi 20 lidí.)
Uživatelé Twitteru rádi tvrdí, že jsou chytřejší, než uživatelé Facebooku. Twitterovské pořekadlo „Na Twitteru je elita, na Facebooku jelita“, je tomu zdárným příkladem. Pravdou je, Twitter automaticky „filtruje“ uživatele tím, že nejste-li dostatečně zajímaví, nikoho nebaví vás sledovat. A tím pádem Twitter nebaví vás, protože bez followerů (sledujících) Twitter opravdu moc zábavný není. A tím pádem se vrátíte na Facebook, kde si vás lidé přidávají ze známosti a ne ze zájmu.
Zůstaneme-li u přirovnání ke školám, jedno slavné rčení (samozřejmě je slavné pouze mezi Twitteristy) říká, že Facebook jsou lidé, se kterými člověk chodil do školy. Twitter jsou lidé, se kterými by člověk chtěl chodit do školy.
Už z této základní odlišnosti vyplývá, že se ke každé síti musíte chovat jinak. Problém však je, že většina uživatelů se základní znalostí sociálních médií a internetu obecně, stále neví, jak přistupovat i k tak základní věci jako je Facebook, natož odlišit od něj Twitter.
Kdy využívat Facebook
- Chcete-li mít přehled, co dělají a kde se nacházejí vaši přátelé
- Sdílíte-li rádi větší množství fotografií (dovolená, svatba, srazy atd.)
- Rádi se sdružujete do zájmových skupin a chcete o tomto hobby komunikovat se stejně zaměřenými lidmi
- Rádi hrajete hry (například již tradiční FB hra FarmVille je dozajista jednou z nejúspěšnějších online her vůbec)
- Chcete sdílet se svými známými a přátele vaši současnou činnost, zájmy, pocity, nálady
- Chcete-li jednoduše komunikovat se známými (FB nabízí chat, zprávy, psaní na Zeď (profil uživatele), komentování statusů, fotografií atd.)
- K firemní propagaci
Kdy využívat Twitter
- Chcete mít rychlý přehled o dění kolem sebe (140 znaků, pamatujete?)
- Nezajímají vás hry, zájmové skupiny, fotky z dovolených, soukromé informace uživatelů
- Chcete sociální síť využívat také k práci (mnoho uživatelů Twitteru jsou profesionálové v oblasti managementu, copywritingu, programování a samozřejmě tuny netechnických oborů)
- Dostanete-li rádi zajímavé tipy od dalších uživatelů ohledně naprosto všeho, od dobré restaurace přes opravnu auta až k programu na zavazování tkaniček
- Chcete-li vědět, co se děje v zahraničí dříve než zapnete zprávy (většina zahraničních serverů dává zprávy současně na Twitter, lidi v postižených oblastech tweetují (píší status na Twitter) ještě předtím, než se o tom dozví novináři
Rozdělení mezi Facebookem a Twittem skončeme základním shrnutím:
Facebook vám dává přehled, co se děje v životech vašich přátel. Twitter vám dává přehled, co se děje.
Tento článek je druhým dílem seriálu o sociálních sítích (první díl – Sociální sítě pro začátečníky: Které vybrat?). Následující články vám vyjasní, jak se dají sociální média využívat k dobru a radosti z práce, sportu, nových informací a přátel. Podstatná část bude věnována Twitteru. Naučte se s námi tweetovat!
V příštím dále vám prozradíme Tipy & triky pro efektivní využití Facebooku a rady, jak začít s Twitterem. Další díl vyjde příští pondělí 1.srpna 2011.
Zdroj obrázků:
www.onlineschools.org
www.fejsbucek.cz
Diskuze k článku