Ty tam jsou časy, kdy vrcholem firemní propagace na Internetu byla snaha o masovou indexaci svých webů na všech dostupných katalozích. Současný trend ukazuje jednoznačně na rychle se zvyšující návštěvnost firemních webových stránek ze sociálních sítí. Z katalogů se naopak podíl na celkové návštěvnosti meziročně dokonce snižuje. V EU (2016) cca 36 % podniků využívá pro budování své značky geosociální sítě, v ČR pouze cca 23 % firem (Slovensko 29 %) ačkoliv základna uživatelů je v ČR na úrovni zemí EU… (viz statistiky EU).
Geosociální sítě pro přesnější cílení na zákazníky
Geosociální sítě jsou novou generací sociálních sítí, s lokalizací příspěvků k určitému místu na Zemi. Většina současných sociálních sítí (Facebook, Twitter, Google+ atd.) se v nedávné době nenápadně transformovala na geosociální sítě. Ty se uživatele snaží propojit s nějakým místem – zjistit kde žije, kam cestuje, jelikož každý uživatel zanechává digitální časoprostorový otisky, které pak tyto sítě využívají. A totiž právě pro přesně cílenou propagaci inzerentů, kteří tak mohou definovat okruh oslovených potenciálních zákazníků s takovou přesností, jakou žádný katalog nikdy neumožní. Lokální firma tak může snadno oslovit pouze zákazníky ve svém kraji či dokonce okrese a neutrácet tak zbytečně finance za propagaci v oblasti, na kterou ani nechce cílit. Vzhledem k tomu, že geosociální sítě na světě disponují cca 2 miliardy uživatelů (2016) a v ČR cca 5 milionů (Facebook cca 4.2 mil.), umožňuje lokální cílení reklamy pokrýt značné množství populace.
Nejde ale pouze o možnost přesného cílení, výhody propagace na geosociálních sítích lze shrnout v těchto bodech:
Výhody využívání geosociálních sítí pro firmy:
- Přivádění návštěvníků z obrovského zdroje uživatelů na vlastní firemní web, či dokonce propojení webu a stránky firmy na geosociální síti.
- Monitorování konverzace o firmě, službě či produktu.
- Možnost cílení na zákazníky reklamou, nesrovnatelně přesnějšího než v médiích (tisk, rádio, TV) či na portálech firem.
- „Pokud na sociálních sítích nejste, vaši zákazníci se o vás stejně budou bavit, proto je dobré být tam, kde se komunikuje o vaši firmě, produktu či službách.“ – v roce 2014 si celých 68 % zákazníků ověřovalo firmu na geosociálních sítích před samotným nákupem jejich produktu (viz tento článek).
- Budování vztahu se zákazníky, nalezení vlivných uživatelů, vytvoření sítě přirozených ambasadorů značky = zásadní nástroje, které sociální sítě přinášejí firmám.
„1+1 > 2”
Jak již nadpis nastiňuje, slučování sociálních médií (web, sociální sítě, atd.) umožňuje synergii, znamenající přidanou hodnotu firemní marketingové politiky. Tyto aktivity se označují jako Social Media Integration (SMI). Integrace geosociálních sítí na firemní web (příspěvky, komentáře, tlačítko „To se mi líbí“ či „Sdílet“) tak umožňuje získat synergický efekt (1+1>2) pro návštěvnost webu i firemní stránky sociálních sítí. Smyslem SMI je snadno a rychle sdílet informace (článek, produkt, službu) z webu podniku a úspěšně je dostat k potenciálním zákazníkům. Ti pak mohou sami dále sdílet informace o firmě na geosociálních sítích (kdo z nás nikdy nesdílel dále Facebooku nějaký odkaz?), kdy doporučení spokojených uživatelů (tzv. „dobré slovo z úst“ ) je pro firmu ta nejlepší reklama. Potvrzuje to i studie od Nielson, která uvádí že celých 92 % zákazníků důvěřuje právě dobrému slovu z úst přátel – více v tomto článku magazínu Forbes .
Při integraci geosociálních sítí na web je však vhodné vyvarovat se použití prvků (tlačítka atd.) třetích stran, které přidávají do stránky zbytečný kód navíc a především uchovávají historii přístupu na firemní web. Jistě není v zájmu firmy, aby tyto informace o svých potenciálních klientech postupovala neznámým společnostem… Integrací vybraných sociálních sítí (např. Facebook at Work viz web work.fb.com) lze v dnešní době nahradit i podnikový groupware, software pro podporu spolupráce zaměstnanců.
Data mining z geosociálních sítí
Geosociální sítě jsou díky miliardám uživatelů doslova zlatý důl pro marketing, zejména díky data miningu (dolování dat) z tzv. big data, které tvoří uživatelé. To umožňuje velmi sofistikované sociání predikce pro trh – kupříkladu z big data Twitteru bylo dokázáno predikovat směr výkyvu trhu v horizontu až pěti dnů s přesností 87,6 %.
Pro predikce stačí přístup k časoprostorovým vzorům tvořeným opakovanými sekvencemi pohybu uživatele v omezené oblasti a době. Díky vysoké míře prostorové a časové pravidelnosti vzorů v životě uživatelů lze predikovat až s úspěšností 93 % jimi další navštívené místo (s cca 63 % úspěšností konkrétní místo a s cca 93 % úspěšností identifikovat skupinu pěti míst). Pouhé 4 časoprostorové otisky uživatele dostačují pro další jednoznačnou identifikaci 95 % uživatelů mezi vzorkem 1,5 milionu.
Reklamní kampaň na Facebooku
Nakolik je Facebook mocným nástrojem propagace dokazují údaje z roku 2014, kdy bylo cca 25 % všech návštěv webů z Facebooku. Jak již bylo řečeno, unikátní je pro inzerenty možnost sofistikovaného cílení reklam (za zobrazení nebo proklik) dle informací co Facebook o uživatelích shromažďuje:
- Geosociální síť dokáže cílit dle lokality uživatelů (rádius 17-80 km), tzn. dle krajů či dokonce měst. Při lokálním cílení je možné dokonce vybrat skupinu uživatelů co v místě žijí, či pouhých návštěvníků.
- Cílit reklamu je možné dle profilových informací uživatelů – kategorie věku, pohlaví, vzdělání, zaměstnání, rodinného stavu, zájmů uživatelů….
Možnosti cílení reklamy dle lokality ilustruje níže uvedený obrázek:
Cílit reklamu je možné i dle vybavení uživatelů – Facebook totiž díky identifikaci mobilních zařízení zná i hardware a software uživatelů kteří jej využívají. Nabízí proto inzerentům možnost cílit na uživatele i dle těchto atributů.
- Je možné zaměřit se na uživatele mobilních zařízení (zvlášť smartphonů i tabletů),
- Na uživatele jednotlivých operačních systémů (Windows i dle verze, Mac OS X atd.).
- Také na uživatele dle používaných browserů (Firefox, Chrome, Internet Explorer atd.).
- Facebook pozorně monitoruje aktivity uživatelů, takže je možné cílit dojíždějící do zaměstnání, časté mezinárodní cestující či třeba konzolové hráče.
Možnosti cílení reklamy dle vybavení uživatelů ukazují níže uvedené obrázky:
Co se týče finančních nákladů na propagace na Facebooku, při reklamní kampani lze nastavit maximální částku za den či za stanovené období a formát reklamy (příspěvek na Timeline či banner v pravém sloupci). U cílové skupiny lze nastavit maximální cenu za proklik uživatelů či „nechat to na Facebooku“. Reálné ceny vhodně nastavené kampaně se na české scéně pohybují přibližně kolem 2 Kč za proklik uživatele na firemní reklamu a 2 Kč za nového fanouška Facebookové stránky podniku.
Při plánování propagace je třeba si uvědomit, že reklama na Facebooku funguje na principu aukce – o každého uživatele, kterému chcete zobrazit reklamu, soutěžíte s dalšími inzerenty (pro stejnou cílovou skupinu). Za proklik zaplatíte tolik, kolik je potřeba k vytlačení jiného inzerenta na dané pozici. Kvalitu reklamy navíc ovlivňuje i jak na ní reagují uživatelé – klikají, přidávají komentáře, lajky, či jak reklamu sdílejí. Pokud se podaří vytvořit atraktivní reklamu a dobře ji zacílit, lze ušetřit. Facebooku jde o snahu nedávat prostor jen těm, kteří zaplatí nejvíc, ale reklamou minimálně iritovat uživatele.
Propagace bez útraty
Dobrou zprávou pro ty co se nechtějí hned pouštět do uvedených kampaní je, že i bez placené reklamy se lze zviditelnit! Je-li odezva na zprávy uživatelů do 15 min u první odpovědi (další se nepočítají) v 90 % případů, získá firemní stránka na Facebooku následující exkluzivní logo:
Aktivitu uživatelů lze podpořit tvořením událostí (soutěže, konference, firemní akce atd.) – Facebook umožňuje vytvářet soukromé (viditelná pouze pro zvané) či veřejné (viditelná všem návštěvníkům). Také využívání hashtagů (klíčové slovo uvedené za #) je trend napříč geosociálními sítěmi, jež může pomoci firemní příspěvky zviditelnit prolinkováním na další takové obsahující zvolené slovo. Hashtagem uvedeným v příspěvku vznikne klikatelný odkaz na příspěvky s tagem z celého Facebooku. Síla hashtagů pro firmy tvkí v tom, že si Vás mohou najít noví zákazníci hledající pomocí klíčových výrazů (např. #WiMax). Ovšem pozor na zneužívání hashtagů (viz článek na www.internetprovsechny.cz/odhalene-soukromi-uzivatelu-socialnich-siti/).
Správa více geosociálních sítí naráz
V současné době v EU téměř každá pátá firma využívá dvě a více geosociálních sítí. Pravdou je, že starat se o více těchto sítí najednou není jednoduché – i velké české podniky mají často jednu geosociální síť živou a další zcela neaktuální, což budí velmi špatný dojem na uživatele té sítě která je zanedbávaná. Právě pro zjednodušení tohoto procesu existují aplikace (webové, mobilní) pro integrovanou kampaň na více geosociálních sítí naráz. Navíc s přesným načasováním příspěvků z fronty, možností odpovídat na zprávy uživatelů jedním nástrojem, integrovanými statistikami atd.
Mezi populární software pro tyto účely patří (zdarma základní verze pro 1-4 účty):
- Buffer (podpora sítí Facebook, Twitter, Google+, Linkedin a Pinterest).
- Stacker (Facebook, Twitter, Linkedin).
- Hootsuite (Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Linkedin, YouTube).
- Sproutsocial (Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Linkedin).
Závěr
K základním principům všech sociálních médií patří zejména aktuálnost, interakce a sdílení. Žádná Facebooková kampaň proto není samospásná a v sociálních sítích platí dvojnásob, že bez práce nejsou koláče, resp. bez péče o uživatele sociálních sítí se tito v zákazníky nepromění. Sledující uživatelé totiž firmě výnos sami o sobě nepřináší, ale pokud budeme jejich zájem probouzet a interakcí živit a hýčkat, získáme o mnoho větší šanci, že se promění ve spokojené zákazníky.
Diskuze k článku